Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fråga om oechsleberäkning

Utrustning och teknik.
Kaos
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön maj 03, 2015 11:32

Fråga om oechsleberäkning

Inlägg av Kaos »

Tja.

Såvitt jag förstår går jästen i dvala om oechslevikten blir för hög, rekommenderat är att starta jäsning vid max 80 grader.
Om jag nu ämnar starta på 80, fungerar då denna uträkningen? (siffrorna/konstanterna jag använt i uträkningen är som
jag läst mig till och det kan mycket väl finnas siffror som andra tycker och tror är rätt eller fel)

För att gå rakt på sak, jag antar att 9.25 kg honung i en sats på 30 liter honungslag ger og på 80 grader.
Uträkning:
2.7 gram socker ger 1 oechsle i 1 liter vatten. Honung innehåller ca 70% jäsbart socker vilket ger 2.7/0.7=~3.85 gram
honung per 1 grad oechsle per liter vatten.
3.85 (gram honung) x 80 (önskad oechsle) x 30 (liter vatten) =~9250 gram honung.

Mina frågor på detta:
1. Stämmer uträkningen?
2. Oechsle handlar om densitet, framförallt hur socker och alkohol påverkar vattnets/lagens/dryckens densitet. När det tunga
sockret omvandlas till lätt alkohol ändras produktens densitet enligt formlerna. Denna uträkningen verkar vara ganska simpel men
det är faktiskt 'bara' 70% av honungens innehåll som tas med i beräkningarna. Det vi inte räknar på är att honungen förutom
70% socker också innehåller 30% annat (vatten och annat bös). Vilken densitet håller dessa resterande 30%? Är de tyngre än
vatten så borde samtliga oechslevärdeprövningar ge ett felaktigt konstant högre resultat (då man bara räknar på socker) och
håller de 30%-enheterna lägre densitet än vatten borde på samma sätt felfaktorn bli lägre. Eller håller dessa 30% samma
densitet som vatten och kan därmed helt försummas?
3. Gällande påståendet att jästen går i dvala vid för höga oechslevärden. Är detta ett korrekt uttalande, att jästen går i dvala
pga att densiteten (oechslevärdet) blir för hög, eller menas egentligen att jästen går i dvala pga att sockerhalten (som höjer og) blir för hög?
Som extremt exempel, 2 kg socker i 20 liter vatten ger knappast en för hög sockerhalt (ca 37 oechsle), men om vi rent hypotetiskt nog
skulle blanda i 1 liter kvicksilver (~13.5 kg) i lagen så skulle oechslevärdet bli närmare 700 grader! Antagligen skulle jästen dö snabbt
som attan pga giftet men bortsett från den kemiska faktorn och till poängen, skulle jästen dö av det höga oechslevärdet (betydligt högre
än rekommenderade 80) eller fungerar det såvida inte sockerhalten är hög nog till att ge upphov till för högt oechslevärde?

Du undrar kanske över varför jag ställer den sista frågan, jag ställer den eftersom samma princip gäller uträkningarna för OG då honung
används. Om jag siktar på exakta 80 OG, och använder mig av honung istället för socker och det visar sig att de "övriga 30%" av
honungsinnehållet ger upphov till betydligt högre OG, är detta då någon fara för honungen eller är det de 80-grader som sockret ger upphov till
som inte ska överskridas?
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Fråga om oechsleberäkning

Inlägg av boozehacker »

Menar du med OG - Original Gravity (OG) - eller menar du Oe° - som är förkortningen för Oeschle?
Jag antar att du menar Oe°.
Oe°är ju bara ett uttryck för lösningens specifika vikt minus 1000. Allt du häller i vattnet kommer ju ändra denna nollvikt positivt eller negativt - tex socker eller alkohol.
Orsaken att just 80 Oe° är en bra nivå att börja jäsningen på är att socker är giftigt för jästen i högre koncentrationer. Den går ej i dvala utan avlider. Vissa jäststammar klarar dock av 105 Oe° i starten utan problem, har jag konstaterat. Ren honung är ju självkonserverande som bekant - mikroorganismer dör av den höga sockerhalten. Jäst går i dvala när sockerhalten blir låg eller alkoholhalten blir hög av jäsningen.
Beträffande beräkningen av visst Oe° kontra sockerhalt % så kan jag rekommendera dig att titta in översättningstabellerna mellan Oe och Brix. Brix är det man mäter sockerhalter i inom industrin.
Här en bra sådan tabell - det finns massor av dessa på nätet: http://www.enotecnochimica.it/tabelle/h ... -scale.htm
Vid 80 Oe° har du 19,4 viktprocent socker. Du har då tillsatt 5820 gr socker i 30 kg must. Om honung har 70% socker så bör du tillsätta 5820/0.7=8314 gr honung i 30 kg must om övriga 30% är vatten.
Brix definieras som: One degree Brix is 1 gram of sucrose in 100 grams of solution and represents the strength of the solution as percentage by mass.
Kaos
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön maj 03, 2015 11:32

Re: Fråga om oechsleberäkning

Inlägg av Kaos »

boozehacker skrev:Menar du med OG - Original Gravity (OG) - eller menar du Oe° - som är förkortningen för Oeschle?
Jag antar att du menar Oe°.
Oe°är ju bara ett uttryck för lösningens specifika vikt minus 1000. Allt du häller i vattnet kommer ju ändra denna nollvikt positivt eller negativt - tex socker eller alkohol.
Orsaken att just 80 Oe° är en bra nivå att börja jäsningen på är att socker är giftigt för jästen i högre koncentrationer. Den går ej i dvala utan avlider. Vissa jäststammar klarar dock av 105 Oe° i starten utan problem, har jag konstaterat. Ren honung är ju självkonserverande som bekant - mikroorganismer dör av den höga sockerhalten. Jäst går i dvala när sockerhalten blir låg eller alkoholhalten blir hög av jäsningen.
Beträffande beräkningen av visst Oe° kontra sockerhalt % så kan jag rekommendera dig att titta in översättningstabellerna mellan Oe och Brix. Brix är det man mäter sockerhalter i inom industrin.
Här en bra sådan tabell - det finns massor av dessa på nätet: http://www.enotecnochimica.it/tabelle/h ... -scale.htm
Vid 80 Oe° har du 19,4 viktprocent socker. Du har då tillsatt 5820 gr socker i 30 kg must. Om honung har 70% socker så bör du tillsätta 5820/0.7=8314 gr honung i 30 kg must om övriga 30% är vatten.
Brix definieras som: One degree Brix is 1 gram of sucrose in 100 grams of solution and represents the strength of the solution as percentage by mass.
Tack för ditt svar.
Jag antar att det råder delade meningar kring dvala eller avlider, själv har jag ingen erfarenhet av detta så jag känner bara till vad jag läst och jag tänker absolut inte
argumentera emot, du har antagligen rätt. Båda fallen innebär dock samma praktiska råd, att man inte ska starta över 80 og/oe (är inte OG samma som OE-värdet vid start?).

Så eftersom det är sockermängden som är giftig för jästen kan man helt lugnt matematiskt räkna ut sockermängd för önskad Oe, och skulle Oe vid test bli högre än väntat pga
andra ämnen (som inte är socker) så är denna delen av Oe inte någon fara för jästen? Stämmer detta?

Tack ska du ha för länkarna, jag ska spana in dem och läsa på mer om Brix. Men gällande uträkningen, att du får 5820 gram socker i 30 kg must, det förstår jag inte.
Din formel med hjälp av brix borde såvitt jag förstår användas med den aktuella densiteten. Vad jag kan se har du använt densiteten för rent vatten (1.000) för att
räkna ut sockermängd i must. Om vi eftersöker önskad sockermängd så måste vi också använda önskad densitet/Oe, dvs 1080, och det ger följande:
1080 (densitet) x 30 (liter must) x 0.194 (viktprocent socker) = 6485.6. Detta överensstämmer också med den andra formeln.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Fråga om oechsleberäkning

Inlägg av boozehacker »

Hej Kaos.
Jo OG är densitet i starten av jäsning och används sedan vid beräkningen av alkoholhalten.
Jo, det är för mycket socker som är giftigt för jäst och andra mikrober (och möjligen även kvicksilver :wink: .
Angående din förvirring om Oechsle / Brix så kanske nedanstående förklaring kan bidra till insikt:
The density of a material is defined as its mass per volume. When you add sugar to the solution you increase it´s mass, but you also change it´s volume and thereby it´s density.
The Oeschle scale measures density - it does not measure the amount of sugar dissolved in a sample. By contrast, the Brix scale does measure the amount of sugar dissolved in a sample.
Brix measures percent sucrose, but it's percent weight per weight, not weight per volume.
To get 10 brix in 100 ml solution you need 10g sucrose + 90g water.
Så min uträkning med hjälp av Brix är ingen formel utan helt enkelt innantilläsning i tabellen. Vid 80 Oe är sockerhalten 19,4%, rätt och slätt.
19,4 viktprocent - och alltså inte volymprocent. Om du sen använder honung eller strösocker eller bryggsocker så är det ingen skillnad - socker är socker viktmässigt.

Jokern i leken är snarare ditt antagande om att det är 70% socker i honungen - det behöver du nog bekräfta med din Oechslemätare och dito brixvärde först.
Kaos
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön maj 03, 2015 11:32

Re: Fråga om oechsleberäkning

Inlägg av Kaos »

boozehacker skrev:Hej Kaos.
Jo OG är densitet i starten av jäsning och används sedan vid beräkningen av alkoholhalten.
Jo, det är för mycket socker som är giftigt för jäst och andra mikrober (och möjligen även kvicksilver :wink: .
Angående din förvirring om Oechsle / Brix så kanske nedanstående förklaring kan bidra till insikt:
The density of a material is defined as its mass per volume. When you add sugar to the solution you increase it´s mass, but you also change it´s volume and thereby it´s density.
The Oeschle scale measures density - it does not measure the amount of sugar dissolved in a sample. By contrast, the Brix scale does measure the amount of sugar dissolved in a sample.
Brix measures percent sucrose, but it's percent weight per weight, not weight per volume.
To get 10 brix in 100 ml solution you need 10g sucrose + 90g water.
Så min uträkning med hjälp av Brix är ingen formel utan helt enkelt innantilläsning i tabellen. Vid 80 Oe är sockerhalten 19,4%, rätt och slätt.
19,4 viktprocent - och alltså inte volymprocent. Om du sen använder honung eller strösocker eller bryggsocker så är det ingen skillnad - socker är socker viktmässigt.

Jokern i leken är snarare ditt antagande om att det är 70% socker i honungen - det behöver du nog bekräfta med din Oechslemätare och dito brixvärde först.
Hum, yes, antagandet att det är 70% socker i honungen är verkligen en joker, men jag håller fortfarande inte med om resterande. Vart har du hittat den texten?

Enligt vad jag kan se bryter den ordagrant mot fysikaliska lagar. Ett rent exempel är "to get 10 brix in a 100 ml solution you need 10 g sucrose and 90 g water". 50% rätt. Det stämmer att sockerhalten häri blir 10 brix, men det är fullständigt fel gällande "100 ml solution". 90 g vatten och 10 g socker ger inte 100 ml och därmed blir densiteten, dvs Oe-värdet, fel om räkningarna/tabelläsningarna utgår ifrån att blandningen är 100 ml, det behövs mer vatten och en pytteliten del mer socker.

Se utanför tabellen en stund och se över detta matematiskt, vi använder fallet i trådstarten.
När vi skulle få fram hur många gram socker som behövs för att uppnå 80 Oe. Då använde du tabellen och läste av denna gentemot vatten. Där ligger problemet, socker kan inte ha 19.4 viktprocent i en blandning på 1000 ml med densitet på 1.0, det är en fysisk omöjlighet. Om du ska gå denna väg baklänges, alltså räkna ut hur mycket brix/socker det FINNS i blandningen så måste också du använda den färdiga blandningens densitet, det har du inte gjort. Så det du säger om brix stämmer, tabellen stämmer, Oe stämmer, men svaret att innehållet är 5820 gram socker stämmer inte.

Om jag har fel, så innebär det dessutom att den allmänna och ganska kända formeln för sockertillsättning för önskad Oe är fel.

Ser kanske lite aggressivt skrivet ut men det är inte så jag menar ^_^
Kaos
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön maj 03, 2015 11:32

Re: Fråga om oechsleberäkning

Inlägg av Kaos »

Kom på en sak till. Ett enkelt test för att se vad som gäller.

Väg en tillbringare på en väldigt exakt våg. Släng i t ex 10 gram socker, häll i vatten till dess att det är väldigt exakt 100 ml. Blanda. Väg igen och dra ifrån tillbringarens vikt och sockrets vikt, tadaa, där har du exakt hur mycket vatten som behövs för en 100 ml-blandning och du ser dess viktprocent. Då kommer du se att det är mer än 90 gram vatten. Vad ger detta? Jo, du måste tillsätta aningen mer socker för att få fram korrekt viktprocent. Det är detta som utgör skillnaden i våra svar gällande hur mycket honung som krävs för att uppnå önskad Oe.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga om oechsleberäkning

Inlägg av latmasken »

Kaos skrev:att man inte ska starta över 80 og/oe (är inte OG samma som OE-värdet vid start?).
Det är mer rätt att säga "OG ska inte vara högre än 80 oe".
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Fråga om oechsleberäkning

Inlägg av boozehacker »

Kaos skriver; "Enligt vad jag kan se bryter den ordagrant mot fysikaliska lagar. Ett rent exempel är "to get 10 brix in a 100 ml solution you need 10 g sucrose and 90 g water". 50% rätt. Det stämmer att sockerhalten häri blir 10 brix, men det är fullständigt fel gällande "100 ml solution". 90 g vatten och 10 g socker ger inte 100 ml och därmed blir densiteten, dvs Oe-värdet, fel om räkningarna/tabelläsningarna utgår ifrån att blandningen är 100 ml, det behövs mer vatten och en pytteliten del mer socker."

Du har fullständigt rätt, Kaos. "Citatet" är hämtat från en kompilation av info jag har sparat ned i en gammal fil. Tyvärr har denne förnicklade :evil: tryckfelsnisse varit i farten igen :doh:
Det skall naturligtvis stå 100 GRAM solution inte 100 ml! - Nåväl, med det lilla misstaget korrigerat kan vi återgå till ämnet.

Du efterfrågade ett test - kul :D - Och ett test blev det:
Jag har en laboratorievåg som mäter med 0,1 gram nogrannhet. Jag har en proffsoechslehydrometer. Jag har ett mätglas och vatten som är exakt 20° C.
Först ställer jag det tomma mätglaset, med Oechslehydrometern i, på vågen och nollställer. Sedan häller jag i exakt 95 gr vatten och därefter exakt 5 gr strösocker - vågen visar nu exakt 100 gr.
Oechslehydrometer visar då exakt 20 Oe°.
En snabb titt i tabellen avslöjar att vid 20 Oe° är det 5 Brix°. Precis som det skall vara.
Jag tog ett foto med mobilen på hydrometern och vågens resultat. Just nu vet jag inte hur man bifogar detta - kanske klarnar till senare i ett svar i tråden här.

Du kan ju då med förtroende gå in på 80 Oe° i tabellen och se 19,4 Brix° . Du kan således konstatera att du behöver 19,4 GRAM socker i en 100 GRAM must/solution.
Därifrån är det ju bara att räkna om på den mängd must du vill göra.
30 Liter (sade du) blir 30 000 gr. 30000 X 0,194 = 5820 gram socker.
Bestäm sockerhalten i honungen du har: (70% antas.) 5820 / 0,7 = 8314 gram. Du bör tillsätta 8314 gram honung - Vilket skulle bevisas ! :) .

Tråkigt att den "gamla allmänna och ganska kända formeln" du nämnde inte stämde så bra.
Det brukar ofta vara så med gamla tumregler :lol:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga om oechsleberäkning

Inlägg av latmasken »

boozehacker skrev: Jag har en laboratorievåg som mäter med 0,1 gram nogrannhet. Jag har en proffsoechslehydrometer. Jag har ett mätglas och vatten som är exakt 20° C.
Först ställer jag det tomma mätglaset, med Oechslehydrometern i, på vågen och nollställer. Sedan häller jag i exakt 95 gr vatten och därefter exakt 5 gr strösocker - vågen visar nu exakt 100 gr.
Oechslehydrometer visar då exakt 20 Oe°.
Det borde då innebära att volymen blev 98 ml?

D.v.s. 5 gram strösocker ökar volymen med 3 ml.

100 gram delat med 0,098 liter blir 1020 g/liter.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Fråga om oechsleberäkning

Inlägg av boozehacker »

boozehacker skrev:Det borde då innebära att volymen blev 98 ml?D.v.s. 5 gram strösocker ökar volymen med 3 ml.100 gram delat med 0,098 liter blir 1020 g/liter.
Jo, det borde stämma. SG minus 1000 ger ju Oe !
Kaos
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön maj 03, 2015 11:32

Re: Fråga om oechsleberäkning

Inlägg av Kaos »

boozehacker skrev:Kaos skriver; "Enligt vad jag kan se bryter den ordagrant mot fysikaliska lagar. Ett rent exempel är "to get 10 brix in a 100 ml solution you need 10 g sucrose and 90 g water". 50% rätt. Det stämmer att sockerhalten häri blir 10 brix, men det är fullständigt fel gällande "100 ml solution". 90 g vatten och 10 g socker ger inte 100 ml och därmed blir densiteten, dvs Oe-värdet, fel om räkningarna/tabelläsningarna utgår ifrån att blandningen är 100 ml, det behövs mer vatten och en pytteliten del mer socker."

Du har fullständigt rätt, Kaos. "Citatet" är hämtat från en kompilation av info jag har sparat ned i en gammal fil. Tyvärr har denne förnicklade :evil: tryckfelsnisse varit i farten igen :doh:
Det skall naturligtvis stå 100 GRAM solution inte 100 ml! - Nåväl, med det lilla misstaget korrigerat kan vi återgå till ämnet.

Du efterfrågade ett test - kul :D - Och ett test blev det:
Jag har en laboratorievåg som mäter med 0,1 gram nogrannhet. Jag har en proffsoechslehydrometer. Jag har ett mätglas och vatten som är exakt 20° C.
Först ställer jag det tomma mätglaset, med Oechslehydrometern i, på vågen och nollställer. Sedan häller jag i exakt 95 gr vatten och därefter exakt 5 gr strösocker - vågen visar nu exakt 100 gr.
Oechslehydrometer visar då exakt 20 Oe°.
En snabb titt i tabellen avslöjar att vid 20 Oe° är det 5 Brix°. Precis som det skall vara.
Jag tog ett foto med mobilen på hydrometern och vågens resultat. Just nu vet jag inte hur man bifogar detta - kanske klarnar till senare i ett svar i tråden här.

Du kan ju då med förtroende gå in på 80 Oe° i tabellen och se 19,4 Brix° . Du kan således konstatera att du behöver 19,4 GRAM socker i en 100 GRAM must/solution.
Därifrån är det ju bara att räkna om på den mängd must du vill göra.
30 Liter (sade du) blir 30 000 gr. 30000 X 0,194 = 5820 gram socker.
Bestäm sockerhalten i honungen du har: (70% antas.) 5820 / 0,7 = 8314 gram. Du bör tillsätta 8314 gram honung - Vilket skulle bevisas ! :) .

Tråkigt att den "gamla allmänna och ganska kända formeln" du nämnde inte stämde så bra.
Det brukar ofta vara så med gamla tumregler :lol:
"30 liter blir 30 000 gr. 30000 X 0,194 = 5820 gram socker"
Fel.
30 liter must väger inte 30 000 gram, då skulle Oe vara noll.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga om oechsleberäkning

Inlägg av latmasken »

Och, tillsätter du 8 kg honung till 30 liter must så är det inte 30 liter längre.

Även det här med 19,4 g socker per 100 g must blir fel, eftersom du utgår från volymprocent alkohol. Utgår du från viktprocent alkohol kan du lugnt räkna med gram hela vägen, men ska du räkna med volymprocent så måste du blanda in volymen. Det är det som gör det hela rörigare.

Jag tycker det är enklast att ha ett Excel-ark som summerar sockerinnehåll och volymtillskott (ex. 1 liter vatten ger 1 liter volym och 0 gram socker, 1 kg socker ger 0,68 liter volym och 1000 g socker). Sen får man göra lite "numerisk" analys för att få fram hur mycket man behöver ha i (prova sig fram tills man hamnar rätt).

Det är klart att det går att ta fram formler, men de blir ganska komplexa.
Kaos
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön maj 03, 2015 11:32

Re: Fråga om oechsleberäkning

Inlägg av Kaos »

latmasken skrev:Och, tillsätter du 8 kg honung till 30 liter must så är det inte 30 liter längre.

Även det här med 19,4 g socker per 100 g must blir fel, eftersom du utgår från volymprocent alkohol. Utgår du från viktprocent alkohol kan du lugnt räkna med gram hela vägen, men ska du räkna med volymprocent så måste du blanda in volymen. Det är det som gör det hela rörigare.

Jag tycker det är enklast att ha ett Excel-ark som summerar sockerinnehåll och volymtillskott (ex. 1 liter vatten ger 1 liter volym och 0 gram socker, 1 kg socker ger 0,68 liter volym och 1000 g socker). Sen får man göra lite "numerisk" analys för att få fram hur mycket man behöver ha i (prova sig fram tills man hamnar rätt).

Det är klart att det går att ta fram formler, men de blir ganska komplexa.

Tack, och även i min mening korrekt. Värden i procent måste referera till samma enhet. En massaprocent som dras från en volymenhet blir fel, det var detta jag försökte förklara vara en fysikalisk omöjlighet.

Har du möjligtvis en sån Excel-fil att dela med dig av? Jag är värdelös på att skapa saker i excel, mspaint är mitt område...

Formeln är faktiskt inte så komplex.
Önskad Oe x önskat antal liter x 2.7 = sockermängd i gram. Denna kan såklart kastas om beroende på vilket värde man önskar sålänge man behåller viktkonstanten (2.7).
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fråga om oechsleberäkning

Inlägg av latmasken »

Har ingen fil här på jobbet tyvärr, den jag har hemma är rätt enkel.

Det är 6 kolumner:
A - Ingrediens
B - Mängd (kan vara g, kg, liter eller vad som helst, se nedan)
C - Volymtillskott per mängd
D - Sockertillskott per mängd
E - Volymtillskott (formeln =B*C) (jag har valt att köra liter för den kolumnen)
F - Sockertillskott (formeln =B*D) (jag har valt att köra gram för den kolumnen)

Kolumnerna E och F summeras, sen genom att dela F-summan med E-summan får man gram socker per liter.

För t.ex. vatten använder jag oftast liter, då skriver jag 1 i C-kolumnen och 0 i D-kolumnen. I B-kolumnen skriver jag då antalet liter. Skriver jag 3 i B så blir det 3 i E och 0 i F.

För socker använder jag gram (istället för kg), då skriver jag 0,00068 i C-kolumnen (jag har för mig att 1 kg socker ökar volymen med 0,68 liter) och 1 i D-kolumnen. Skriver jag 3000 i B-kolumnen blir det då 2,04 i E-kolumnen och 1000 i F-kolumnen (d.v.s. volymen ökar med 2 liter och det ger 1000 sockertillskott).


Den formeln du anger kräver att du vet slutvolymen (önskat antal liter). Men om du har 20 liter, hur mycket ska du tillsätta? Tillsätter du socker så ökar ju volymen så då måste du tillsätta mer socker och då ökar volymen så du måste tillsätta.... ja, du fattar va? :)
Kaos
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön maj 03, 2015 11:32

Re: Fråga om oechsleberäkning

Inlägg av Kaos »

latmasken skrev:Har ingen fil här på jobbet tyvärr, den jag har hemma är rätt enkel.

Det är 6 kolumner:
A - Ingrediens
B - Mängd (kan vara g, kg, liter eller vad som helst, se nedan)
C - Volymtillskott per mängd
D - Sockertillskott per mängd
E - Volymtillskott (formeln =B*C) (jag har valt att köra liter för den kolumnen)
F - Sockertillskott (formeln =B*D) (jag har valt att köra gram för den kolumnen)

Kolumnerna E och F summeras, sen genom att dela F-summan med E-summan får man gram socker per liter.

För t.ex. vatten använder jag oftast liter, då skriver jag 1 i C-kolumnen och 0 i D-kolumnen. I B-kolumnen skriver jag då antalet liter. Skriver jag 3 i B så blir det 3 i E och 0 i F.

För socker använder jag gram (istället för kg), då skriver jag 0,00068 i C-kolumnen (jag har för mig att 1 kg socker ökar volymen med 0,68 liter) och 1 i D-kolumnen. Skriver jag 3000 i B-kolumnen blir det då 2,04 i E-kolumnen och 1000 i F-kolumnen (d.v.s. volymen ökar med 2 liter och det ger 1000 sockertillskott).


Den formeln du anger kräver att du vet slutvolymen (önskat antal liter). Men om du har 20 liter, hur mycket ska du tillsätta? Tillsätter du socker så ökar ju volymen så då måste du tillsätta mer socker och då ökar volymen så du måste tillsätta.... ja, du fattar va? :)
Ingen dum idé, jag ska försöka fixa mig en liknande excel-fil när jag kommer hem.

Absolut! Min formel baseras absolut på att man vet slutvolymen; "önskad volym x önskat Oe...".
Men detta är ju inget problem eftersom jag alltid själv bestämmer slutvolymen när jag sätter en sats.

Exempel för en sats på 25 liter:
1. Räkna ut sockermängd för 25 liter must enligt formeln för att uppnå önskad Oe.
2. Blanda den uträknade mängden socker/honung med t ex 15 liter/kg vatten.
3. Tillför vatten tills volymen når 25 liter.

Resultat
Slutvolym: 25 liter must.
Slutvikt: okänt.
Sockermängd: korrekt anpassad till 25 liter slutvolym.
Vattenvolym/-vikt: okänt.

De okända faktorerna är ointressanta i detta avseendet men kan lätt räknas ut.
Slutvikt: Vattenvolym/-vikt + sockervikt x 0.63 x 1.59 kg.
Vattenvolym/-vikt: 1 kg socker löser sig i 0.63 liter vatten. Dvs 25 liter - (sockervikt x (1-0.63)) ger antal liter vatten som använts.

Sitter på en flygplats och skriver i all haft men formlerna bör stämma, såvida jag inte hastigt nog skrivit/tänkt fel. Men egentligen, dessa formlerna ger svar på frågor som man inte behöver...
Senast redigerad av Kaos, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster