Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nu ere dags för mitt andra mjöd

Utrustning och teknik.
Jömd
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons dec 12, 2012 15:40

Nu ere dags för mitt andra mjöd

Inlägg av Jömd »

Första mjödet jag gjorde blev inte så värst bra, tror dock jag vet varför. Temperatur, mängd honung på mängd vatten och diverse smågrejer. Nu är det dock dags för en mindre sats och jag tror denna kommer bli riktigt bra.

Har köpt mig lite starkvinsjäst som jag tror kommer fungera galant till detta mjöd. Kommer att bli riktigt starkt. Upp till 20% alkohol kan det komma bli om vi har tur. Jag kommer att göra en sats på 10 liter. Kommer att använda 2,5-3 kg honung till 7 liter vatten, vilket förhoppningsvis kommer resultera i ca 10 liter mjöd.

Kommer inte göra något fuffens alls, bara köra vatten, honung, jäst och jästnärsalt. Hade lite tankar på att tillsätta lite kanel och göra en metheglin men vi får helt enkelt se hur jag gör. Vad säger ni? Tillsätta kanel eller inte?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Nu ere dags för mitt andra mjöd

Inlägg av Omlott »

Om du ska använda kanel så förmodar jag att du tänker använda kanelstång?
Jömd
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons dec 12, 2012 15:40

Re: Nu ere dags för mitt andra mjöd

Inlägg av Jömd »

Omlott skrev:Om du ska använda kanel så förmodar jag att du tänker använda kanelstång?
Givetvis. Fyra/fem stänger.

Är lite i tankarna att ha i maltextrakt för att göra ett "mjödöl" också. Vad tycks?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Nu ere dags för mitt andra mjöd

Inlägg av Omlott »

Bra, så jag vet att det blir rätt ;)

Det kan du göra, då blir det de Engelsmännen kallar braggot eller det vi kallar mölska. Det är gott att dricka.
Jömd
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons dec 12, 2012 15:40

Re: Nu ere dags för mitt andra mjöd

Inlägg av Jömd »

Frågan är då om man ska jäsa brygden som ett öl och sen lägga i honung efter två veckor och jäsa en månad eller köra allt på en gång och jäsa som ett vanligt mjöd i 2 månader? Sedan undrar jag om mängden malt och honung. Hur mycket ska man ha till sju liter vatten? 500 g maltextrakt och 1 kg honung eller 1,5 kg honung och 250 g maltextrakt?
Jömd
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons dec 12, 2012 15:40

Re: Nu ere dags för mitt andra mjöd

Inlägg av Jömd »

Jag kommer att köra 1400 g honung och 1-1,3 kg maltextrakt. Och jag kommer nog att humla den lite med några milda humlesorter.
Vi får se hur det artar sig. Kommer nog att brygga till helgen.
Jömd
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons dec 12, 2012 15:40

Re: Nu ere dags för mitt andra mjöd

Inlägg av Jömd »

Mölskan gick bra! Detta var det jag gjorde:

Recept 10 liters sats:
1 kg DME - Bavarian Wheat
1.4 kg Honung
Jäst: Alejäst

Humle:
30 min - 15 g Hallertauer tradition alfa 4.4
15 min - 10 g Hallertauer tradition
5 min - 5 g Hallertauer tradition

Jag började med att koka 300 g av maltextraktet i 3.5 liter vatten. Påbörjade humleschemat och vid 15 minuters strecket la jag i resten av DMEn för att inte bränna DMEn i vörten.

Kylde av vörten lite efter det att koket var klart. Sen åkte vörten ned i en 10 liters plastdunk. Efter det började jag med honungen. Löste upp honungen i en kastrull med 4 liter vatten i. Hade minimal värme på plattan då jag inte ville förstöra honungen. Sen åkte honungen ned i dunken och sen fyllde jag på med vatten till 9 liters strecket. I med jästen och skaka dunken.

Nu har den jäst en natt och det har tagit fart som bara den. Kunde inte använda jäsröret för jäsningen var för våldsam. Blev till att köra slang ned i en tillbringare med vatten. Märkte också att jag har jäst lite för varmt. 27 grader för att vara exakt. Nu har jag hittat ett ställe i lägenheten som är 19-22 grader. Det kommer leda till bättre smak på mölskan.


Som bonus bryggde jag en Golden Ale också efter att mölskan var bryggd.

Recept 5 liters sats:
500 g DME Light
240 g DME Bavarian Wheat
Jäst: Alejäst

Humle:
60 min - 4 g Saaz 3.3 Alfa
40 min - 3 g Hallertauer 4.4 Alfa
20 min - 5 g Saaz
10 min - 5 g Saaz

Började koket med 300 g DME till 4 liter vatten. Påbörjade humleschemat och fyllde på med vatten från vattenkokaren när vattennivån blev för låg. Lade i resten av DMEn vid 15 minuters strecket. Kylde ned vörten med isbad och la i min glasdamejaen. Denna jäste också för varmt första natten och jäser nu vid 19-22 grader. Inte alls lika våldsam jäsning så jäsröret är tillräckligt för denna.

Den 14e blir det till att kolla om det jäst färdigt!
Jömd
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons dec 12, 2012 15:40

Re: Nu ere dags för mitt andra mjöd

Inlägg av Jömd »

Nu verkar både alen och mölskan ha jäst ut. Kommer att ha dom i primärjäsningskärlet fram till helgen och sedan racka över till flaskor och prima. Sedan får dom stå undangömda i nån månad.
Jömd
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: ons dec 12, 2012 15:40

Re: Nu ere dags för mitt andra mjöd

Inlägg av Jömd »

UPPDATERING

Mölskan smakades av idag efter att ha suttit i flaska med priming en vecka+lagring en vecka. Under den uppenbara alkoholtonen så fanns det mycket fina honungstoner och "tuggade" man mölskan i munnen så kom malten fram riktigt fint! Kommer nog att bli en riktigt fin brygd fram till midsommar kanske? Ska spara fyra eller fem liter och inte röra dom fram till dess.

Alen som jag gjorde blev ju en riktigt fin weissbier. Min lillebror sa att "detta var ju som att dricka en Paulaner fast med dubbla alkoholstyrkan". Vilket enligt mig är ett rätt bra betyg för en första öl! Har redan bryggt en DIPA som jag ser väldigt mycket fram emot att smaka. Nästa brygd blir nog en stout. Kanske en imperial stout. Vi får se vad som händer.

Båda brygderna blev som sagt bra och smakade fint! Något jag skulle ändra i receptet för mölskan är nog att jag skulle ha i mer humle. Måste balansera sötman lite i denna för den blev väldigt söt. Vissa gillar det, men jag gillar nog när det e lite mer beska i drycken.
Fiddepidde
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre aug 14, 2015 17:46

Re: Nu ere dags för mitt andra mjöd

Inlägg av Fiddepidde »

Hur gick det med mjöden? Har haft samma tanken som du gällande att tillsätta maltextrakt, men eftersom prylarna till första mjödet kommer i veckan så tänkte jag börja med en classic.

Dock är jag mer för beska och lite styrka så berätta gärna hur det smakade :).
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster