Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Omvänd omtappning

Utrustning och teknik.
Mjödnir
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons aug 19, 2015 21:09

Omvänd omtappning

Inlägg av Mjödnir »

Hej!

Kom på en sak efter många funderingar kring omtappningen, eftersom jag tycker att det är något onödigt bökigt.

Det känns som att det måste finnas ett enklare sätt att bli av med bottenlagret än att föra över all vätska och försöka få med så lite som möjligt av jästen längst ner men ändå så mycket som möjligt av brygden.

Vore det inte möjligt att helt enkelt vända på processen? Alltså att jag suger upp bottenlagret med häverten och låter mjödet vara kvar istället för tvärt om, som man vanligtvis gör?! Vips tar det kortare tid och det finns ingen risk för att man råkar få med sig lite av jästen ner i den nya dunken, eftersom man helt enkelt bara slänger det som kommer ut. Lite "rent" mjöd kommer man ju få med sig, men lite spill får man räkna med hur man än gör.

Om man gör som vanligt (suga upp mjödet och låta jästen vara kvar), får man ju med sig lite jäst ändå, alternativt att man måste lämna kvar rätt mycket mjöd för att inte få med sig någon (död) jäst alls, i och med att man inte får komma för nära jästen med röret.

Förstår ni hur jag menar? Varför gör man inte på detta sätt? Är jag helt ute och cyklar?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Omvänd omtappning

Inlägg av latmasken »

Du får inte bort all bottensats på det viset eftersom den är tjockare och uppblandad med brygd.

Det man kan göra är tappa ur bottensatsen via en kran i botten, men då bör man ha ett jäskärl där botten är formad som en tratt (koniskt jäskärl).

Eftersom de flesta hembryggare jobbar med klassiska jäshinkar så är den vanliga hävertomtappningen det som fungerar bäst.
Mjödnir
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons aug 19, 2015 21:09

Re: Omvänd omtappning

Inlägg av Mjödnir »

Men varför skulle jag inte få ut all bottensats bara för att den är tjockare och uppblandad? För att den rinner sämre genom häverten? Om så behövs får jag väl suga ur den själv :)

Jag tänker att jag testar och sen skriver här hur det gick!

Och det där med ett trattformat jäskärl med kran i botten har jag också tänkt på, men trodde att sådana kärl inte fanns. Men så såg jag att det fanns nu! Haha känns som att jag funnit lösningen på alla mina problem. Dock verkar de inte finnas i lite mindre storlekar. Men får kanske köpa mig en 30-litare
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Omvänd omtappning

Inlägg av latmasken »

Den klibbar fast, häverten kommer hellre suga brygd än bottensats, om du inte tillverkar ett "dammsugarmunstycke" så kommer du med häverten bara kunna suga smala ränder bottensats och du kommer få med dig mer brygd än bottensats.
Mjödnir
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons aug 19, 2015 21:09

Re: Omvänd omtappning

Inlägg av Mjödnir »

Hej igen!

Nu har jag tappat om på flaska, och jag kan berätta att det gick utmärkt att göra en omvänd tappning vad gäller jästen! Jag sög alltså ut all jäst från botten först, och tappade sen över allt på flaskor.

Trixet var att låta jäsdunken (5 liter) stå lutad mot väggen (säkert fasthållen såklart) en vecka eller två, och då hade det mesta av jästen samlats i ena hörnet. Därefter var det bara att suga upp jästen med häverten, vilket jag alltså gjorde med munnen :)

Det blev inte ens i närheten av lika mycket spill som det blir med vanlig tappning för mig, så jag har hittat mitt nya sätt. Ska låta alla mina jäsdunkar stå lutade nu, så kommer det bli mycket lättare!

/The Mjödinator
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Omvänd omtappning

Inlägg av Flerpen »

Kul att det funkade, men vad är det egentligen som blir lättare?
Mjödnir
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons aug 19, 2015 21:09

Re: Omvänd omtappning

Inlägg av Mjödnir »

Hej

Jo, när jag innan har gjort som man vanligtvis gör, har jag alltid fått ganska mycket kvar i den första dunken. Detta eftersom hävertröret när det började närma sig jästen i botten naturligtvis rörde upp den och för att då undvika att få med jästen i den nya dunken var jag tvungen att sluta suga upp en bit innan jag faktiskt nådde den. Detta resulterade då i att jag fick lämna kvar mjöd i dunken. Och det är detta jag har känt varit sånt slöseri.

Skillnad nu är att jag kan suga upp all jäst direkt med en gång med häverten utan att få med särskilt mycket mjöd alls.

Jag täpper till ena änden på röret, stoppar andra änden försiktigt rakt ner i jästen och suger upp tills all jäst är borta. Mycket mindre spill helt enkelt.
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: Omvänd omtappning

Inlägg av HackKing »

Finns såna:
http://www.northernbrewer.com/shop/brew ... -fermentor

Lite dyr och verkar jobbig att flytta när den väl är fylld.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Omvänd omtappning

Inlägg av latmasken »

Att man får mycket kvar på botten kan man lösa genom att i god tid ställa nåt under kanten så kärlet lutar. Då samlas bottensatsen på ena kanten och kan får en mindre volym kvar.

Jag brukar också hälla upp bottensatsen på en stor glasburk (jag har burkar som rymmer 2 liter) och låta den sedimentera sig nån vecka innan jag tappar av brygd från den.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst