Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder)

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
timtux
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor feb 26, 2015 12:28
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av timtux »

Tack för svaren!

2015-03-04
Det jäser på bra och något vitt flyter på ytan. De är bara jäst som klumpat sig och flytit upp va? Jag vispade runt allt och det har nu efter tre dagar inte återkommit.
ZwOJ9pwl.jpg
Oechsle: 50 (79-50)/7.4 = 3.91891891892 %

Väldigt söt dryck just nu med smak av honung. Konstigt nog nästan ingen jästsmak :S
GpPd1CQl.jpg
IT-nörd som jobbar med E-handel bosatt i Gävle. Förutom förtäring av rusdrycker gillar jag att tillverka dem, fiska, nörda och laga mat.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av U2D2 »

Hmmm, var dedär klumparna som en hyfsat hård "hinna"? Eller mer som skum?
Har nästan lite fobi för sånt, min två första tunnor mjöd(gjorde två samtidigt på samma infekterade jäst som jag fick av en kompis :doh: ) blev infekterade och hade ludna, vita fläckar i sig. Antagligen så är det inte samma för dig(då de löste upp sig) men det kan vara värt att hålla ett öga på doften så att den inte börjar lukta svavel.
Antagligen så är det bara kompakt skum, orenheter från honungen eller lite flytjäst, så det är nog inget att oroa sig för :)
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
timtux
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor feb 26, 2015 12:28
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av timtux »

Ska ta en kik ikväll! Tror de var mer som skum eftersom de inte var nå problem att lösa upp dem.

Fråga: om det blir infekterat borde det inte sluta jäsa då?
IT-nörd som jobbar med E-handel bosatt i Gävle. Förutom förtäring av rusdrycker gillar jag att tillverka dem, fiska, nörda och laga mat.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av U2D2 »

svaret är tyvärr nej, jag hade som sagt ett par infekterade tunnor som låg och bubblade för fullt under flera veckor fastän de hade massa mögel på ytan :cry:
Mitt problem var ju då mögel-infektion, men det kan också infekteras utan en "ond" naturjäst ifrån yttre tunnan och då blir det typ en zombie-bryggd of doom då all orginaljäst kan dö men då den infekterande jästen håller jäsröret vid liv.
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
timtux
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor feb 26, 2015 12:28
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av timtux »

Ahh. Samma sak på ytan nu. Ser exakt lika dant ut men inge mer. Tar hem mer bryggrens från jobbet idag och tar upp och kikar. Tycker inte det ser ut som mögel dock :S Provar ta bort det med en sil och återkommer.

Det luktar i alla fall friskt tror jag. Ungefär som när jag tidigare bryggt öl.
IT-nörd som jobbar med E-handel bosatt i Gävle. Förutom förtäring av rusdrycker gillar jag att tillverka dem, fiska, nörda och laga mat.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av U2D2 »

Det är nog lugnt då, bergis jäst som dött och flyter upp av kolsyran, antagligen inget att oroa sig för :wink:
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
timtux
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor feb 26, 2015 12:28
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av timtux »

15 oechsle idag. (79-15)/7.4 = 8.64864864865% och bubblar fortfarande. Fortfarande söt smak såklart men tycker det mysko nog inte smakar någon jäst nästan :S
IT-nörd som jobbar med E-handel bosatt i Gävle. Förutom förtäring av rusdrycker gillar jag att tillverka dem, fiska, nörda och laga mat.
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Mitt mjöd nr2 körde jag med samma jäst som du. Och det lämnade inte mycket jästsmak.
Min gissning att du ligger 3 till 4 veckor bort innan det jäst klart.
Så ta det lugnt och pyssla med något annat under tiden, kanske nästa sats mjöd :)
Orm den yngre
Bryggare
Inlägg: 158
Blev medlem: lör jul 26, 2008 16:27
Ort: Söderns nejder

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av Orm den yngre »

Hej! Kul med nytillskott i mjödvärlden.

Utan att ha läst mer än sida två i tråden, så kan jag ge dig ett tips om att du inte bör öppna kärlet i tid och otid.

Se det såhär, kärlet ska bara öppnas om det är absolut nödvändigt. Vid t.ex omtappning, honungstillskott och klarning. Inte för att "bara titta", inte för att ta ett Öx för nyfikenhetens skull och inte för att se hur ytan ser ut.

Mjödet mår bäst om den anaeroba (syrefria) jäsningen får fortsätta ostört. Varje gång du öppnar släpper du in syre som kan sätta igång en stor mängd oönskade processer, det kan bildas en hel del som du inte vill ha. Dessutom påverkas jästen av syretillskottet.

Du nämnde någonting om bryggrens, vad var din tanke med det?

Oroa dig inte för hur ytan ser ut, det kan ofta se fruktansvärt ut, i stil med en rejäl spya ifrån Östersjöns mest förorenade delar. Jäst, näring, honungspartiklar och diverse samlas där.

Jag har jäst mjöd som har sett rent förskräckliga ut på ytan och varit säker på att de varit infekterade, men efter omtappning och klarning så har det blivit precis som det ska.

Så låt din tunna vara ifred! I mjödvärlden är det aldrig bråttom, om du tror att det har slutat jäsa och börjar bli färdigt, då ger du det tre veckor till.
Användarvisningsbild
timtux
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor feb 26, 2015 12:28
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av timtux »

Bryggar_Pelle skrev:Mitt mjöd nr2 körde jag med samma jäst som du. Och det lämnade inte mycket jästsmak.
Min gissning att du ligger 3 till 4 veckor bort innan det jäst klart.
Så ta det lugnt och pyssla med något annat under tiden, kanske nästa sats mjöd :)
Jajjemen! Inge bråttomt jag eller. Men man vill ju titta till det ibland ;)
IT-nörd som jobbar med E-handel bosatt i Gävle. Förutom förtäring av rusdrycker gillar jag att tillverka dem, fiska, nörda och laga mat.
Användarvisningsbild
timtux
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor feb 26, 2015 12:28
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av timtux »

Orm den yngre skrev:Hej! Kul med nytillskott i mjödvärlden.

Utan att ha läst mer än sida två i tråden, så kan jag ge dig ett tips om att du inte bör öppna kärlet i tid och otid.

Se det såhär, kärlet ska bara öppnas om det är absolut nödvändigt. Vid t.ex omtappning, honungstillskott och klarning. Inte för att "bara titta", inte för att ta ett Öx för nyfikenhetens skull och inte för att se hur ytan ser ut.

Mjödet mår bäst om den anaeroba (syrefria) jäsningen får fortsätta ostört. Varje gång du öppnar släpper du in syre som kan sätta igång en stor mängd oönskade processer, det kan bildas en hel del som du inte vill ha. Dessutom påverkas jästen av syretillskottet.
Högeffektivt rengörings och desinficeringsmedel för jäsbehållare, flaskor och övrig hembryggninsutrustning av plast eller glas.
Men samtidigt har jag sett råd om att man skall röra om då och då? Har gjort det totalt två gånger och i samband med det har jag provat tagit ett Öx för nyfikenhetens skull.
Orm den yngre skrev: Du nämnde någonting om bryggrens, vad var din tanke med det?
"Högeffektivt rengörings och desinficeringsmedel för jäsbehållare, flaskor och övrig hembryggninsutrustning av plast eller glas.". Använder det på allt som kan komma i kontakt med brygden.
Orm den yngre skrev: Oroa dig inte för hur ytan ser ut, det kan ofta se fruktansvärt ut, i stil med en rejäl spya ifrån Östersjöns mest förorenade delar. Jäst, näring, honungspartiklar och diverse samlas där.

Jag har jäst mjöd som har sett rent förskräckliga ut på ytan och varit säker på att de varit infekterade, men efter omtappning och klarning så har det blivit precis som det ska.

Så låt din tunna vara ifred! I mjödvärlden är det aldrig bråttom, om du tror att det har slutat jäsa och börjar bli färdigt, då ger du det tre veckor till.
Haha. Skönt och höra! Ja jag har inge bråttomt. Inte ens fått hem champangeflaskorna ännu!
IT-nörd som jobbar med E-handel bosatt i Gävle. Förutom förtäring av rusdrycker gillar jag att tillverka dem, fiska, nörda och laga mat.
Användarvisningsbild
timtux
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor feb 26, 2015 12:28
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av timtux »

Hur vet man när det jäst klart? Tappade om det för en vecka sedan för att få bort bottensats. Ingen ny bottensats :( Bubblar inte alls nu. Oechslevärde vid omtappningen var -3 (och jästen skulle lämna någon restprocent socker enligt förp.). Tänkte tappa på champangeflaskor och de tål ju som sagt tryck.
IT-nörd som jobbar med E-handel bosatt i Gävle. Förutom förtäring av rusdrycker gillar jag att tillverka dem, fiska, nörda och laga mat.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av Flerpen »

mät oschle, vänta några dagar och mät igen. har inte värdet ändrats så har det jäst klart. (med största sannolikhet.)
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av ManneSilv »

Vad hände här då? Hur gick det sedan!?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster