Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mjöd, ett andra försök

Utrustning och teknik.
Katalo
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons sep 23, 2015 22:57

Mjöd, ett andra försök

Inlägg av Katalo »

Då var det dags att försöka få till ett bra mjöd efter första gångens bittra, illaluktande historia. Har läst på lite, köpt god närproducerad honung och letat recept, men skulle vilka ha lite råd från er som lyckats tidigare.

Kommer utgå från Kalle runristares recept med bara honung, 3,5 kg honung och 17 liter vatten. Tänkte försöka få lite rolig smak på det genom att karamellisera/bränna en del av honungen, kanske 0,5-1 kg. Vad tror ni detta gör för alkoholmängden? Runristares recept skulle ge ca 4-5 %, vilket jag tycker är lagom. Påverkar karamelliseringen sockermängden eller gör det ingen skillnad? Ska jag ta mer vanlig honung för att kompensera?

Jag siktar på att göra ett mousserande mjöd. Jästen jag använder är Lalvin d-47. Kommer detta kunna ge en bra kolsyra? Och hur går jag till väga gällande omtappning och dylikt, ska jag skaka ur kolsyran som bildats medan mjödet är i jäskärlet och sedan tillsätta lite honung i varje flaska och på så sätt få det kolsyrat? Eller ska jag låta bli att skaka ur kolsyran och bara buteljers mjödet när det klarnat?

Mkt frågor här, men vill inte sabba den fina honungen:)

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster