Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ska börja brygga och behöver lite(mycket) hjälp...

Utrustning och teknik.
Nasatech
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor apr 26, 2012 21:32

Ska börja brygga och behöver lite(mycket) hjälp...

Inlägg av Nasatech »

Hej!

Jag har aldrig gjort detta, men någon gång måste vara den första - jag tänker brygga mitt egna mjöd.
Jag har kikat lite här i forumet och på andra håll, och fått i mig en vag överdos av information, men känner att jag inte lärt mig tillräckligt trots det.
Saken är den att allt är utstrött och utspritt och jag har svårt att hitta ven del svar, så jag tänkte att jag kanske kunde få dem om jag frågar om dem!

1. Jag tänkte brygga en ganska stor sats på en gång (en 60-liters jäshink), så att jag får ut någon vettig mängd ur det, men för att det ska vara
enkelt med div. uträkningar, etc. kanske vi kan säga att jag ska brygga 10L mjöd.
2. Jag vill kunna lagra det länge (2+ år).
3. Jag vill ha ett neutralt mjöd, altså ett som bara är gjort av honung, utan tillsatta bär, etc.
4. Jag vill ha en bestämd alkohol-% på mjödet. Det ska vara tillräckligt starkt för att kunna lagras, och/men ha lite sötma kvar i sig så att det
inte är helt torrt. Altså bör jag använda jässtopp(?).
Jag antar att jag är ute efter en procenthalt som motsvarar säg vanligt rödvinvin (finns det någon slags "standard" när det kommer till mjöd kanske?)


Det första man behöver är väl utrustning antar jag... Det är skrivet som påstående(n), men det är även frågor. Kommentera gärna, ge tips, etc.

1. jäshink
2. mellanlagringskärl (tänkte mig 5-liters glasdamejeanne:er därför att de är av glas och endast 5 ltiers för enklare hantering)
3. hävert
4. jäsrör
5. mätglas
6. oschio... - hydrometer?? (prylen man mäter grejer med för att få fram alkoholmängd)
7. vinflaskor för slutlagringen
8. Disinfekteringsmedel (sort? hur mycket? var?)
9. Vad har jag glömt?

Sen behöver jag själva ingridienserna

1. Honung. Jag ska köpa min från en ännu inte utvald, lokal biodlare. Honungen tycker jag mig ha förstått mig på tillräckligt just för stunden.
2. Vatten - ska jag ta kranvatten? Köpa det som kallas för "källvatten" i affären? Ta brunnsvatten? Ska jag koka vattnet först oavsett ursprung?
3. Jäst - Champagnejäst säger många - Finns det någon exakt sort? I vilken webshop (alt. butik i storstockholm ska jag handla den?
4. Jässtopp.
5. Okej. Vad har jag inte nämnt?


Sååå nu har jag lite frågor...

1. Ponera att jag som ovan sagt, ska göra 10L mjöd som ska vara 13,5% starkt och fortfarande vara - bara lite - sött.
Fråga: Hur mycket honung, jäst och - allt - behöver jag för detta?

2. Temperatur - det nämns väldigt lite om temperaturer tycker jag. Sommaren börjar närma sig, men ännu är det inte dödsvarmt här (på Åland).
Vad ska jag sträva efter för temperatur vid jäsning, melölöanlagring och slutlagring? Går det att göra det bra på sommaren elle ska jag stressa igång
till innan sommaren eller tills efter? Har eventuellt lite olika utrymmn att tillgå beroende på önskad temperatur...

3. Tider - hur lång tid tar jäsningen, mellanlagringen (6 månader va?), etc.?

4. Andra grejer då? Hur och när och hur ofta använder man den där alkoholmätningmojängen, etc.? Är det bara att öppna jäshinken mitt i allt
och mäta och ha sig?

5. Massa andra saker som jag inte har koll på. Finns det kanske någon fullständig och detaljerad guide någonstans?



Jag kommer att fortsätta skriva om mitt projekt här. Jag hoppas att Ni kan hjälpa mig.

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar!

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster