Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Dag 64: Den stora mjödflaskstappningsdagen börjar närma sig med stormsteg. Planerat datum för flasktappning är den 18e December. Men jag har nu i efterhand funderat på om jag ska försöka kämpa med att hålla ut några dagar extra. Antar att det inte skadar. Temperaturen i förrådet ligger stadigt på mellan 3 och 5 plusgrader. Tanken är att flasktappa när det dimper ner till 0:an. Men vi får se hur länge jag kan hålla mig :screwy: :roll:

Har även kontrollerat temperaturen i min garderob som jag har tänkt använda för lagring. Den ligger på 15-16 grader (kallaste platsen i huset). Så det får nog bli den som bli lagringsplatsen.
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Dag 66: Att tappa, eller inte tappa....det är nu den stora frågan.

Jag vänder mig till Er för råd här nu.
Tanken var att flasktappa idag den 18e. Men jag funderar lite på om man ska vänta. Om det är något ni har lärt mig så är det att vänta med ALLT!

Temperaturen ute i förrådet går mellan 3 och 5 grader just nu.
Temperaturen i garderoben är 15-16 grader.

Min fundering som jag har och här vänder jag mig till Er, mina bryggerivänner.
Ska jag flasktappa nu snart (har tänkt vänta till kanske efter julhelgerna) eller ska jag ta o ställa in damejeannen i garderoben nu och låta den stå där tills efter julhelgerna för o se så inte nån jäsning kommer igång igen? Den hade ju stannat för en månad sedan som ni vet. Men ni vet ju också hur lömsk honung kan vara att jäsa..
Sen har jag fått lära mig att ha mjödet så kallt som det bara går när jag flasktappar (vilket den är om jag tar den direkt ifrån förrådet ist för garderoben).

Hur hade ni gjort?!
Flasktappat och sedan ställa in i garderob för lagring?
Eller
Förvara damejeannen på lagringsplatsen som jag tänkt ha för flaskorna och se så ingenting går igång igen?
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Jag röstar på lagring på damejeanne ett tag till. Mest för att försäkra sig att det blir sån klar dryck som möjligt innan den flasktappas.
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Bryggar_Pelle skrev:Jag röstar på lagring på damejeanne ett tag till. Mest för att försäkra sig att det blir sån klar dryck som möjligt innan den flasktappas.
Frågan är bara hur länge :unsure:
Det jag har tänkt på är om man skulle förvara den i förrådet tills det blir minusgrader ute sedan flasktappa...Men minusgrader kan det ju bli vilken dag som helst.
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Tappa om när det kryper ner till 0.
Jag är övertygad du får ur mer grummel om du kan vänta ett tag till.
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Bryggar_Pelle skrev:Tappa om när det kryper ner till 0.
Jag är övertygad du får ur mer grummel om du kan vänta ett tag till.
Haha ja, eftersom det halländska vädret är som det är så låter jag den stå i förrådet ett tag till. Det kröp upp till 7 plusgrader idag så.

Så med andra ord kommer nog göra såhär att den får stå tills det kryper ner till 0:an. Sedan flasktappa.

Har en fundering på dock om man skulle ta o ställa in damejeannen i garderoben (15-16 grader varmt) och låta den stå en vecka där för att sedan ställa ut den kallt igen i några timmar o sen flasktappa.
Tänkte om man ställer in den varmare så kan man ju se så den inte får för sig att börja jäsa igen. Vilkey jag iofs inte tror den kommer göra. Hoppas jag.....
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Dag 69: Temperaturen sjönk till 0:an inatt men är åter uppe på 5 plusgrader. Alltså inget ihållande. Så blir o vänta ett tag till tills det håller i sig.

Vart ute och kontrollerade damejeannen nyss. Har inte rört den under hela klarningen. Ser att det har samlats en avlagring/bottensats på den så temp för klarning verkar ok.
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Dag 73: Då damp temperaturen ner till minusgrader. Minus 3 grader så jag tog o flasktappade.

Det hela gick mycket bra, vacker färg på mjödet. Var en hel del sediment i botten på damejeannen.
Nu får de stå och lagras fram till midsommar någon gång.
Satte dottern på att skriva etiketter. "Den förstfödde" fick namnet bli på denna brygd då det är min första mjöd jag gör :wink:

Bild Bild Bild Bild

Jag lämnade lite på botten av damejeannen (typ 6cm) där bottensatsen låg. Hällde över denna slatten på min experimentburk, kommer låta denna stå kvar i kylen för mer klarning och så kan jag hälla över den sedan med. Tillsatte lite extra honung i denna för o få den lite sötare. Kommer dock få hålla koll på denna burken i kylen då den kan börja jäsa.

En liten fråga som jag har nu dock bara. Upptäckte att det nog var lite kolsyra i det som flasktappades. Något tips på hur jag ska få bort den enklast? Skaka och öppna korkarna så de får pysa ut (öppna utan att öppna själva flaskan då så skräp kommer in). Eller ska man låta den vara kolsyrad och när den är färdiglagrad så ta o skaka ur den o låta den stå innan servering?!

Ha en riktigt god jul allesammans!
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Just nu känns det bra att jag flasktappade igår. Inatt så damp temperaturen ner till 10 minusgrader. Vaknade upp till ett vinterlandskap. :o
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Dag 78: Allt verkar gå bra. Ingen direkt synbar bottensats i flaskorna. Vackert gyllende dryck skådas :)
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Odqvist »

Bra jobbat! Nu kommer det svåra: Lagra och vänta.

Glöm bort ditt mjöd ett tag genom att sätta igång ett nytt projekt. ;)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Odqvist skrev:Bra jobbat! Nu kommer det svåra: Lagra och vänta.

Glöm bort ditt mjöd ett tag genom att sätta igång ett nytt projekt. ;)
Haha tack Od! Japp nu blir det till att vänta till midsommar typ.
Nästa projekt tror jag ska bli ett fläder/blåbärsmjöd. Försöker dock lista ut mängden fläderblom (kanske använda saft ist som sambon tillverkadr i höstas!?) samt blåbär, honung o vatten. Funderar på o göra en 10-liters isf.

Ska bli intressant o se hur det blir med nuvarande mjödet...smakade ju som ett väldigt torrt vitt vin. Får se vad lagringen gör. Förhoppningsvis så är jästsmaken borta.
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Odqvist »

Jästsmaken klingar av efter några års lagring. Om mjödet är ointressant, testa att reglera syran, som jag skrivit om tidigare.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Dag 88: Jag tappade om mjödet i test-burken då det skapats en ny bottensats. Passade på att mäta FG-värde. Visade på +8. Beror på att jag tillsatte lite extra honung på tappningsdagen. Dock så pyser det inte när jag öppnar burken så det verkar inte som om det fortsätter jäsa. Tänkte låta den stå i kylen en vecka till och sedan ställa burken tillsammans med flaskorna som bulklagras. Så får den stå i 15-16 plusgrader. Får se om det händer något då. Annnars så får det bli flasktappning på denna med.
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Kan bli intressant att läsa vad du tycker både nu och senare när första flaska ska öppnas om något år. Kanske till nästa jul eller nyår?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst