Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder)

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
timtux
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor feb 26, 2015 12:28
Ort: Gävle
Kontakt:

Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder)

Inlägg av timtux »

God morgon här på bryggforum. Det här blir min första post! Kom över ett parti honung billigt och plockade hem lite prylar (jäst, oechselemätare osv.) från jobbet. Här tänkte jag posta hela min bryggeriprocess och hoppas kunna få lite hjälp om det behövs!

Dag 1 - 2015-02-24

Ingredienser: 6 kg honung och mjödjäst.
tK25f6yl.jpg
Började med att desinficera allting. Dessutom köpte jag helt nytt jäskärl för endamålet. Eftersom de kan vara revor i de gamla som håller bakterier.
ajQL5xkl.jpg
Koka upp kallt vatten (18L):
786c6lml.jpg
Dag 2 - 2015-02-25

Tänkte såklart inte på att allt vatten lär svalna. Så fick vänta en dag och desinficera allt ytterligare en gång:
uFw5qoQl.jpg
Blandat och klart. Nu har jag 22L honungslag. Har aktiverat jästen och väntar på att den skall kicka igång och svälla upp:
awQlpL1l.jpg
Medans jag väntar på att jästen skall svälla tar jag Oechslemätaren: 79. Antecknar.
XfKtKMGl.jpg
Dag 4 - 2015-02-27
Jästen fick igår lite jästnäring. Idag bubblar det på också! De små liven gör nytta! Skulle kanske haft i detta från början men vi hade det inte i vårt sortiment så var tvungen att ta hem från leverantör.
9stequal.jpg
Jag gillar bilder som ni kanske märker! De säger ofta mer än ord ;) Förhoppnigsvis blir det mer bryggerier av mig då man lär konsumenttesta vårt sortiment :thumbup:

Frågor:
  • 1. Funkar det bra att tappa på vanliga vinflaskor? Är mörka eller gröna att föredra? Spelar det någon roll?

    2. Föredrar ni "kemiskt" jäststopp och klarning eller värme och självklarning? Vad ger bäst resultat?

    3. Läste att jästen jag använde mig av inte är att lita på. Att den ibland bara jäser till 6-7%. Vad gör man i sådana fall? Kan man slå i exempelvis nån liter lag som fått starta med en jäst som tål mer? (Ex samma märke fast "dry mead" (17% om jag inte missminner mig?

    4. Jag tillsatte all honung från början. Vad är för/nackdelar med detta?

    5. Spontant så känns det som de jäser sjukt fort. Det bubblar som om Tor var nere och fiskade upp midgårdsormen i jäshinken. Står i vanlig rumstemperatur. Är detta dåligt? :(
IT-nörd som jobbar med E-handel bosatt i Gävle. Förutom förtäring av rusdrycker gillar jag att tillverka dem, fiska, nörda och laga mat.
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av U2D2 »

1: Jag har personligen bara sett starka professionella mjöd(som Orly på typ 13%, polsk Mf.) på mörka flaskor och till och med lerkrus, men samtidigt så brukar Medovarus(4,7-5,7 procentig mjöd) vara på glasflaska. Kan inte garantera vilket som är bäst, men skulle nog säga ju mörkare ju säkrare :wink:

2: Jag skulle föreslå ett kemiskt jässtopp beroende på om du ska efter-söta eller ej och beroende på om du vill att den jäser ut helt och blir torr, eller om du vill ha det sötare och flaska innan den jäst ut allt socker. Låter du jästen leva så finns det riskt för kolsyra och att du spränger upp korkarna/flaskorna. Självklarning är väl att rekommendera då vissa säger sig märka skillnad på färg o pyttelite på smak, men jag kör själv alltid klarningsmedel otålig som jag är :)

3: Det finns restart-kit att köpa på PGW, vet inte vad det innebär riktigt, men det kanske är vinsvalva och en ny jäst? Annars så kan du nog svalva hela köret och sätta i en starkare jäst efter det. Inte hållit på med svalva själv än, så du ska nog ta någon annans erfarenhet på just det.

4: Som jag har förstått det så kommer det att ta längre tid och slita mer på jästen om du har i all honungen i början, tror att det antingen beror på den höga sockerhalten eller syra-nivån i mjödet. Har du inte bråttom så bör det fungera prima ändå, själv så häller jag en tredjedel i taget och väntar tills den jäst ut helt, mest för att jag är lite överdrivet orolig för vildjäsning om den jäser för långsamt(min två första tunnor mjöd smakade bäverpiss efter att jag hade varit slarvig med en kontaminerad jäst :cry:

5: I början så går den nämna jästen fort som fan, har själv en tunna på gång med samma jäst! Den svalnar av lite gran senare, i vilken temperatur har du tunnan? Det kan vara bra att inte ha den för varmt, ju långsammare den bubblar ju bättre smak blir det ofta. Inte för att jag själv brukar ha mina tunnor i källaren, ska jag vara ärlig så är det alltid lite av en prioriteringsfråga; varm lag bubblar fortare men kall blir godare. Jag brukar ha den lite kallare i början då det går fort och sedan låta den stå i kofta i närheten av elementet runt slutet. Se till att koftan är moderiktig bara, annars kan den bli sur :wink:
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
U2D2
Finjäsare
Inlägg: 95
Blev medlem: mån mar 02, 2015 11:19
Utrustning: 4st 30 liters hinkar
Ort: Internet

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av U2D2 »

Fördelarna med att slå i all honung är ju att man ser hur mycket det blir redan ifrån början och att det kan vara ett helvete att blanda i honungen i efterhand(framförallt om man gjort det fenomenala beslutet att införskaffa PGWs honung ifrån Polen, skiten är grynig som grus och helt fantastiskt svår att lösa upp :doh: )
På gång:
Mjöd, Rosé
Färdigt:
2015 Chateau(vitt), Mosel, fläder/äppelvin, Imperial Stout, Rött Lantvin
2014 Äppelmjöd, Honungsmjöd, Mosel, Coopers Draught, Chardonnay, Äppelcider(Ica konsentrat), SkeeterPee
Användarvisningsbild
timtux
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor feb 26, 2015 12:28
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av timtux »

U2D2 skrev:1: Jag har personligen bara sett starka professionella mjöd(som Orly på typ 13%, polsk Mf.) på mörka flaskor och till och med lerkrus, men samtidigt så brukar Medovarus(4,7-5,7 procentig mjöd) vara på glasflaska. Kan inte garantera vilket som är bäst, men skulle nog säga ju mörkare ju säkrare :wink:
Ja jag funderar på nån av dessa. Ingen av dem är ju riktigt mörka dock :(
http://www.partykungen.se/vinflaska-bourgogne.html
http://www.partykungen.se/vinflaska-bordeaux.html

Kanske är bättre och försöka få tag på mörka champangeflaskor?
U2D2 skrev: 2: Jag skulle föreslå ett kemiskt jässtopp beroende på om du ska efter-söta eller ej och beroende på om du vill att den jäser ut helt och blir torr, eller om du vill ha det sötare och flaska innan den jäst ut allt socker. Låter du jästen leva så finns det riskt för kolsyra och att du spränger upp korkarna/flaskorna. Självklarning är väl att rekommendera då vissa säger sig märka skillnad på färg o pyttelite på smak, men jag kör själv alltid klarningsmedel otålig som jag är :)
Ja jag gissar på att jag också kommer använda klarningsmedel otålig som jag är... Eller ja törstig ;) Frågan är om man skulle låta honungen jäsa ut och sen tappa några på champange-flaskor med en liten skvätt honung för att pröva med lite kolsyra. Om nu jästen klarar av att jäsa ut allt..
U2D2 skrev: 3: Det finns restart-kit att köpa på PGW, vet inte vad det innebär riktigt, men det kanske är vinsvalva och en ny jäst? Annars så kan du nog svalva hela köret och sätta i en starkare jäst efter det. Inte hållit på med svalva själv än, så du ska nog ta någon annans erfarenhet på just det.
Aldrig använt vinsvalva jag heller. Men borde det inte ligga kvar i brygden? Eller binder de jästen och faller till botten? Kanske nån annan kan svara om du inte kan! :)
U2D2 skrev: 5: I början så går den nämna jästen fort som fan, har själv en tunna på gång med samma jäst! Den svalnar av lite gran senare, i vilken temperatur har du tunnan? Det kan vara bra att inte ha den för varmt, ju långsammare den bubblar ju bättre smak blir det ofta. Inte för att jag själv brukar ha mina tunnor i källaren, ska jag vara ärlig så är det alltid lite av en prioriteringsfråga; varm lag bubblar fortare men kall blir godare. Jag brukar ha den lite kallare i början då det går fort och sedan låta den stå i kofta i närheten av elementet runt slutet. Se till att koftan är moderiktig bara, annars kan den bli sur :wink:
Jo men nu var det ju en vecka sen jag satt det och funderar nästan på om det är turbojäst ;) Jag har brygden i vanlig rumstemperatur. Vad kan det vara? 20c. Ska ta och mäta med oechslemätaren nästa vecka men jag är ju livrädd för att smitta ner brygden :(

Haha ;) Kanske ska köra en lusekofta då - norsk mjöd. :D
U2D2 skrev: Fördelarna med att slå i all honung är ju att man ser hur mycket det blir redan ifrån början och att det kan vara ett helvete att blanda i honungen i efterhand(framförallt om man gjort det fenomenala beslutet att införskaffa PGWs honung ifrån Polen, skiten är grynig som grus och helt fantastiskt svår att lösa upp :doh: )
Ja jag köpte honung från MatSmart som säljer ut restpartier (Tänk ö&b fast online). ( http://www.matsmart.se/produkter/blomhonung ) Tyvärr är det ofta kort utgångsdatum så honungen va lite grynig och därför valde jag att slå i allt på en gång. Men är väl bara vänta!
IT-nörd som jobbar med E-handel bosatt i Gävle. Förutom förtäring av rusdrycker gillar jag att tillverka dem, fiska, nörda och laga mat.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av Omlott »

timtux skrev: Frågor:
  • 1. Funkar det bra att tappa på vanliga vinflaskor? Är mörka eller gröna att föredra? Spelar det någon roll?

    2. Föredrar ni "kemiskt" jäststopp och klarning eller värme och självklarning? Vad ger bäst resultat?

    3. Läste att jästen jag använde mig av inte är att lita på. Att den ibland bara jäser till 6-7%. Vad gör man i sådana fall? Kan man slå i exempelvis nån liter lag som fått starta med en jäst som tål mer? (Ex samma märke fast "dry mead" (17% om jag inte missminner mig?

    4. Jag tillsatte all honung från början. Vad är för/nackdelar med detta?

    5. Spontant så känns det som de jäser sjukt fort. Det bubblar som om Tor var nere och fiskade upp midgårdsormen i jäshinken. Står i vanlig rumstemperatur. Är detta dåligt? :(
Välkommen till bryggarträsket! Bilder är bra!

1. Har du flaskorna mörkt och svalt spelar det ingen roll vilken färg det är på flaskorna. Anledningen till att flaskorna är i olika färger är för att de ska släppa in mindre ljus (om flaskorna utsätts för det). För ljuset bryter ner något i brygden.

2. Jag föredrar den naturliga vägen, genom att mata ihjäl jästen så den dör av att det har bildats "för mycket" alkohol och sedan låta det självklarna. Dock är detta betydligt mer tidskrävande och styrkan blir som den blir. Men jag har inte bråttom.

3. Ta ihjäl den första jästen och pytsa i den andra, antingen värmer du eller så tillsätter du vinsvalva och väntar sedan ett par dagar innan du pytsar i den nya jästen (som du som du säger gjort en förkultur på).

4. Jästen får svårt eller kanske inte kommer igång alls för att den får en "sockershock". Dock är det inte så i ditt fall eftersom det bubblar på så fint i röret.

5. Min uppfattning av det jag tagit med mig från forumet är att vid för snabb jäsning bildas det mer finkel vilket kan ge en otrevlig bismak. Tror inte du behöver oroa dig för det om den står i rumstemperatur, beror så klart på om du har 20c eller 25c men men.. Annars är det bara att ställa jäskärlet svalare.


Själv har jag upptäckt att en av mina nyligen etiketterade ölflaskor har spruckit...så nu måste jag skriva ut ett antal nya etiketter och torka upp...hörs!
Användarvisningsbild
timtux
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor feb 26, 2015 12:28
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av timtux »

Tack för svaret Omlott!

Varför måste man ta daga av den förstaa jästen först? Blir de osams? Ren nyfikenhet!
IT-nörd som jobbar med E-handel bosatt i Gävle. Förutom förtäring av rusdrycker gillar jag att tillverka dem, fiska, nörda och laga mat.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av Omlott »

Jästarna blir osams med varandra och det blir svårt att veta vilken som tar över.
Användarvisningsbild
timtux
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor feb 26, 2015 12:28
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av timtux »

Då är jag med! :)
IT-nörd som jobbar med E-handel bosatt i Gävle. Förutom förtäring av rusdrycker gillar jag att tillverka dem, fiska, nörda och laga mat.
Användarvisningsbild
timtux
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor feb 26, 2015 12:28
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av timtux »

En fråga: ponera att jästen lyckas jäsa ut all honung nu, det landar på ca 11% och det är dags för omptappning. Hur stor är risken att det blir infekterat med den alkoholhalten? Självfallet kommer jag använda desinficering. Tänkte bara om jag ska va så noga så jag tar hem ytterligare en jäshink.
IT-nörd som jobbar med E-handel bosatt i Gävle. Förutom förtäring av rusdrycker gillar jag att tillverka dem, fiska, nörda och laga mat.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av Omlott »

Jadu, hur rent har du det där hemma? :wink:
Nä men allvarligt så är det väldigt svårt att svara på...men vad tänkte du tappa över det till om du inte har en till dunk? :S
Användarvisningsbild
timtux
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tor feb 26, 2015 12:28
Ort: Gävle
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av timtux »

Jaha nej jag har rätt många jäshinkar. Saken är väl bara den att jag är dunder-orolig :O Som nu när jag satte satsen köpte jag ju ny jäshink eftersom jag vet att bakterier osv sätter sig i repor som kan ha blivit på kärlets insida. :)
IT-nörd som jobbar med E-handel bosatt i Gävle. Förutom förtäring av rusdrycker gillar jag att tillverka dem, fiska, nörda och laga mat.
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Jag skulle nog föredra en damejeanne av glas för klarning. På något vis känns den säkrare än jäshink för klarning och bulklagring innan flasktappning.
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av Omlott »

Som bryggar pelle skriver är damjeanne att föredra vid längre lagring för att plashinkar släpper igenom mer syre. Har jag läst här på forumet, sen hur mycket det spelar in..där tvista di lärda.
Honungsodlaren
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön mar 08, 2015 9:47
Utrustning: Hink

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av Honungsodlaren »

Skulle mjödet ta smak om man använde smaksatt honung?? Typ citron ??
Är glas damejeanne att föredra för klarning? används jäsrör då ??
Hur lång tid tar klarningen och varför ??

Ursäkta att jag stal din tråd..

I juli-Augusti finns det honung hos mig. (grovsilad )

// Honungsodlaren/biodlarn
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Mjöd 2015 - Naturell - Första gången (OBS! Mycket bilder

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Mitt första mjöd så använde jag mycket sen ljunghonung samt en massa andra sorter också, med mycket äpelljuice. Resultatet vart en mycket svårdefinerad smak på det hela. Inte dumt, men otydligt hur man ska förklara smaken.
Mjöd nr 2 hade jag en mer neutral polsk honung som mest smakade sött och just inget annat. Till den tilsatte jag blåbär och fick en tydlig smak av blåbär.
Jag har glasdamejeanne då jag tycker den är lättare att göra ren. Jäsrör med vatten bör användas, i fall det finns lite jäsaktivitet kvar.
jag har haft viner på klarning i över ett år, mest beroende på att jag har varit för lat att tapa på flaskor under sommaren.
Mitt blåbärsmjöd har stått senan nyår, tveksamt om det blir så mycket klarare.
Vad jag har läst så finns det lite olika åsikter angående klarning eller inte.
En del anser att det grumliga mjödet smakar bättre samt det finns mer nyttigheter kvar.
själv vill jag nog ha det klart som möjligt för att det ska smaka gott för ögat vid servering.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster