Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tappa om från 10L jäshink till 2st 5L damejeanner?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Bergelmer
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:51
Utrustning: Damjeanne/jäshink

Tappa om från 10L jäshink till 2st 5L damejeanner?

Inlägg av Bergelmer »

Som rubriken lyder så funder jag på om detta går (eller ja, är en bra idé?) att göra utan att ställa till med problem?
Tänker på jästen som lagt sig på botten.

Tanken är att dela upp de 10L som står och jäser nu om 2-3 veckor och behålla 5L naturell och smaksätta de andra 5L.
Vid omtappning, skaka eller inte skaka på mjödet?
Kan tänka mig att man ska skaka pga att få "samma" mjöd i båda dameajenner och sedan vänta på att det lägger sig innan man tappar om igen?

Eller ska jag helt enkelt tappa om allt i en annan 10L behållare?

[edit]
För den nyfikne så är receptet jag testar denna gång följande:
2.5 kg honung
7.5 liter vatten
jäst + jästnäring (exakt mängd vet jag ej, "höftat" med vanlig starkvinsjäst+jästnäring (tillsatte extra wyeast nutrient efter 4 dagar pga dålig jäsning men ingen effekt på det så bara tålamod nu).
Påbörjades 26e Augusti
[/edit]
Senast redigerad av Bergelmer, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Tappa om från 10L jäshink till 2st 5L damejeanner?

Inlägg av ranald »

Jag skulle föreslå att du tappar om till en annan 10-litershink först, rör runt, och sedan föredelar i de två 5-literskärlen. Då blir du av med bottensatsen och båda damejannerna har samma startblandning.
Användarvisningsbild
Bergelmer
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:51
Utrustning: Damjeanne/jäshink

Re: Tappa om från 10L jäshink till 2st 5L damejeanner?

Inlägg av Bergelmer »

ranald skrev:Jag skulle föreslå att du tappar om till en annan 10-litershink först, rör runt, och sedan föredelar i de två 5-literskärlen. Då blir du av med bottensatsen och båda damejannerna har samma startblandning.
Jag hade inte ens tänkt på att jag kunde göra så, haha. :doh: Tack för tipset!
Blir att göra så! :thumbup:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tappa om från 10L jäshink till 2st 5L damejeanner?

Inlägg av latmasken »

Det går att dela upp direkt också, jag har t.ex. delat upp en sats äppelvin på tre 10-liters dunkar. Men det ska ju inte ha klarnat för mycket, helst ska det ju vara jäsning igång så man får med jäst vid omtappningen.

För att få det lika så kan man se till att suga med häverten på olika höjder, så man får med både från botten och toppen till båda kärlen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster