Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ännu en nybörjare!

Utrustning och teknik.
Kaos
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön maj 03, 2015 11:32

Ännu en nybörjare!

Inlägg av Kaos »

Hej!

Även jag är en nybörjare inom bryggning. Jag har sökt en hel del information på nätet och har även två böcker
(The complete meadmaker och en ölbryggningsbok) som jag studerat lite halvt. För en nybörjare blev det på tok för mycket
detaljer och exaktheter så jag läste så mycket jag orkade, slängde sen ihop böckerna innan jag fick huvudvärk och satte igång
med bryggningsförsök nummer ett.

Så... Status nu är att jag har 3½ jäskärl som står och bubblar på golvet i gästrummet (passande? :roll: ), och jag vill söka respons och
konsultation från er erfarna hembryggare, för att utröna vad jag gjort fel och vad jag gjort rätt. Jag har dock inte använt
något recept, jag höftade mig igenom hela processen så jag vet inte vart jag landar, det får produkten visa.

Såhär gjorde jag.

Första delen
- Jag kokade upp ca 1.5 l kranvatten i ungefär en halvtimme innan det fick svalna ned till 27-28 grader, väl nere på temperaturen
slevade jag i en burk (700 gram) köpehonung. Jag blandade ut honungen ordentligt och syresatte vattnet i allt skakande.
- Nästa steg var att koka upp en minidos, ~1 dl, vatten med 2-3 gram jästnäring (wyeast) i tio min, och detta tillsattes sedan i den stora
e-kolven med honungsvattnet.
- Ett paket flytande jäst (wyeast sweet mead) tillsattes.
- E-kolven förseddes med jäsrör och bubblandet började efter ett par timmar, det bubblade sedan ca var 8e sekund. Den fick jäsa ostört i två dygn.

Andra delen