Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frysdestillering

Utrustning och teknik.
skmupp
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 21, 2014 22:00

Frysdestillering

Inlägg av skmupp »

Ja, jag funderar på att frysdestillera mina ca 10 liter mjöd på ca 10% som jag har kvar.
Är det någon som har några erfarenheter eller instruktioner att dela med sig av?

Tackar!
P.S. Jag vill inte prata om mitt användarnamn.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Frysdestillering

Inlägg av ranald »

Häll över i pet-flaskor, fyll till max 90%. Frys flaskan. Ta den ur frysen. Skruva av korken och ställ den med öppningen nedåt över lämpligt graderat kärl. Det som tinar först är den starka delen. Avbryt när du tycker att tillräckligt mycket tinat. Ta nästa flaska.
skmupp
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 21, 2014 22:00

Re: Frysdestillering

Inlägg av skmupp »

ranald skrev:Häll över i pet-flaskor, fyll till max 90%. Frys flaskan. Ta den ur frysen. Skruva av korken och ställ den med öppningen nedåt över lämpligt graderat kärl. Det som tinar först är den starka delen. Avbryt när du tycker att tillräckligt mycket tinat. Ta nästa flaska.
Jag har funderat på detta sätt men direkt förkastat det p.g.a. den stora förlusten.

Vad säger ni om att hälla mjöden i en hink/jäskärl, ställa det i frysen och sedan sila ut kristallerna?
P.S. Jag vill inte prata om mitt användarnamn.
skmupp
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 21, 2014 22:00

Re: Frysdestillering

Inlägg av skmupp »

Ingen som vill bidra?
P.S. Jag vill inte prata om mitt användarnamn.
skmupp
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 21, 2014 22:00

Re: Frysdestillering

Inlägg av skmupp »

Bumpelibump...
P.S. Jag vill inte prata om mitt användarnamn.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Frysdestillering

Inlägg av Flerpen »

Varför skulle man få enså stor förlust?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Frysdestillering

Inlägg av ranald »

Rent generellt är frysdestillering en metod som ger stora förluster av den åtråvärda alkoholen. Det går inte att undvika. En någorlunda vettig inledning till ämnet kan man faktiskt hitta på (engelska) wikipedia. Om du vill ha upp alkoholhalten är det enklare att tillsätta ren sprit.
Netsidas
Turbojäsare
Inlägg: 33
Blev medlem: tor feb 26, 2015 20:04

Re: Frysdestillering

Inlägg av Netsidas »

Jag frysdestillerar hela tiden detta är hur jag hör.
Fryser i en petflaska.. max kylning i frysen så tar det ca ett dygn för mig..
Sen öppnar jag flaskan och ställer den upp o ner i en 5 liters vattendunk.. låter den stå där till jag ser att där börjar bli en stor vit isbit brukar ta ca 1 timme här jag är i Thailand. Och då brukar jag köra under en tesked och fånga upp några droppar.. om det fortfarande snakar stärkt av alkhol så låter jag den tina lite till och typ var kvart efter testar jag 2-3droppar det kommer att komma en punk när det slutar smaka så mycket alkhol och i princip bara smakar vatten... då är jag klar.. bara slänga isen och njuta av din stärkare dryck... min brud älskar när jag gör detta med vin...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster