Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ännu en nybörjare!

Utrustning och teknik.
Kaos
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön maj 03, 2015 11:32

Ännu en nybörjare!

Inlägg av Kaos »

Hej!

Även jag är en nybörjare inom bryggning. Jag har sökt en hel del information på nätet och har även två böcker
(The complete meadmaker och en ölbryggningsbok) som jag studerat lite halvt. För en nybörjare blev det på tok för mycket
detaljer och exaktheter så jag läste så mycket jag orkade, slängde sen ihop böckerna innan jag fick huvudvärk och satte igång
med bryggningsförsök nummer ett.

Så... Status nu är att jag har 3½ jäskärl som står och bubblar på golvet i gästrummet (passande? :roll: ), och jag vill söka respons och
konsultation från er erfarna hembryggare, för att utröna vad jag gjort fel och vad jag gjort rätt. Jag har dock inte använt
något recept, jag höftade mig igenom hela processen så jag vet inte vart jag landar, det får produkten visa.

Såhär gjorde jag.

Första delen
- Jag kokade upp ca 1.5 l kranvatten i ungefär en halvtimme innan det fick svalna ned till 27-28 grader, väl nere på temperaturen
slevade jag i en burk (700 gram) köpehonung. Jag blandade ut honungen ordentligt och syresatte vattnet i allt skakande.
- Nästa steg var att koka upp en minidos, ~1 dl, vatten med 2-3 gram jästnäring (wyeast) i tio min, och detta tillsattes sedan i den stora
e-kolven med honungsvattnet.
- Ett paket flytande jäst (wyeast sweet mead) tillsattes.
- E-kolven förseddes med jäsrör och bubblandet började efter ett par timmar, det bubblade sedan ca var 8e sekund. Den fick jäsa ostört i två dygn.

Andra delen
- Jag fyllde en kastrull med ca 18 l vatten och satte den på plattan, när det började bli varmt slängde jag i ett paket (100 g) humlekottar (ej pellets) av sorten
"Cascade" som enligt etiketten innehåller 7% alfasyra. Det fick sedan koka en timme innan jag ställde ut kastrullen på det kalla stengolvet i vinterträdgården där
det fick stå ett par timmar tills temperaturen låg på runt 25 grader.
- Jag håvade upp humlen och slangade sedan "humlevattnet" till en annan kastrull för att sedan slanga det tillbaka och låta det plaska genom ett bomullsfilter a la
saftfiltertyp för bär. Jag ville få ut det sista av humleresterna och tänkte att hanteringen dessutom syresätter vattnet en del.
- Ca 3.2 kg honung slevades i och blandades ut ordentligt.
- E-kolvens innehåll hälldes ned i den stora kastrullen och blandades ut. Jag läste att man egentligen skulle hälla av vätskan och bara använda jästgeggan men jag
körde i allt ändå. Vet inte varför men jag kände för det.
- Vätskan slangades under omrörning ned i tre glasdamejeanner a 5 liter vardera samt 2 liter till e-kolven som tidigare hade använts till förkulturen. Jäsrör monterades
och nu står allt (sedan två dygn tillbaka) och bubblar i genomsnitt var 10e sekund, något kärl lite oftare, något lite mer sällan. Vätskan (vad det nu blir) är aningen grumlig
i en fin ljusgul färg och det ligger ett ack så tunt lager skum över de centrala delarna av ytan.


I all hantering har jag hållit god hygien och använt desinficerad utrustning.
pH-testet visade 4.5.
Hydrometern visade 1071.

Innehåll:
Knappt 20 l mjukt vatten.
Ca 4 kg honung.
100 g Cascadekottar.
1 påse flytjäst.
2-3 g jästnäring.

Efter att all hantering/kokning/testning etc. så jäser nu ca 15 liter vätska. Glasdamejeannerna är femliters och e-kolven tvåliters
men jag lämnade en del utrymme för luft. Jag har inga stora visioner mer än att det gynnar min inlärning att faktiskt prova brygga
en sats, vad det nu än blir, innan jag fortsätter gräva studier. Det är lättare att förstå läsningen om jag själv provat momenten. Till
denna prövoomgång har jag använt mig av kranvatten och köpehonung, tanken är att jag senare, när jag har mer kött på benen, ska
använda mig av bättre vatten och honung direkt från biodlare i trakten.

Vad jag nu önskar är era åsikter, vad har jag gjort bra och dåligt? Vad bör jag tänka på till nästa gång?

Samt två tekniska frågor...
Vad blir produkten, är det metheglin, mölska, mjöd eller något annat? Hur länge ska detta jäsa, när vet jag att det är klart?
IMG_5578.JPG
IMG_5578.JPG (86.09 KiB) Visad 195 gånger
IMG_5583.JPG
IMG_5583.JPG (98.51 KiB) Visad 195 gånger
IMG_5585.JPG
IMG_5585.JPG (112.2 KiB) Visad 195 gånger
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Ännu en nybörjare!

Inlägg av Omlott »

Godmorgon och välkommen till bryggarträsket!
Det du har gjort är mjöd med humle och vad jag vet kallas det inte för något speciellt. Mölska eller Braggot som det också kallas är ett mjöd tillverkat med malt och honung.
Angående förkulturen gjorde du helt rätt i att hä i allt innehåll i e-kolven. Jästkakan i botten är döda jästceller och det gör ingen nytta i det nya kärlet. Dock gör det ingen skada heller. Vilken litteratur var det som hänvisade till att agera på det sättet?
Annars tycker jag att det verkar vara ordning och reda på allt annat. Jäser du ner det till -995 oechsle så slutar det på 9,5 procent vilket kan bli ett trevligt lättvin. Själv föredrar jag att ha i mer honung för att få mer arom.
Kaos
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: sön maj 03, 2015 11:32

Re: Ännu en nybörjare!

Inlägg av Kaos »

Omlott skrev:Godmorgon och välkommen till bryggarträsket!
Det du har gjort är mjöd med humle och vad jag vet kallas det inte för något speciellt. Mölska eller Braggot som det också kallas är ett mjöd tillverkat med malt och honung.
Angående förkulturen gjorde du helt rätt i att hä i allt innehåll i e-kolven. Jästkakan i botten är döda jästceller och det gör ingen nytta i det nya kärlet. Dock gör det ingen skada heller. Vilken litteratur var det som hänvisade till att agera på det sättet?
Annars tycker jag att det verkar vara ordning och reda på allt annat. Jäser du ner det till -995 oechsle så slutar det på 9,5 procent vilket kan bli ett trevligt lättvin. Själv föredrar jag att ha i mer honung för att få mer arom.

Hej!
Tack ska du ha för svaret och välkomnandet!

Jag började efter ett tag förstå att det inte var mölska, snarare kanske det borde kallas "metelgin" eller vad det nu heter?

Ok! Jag tror jag läste det där med jästkakan i en bok men jag ska dubbelkolla detta och citera det, när jag kommer hem om två veckor. Det är mycket möjligt att jag missförstod, så jag hivade i allt istället för antingen eller.

Jag använde hydrometer. Jag skrev fel i trådstarten, första värdet var 1072. När jag avbröt det hela visade den 1025. Enligt vad jag kunde räkna ut så blir resultatet lite drygt 6%, kan detta stämma? Det kändes som att det gick ganska bra och jag lärde mig en del om hur det går till, saker jag kan förbättra till nästa gång. Men detta var som sagt bara ett förstatest.

Om två veckor, när jag åter är hemma i Sverige, ska jag sätta nästa omgång, då även i lite större kvantitet. Jag kommer använda ruskigt bra vatten från min mors gård, hon tar med en 60 liter vis nästa besök. Jag kommer använda rikligt med helt nyslungad honung från en gård hemma, tagen direkt från kupan, annars kommer jag inte ha några som helst andra ingredienser (förutom jästen såklart). Sen kommer jag även sätta tre små sidosatser som jag tänker smaksätta med bär från trädgården.

Några frågor till nästa omgång:
-Hur stannar/dödar jag bäst jästen om jag inte vill tillföra ämnen? Jag läste något med temperaturer, både kyla och värme, men vad funkar om jag inte vill förstöra honungens egenskaper och inte vill tillföra ämnen?
-Jag tänkte använda mig av ca 7-8 kg honung till 20 liter vatten. Låter detta som en rimlig mängd, och bör jag hiva i all honung direkt eller hälften först och hälften efter någon månad?
-Jag har förstått att man inte ska fylla jäskärlet helt, att det är bättre att lämna luft till jästens första stadium i processen, men hur mycket utrymme ska man lämna (Ca procent/delar?)? Min spontana tanke är 20 liter vatten och 7-8 kg honung till ett jäskärl på 30 liter, funkar det?!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster