Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Varför omtappning egentligen?!

Utrustning och teknik.
Mjödnir
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: ons aug 19, 2015 21:09

Varför omtappning egentligen?!

Inlägg av Mjödnir »

Hej!

Är inne på min första sats mjödbryggning och allt verkar gå bra. Tappade om till jästkärl nr 2 för någon vecka eftersom jag läst i "The compleat Meadmaker" av Ken Schramm att man så skall göra, rätt bra bok.

Men har en liten fundering:
Vad är poängen med att tappa om satsen egentligen (alltså tappa om från jäskärl nr 1 till nr 2, innan slutlig lagring på flaska). Om man vill att all jäst och dylikt ska lägga sig på botten är det ju bara att låta det stå kvar i det första kärlet tills mjödet har klarnat? Har läst runt på lite forum och många verkar helt enkelt ta det för givet.

Men såsom jag ser det rör man ju bara upp jästen från botten igen ytterligare samt utsätter satsen för syre.

Sedan en liten sidofråga: hur länge kommer mitt mjöd stå och jäsa egentligen? Efter kanske två veckor började jäsningen att avta markant, men den har nu stått i säkert ytterligare två veckor och småbubblat. Ska jag bara lämna det tills det slutat bubbla helt enkelt? Ingen risk för att jästen producerar någon bismak som jag läst att det kan göra?

Tacksam för svar!

The Mjödinator
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Varför omtappning egentligen?!

Inlägg av latmasken »

Om du tappar om med hävert så rör du inte upp nån jäst från botten.

I princip är det bara en "för säkerhets skull". Ju mindre "bös" det är i desto mindre är risken för att det påverkar smaken.

Även om sannolikheten för att det blir förstört är liten så är det alltid trist att slänga 25 liter brygd. Gör man mindre satser kanske man kan strunta i omtappningen eftersom det är lättare göra om allt om det blir förstört.

Och bara för att nån säger "jag har bryggt 2000 satser vin utan omtappning och utan att råka ut för problem" så blir det inte mindre tråkigt den gången ens sats blir förstörd. För nån är det kanske sats 10 som blir förstörd och sen går det 2000 bryggningar utan problem, för nån annan går det 2000 bryggningar utan problem och sen blir en sats förstörd.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster