Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

[Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Dags för en liten uppdatering.
Jag har nu tillsatt jäststopp för att få död på jästen. (visste dock inte hur mycket, tog ca 1/4 påse till mina 5 liter som nu snarare är typ 3 liter efter spill och slarv xD ) Har även eftersötat med lite honung.

Provsmakade idag. Smakade bättre. Tillsatte lite citronsyra och tänkte låta den stå.

Det som oroar mig är att innan jag tillsatte citronsyran så var det en brännande smak i det.
Vad jag kunnat läsa mig till här på forumet så är det någon som borde försvinna efter lagring.

Så jag tror att jag låter mjödet stå i damejeannen i nån vecka i mitt förråd (runt 0an nu i temp där) och sedan tappar jag om den till flaska och låter det hela vara en längre tid.
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Nu har jag funderar fram och tillbaka angående mjödet och en tanke har slagit mig.

Kan det vara så att mjödet är oxiderat? Där av den fräna stickande smaken?
Om så är fallet, finns det något att göra eller är det bara att slå ut allt i vasken? Ställa allt på lagring och glömma bort i några år? Har ju som sagt redan testat att söta upp det med mer honung samt syra-justerat det.

Sen är det två frågor till som jag funderar på.
1. Jag är inne på att sätta en ny sats med mjöd. Första frågan rör jästen. Kan man få "för mycket" jäst i sin must? Jag tänkte sätta ca 5 liter igen men vet inte om t.e.x 1 paket http://www.pgw.se/wyeast-mjodjast-sot-4184.html är för mycket för det. Står ju att den räcker till 20-25 liter.

2. Funderar som sagt på ovan jäst. Eller på http://www.pgw.se/jaskit-pgw-s-mjod.html
Vad säger ni? Wyeast eller Lalvin D47? Lalvin är ju ett komplett kit med jäst o näring.
Vilken näring bör jag ha till Wyeast?


Blev kanske flera frågor i en men jag är tokförvirrad och tar emot all info jag kan få från Er. Har sökt runt på forumet och blir inte klok. Vill inte att min nästa sats ska slua i sammma som min första.
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Weinkeller »

Givetvis kan det vara oxiderat om du inte använt ett syretätt kärl vid lagring (efter jäsning) eller nallat i tid och otid. Troligast är väl högre alkoholer som du får av varm jäsning. Typ av jäst väljer du lämpligen efter alkoholhalt och de egenskaper du vill att mjöden ska ha. Wyeast har en jästnäring som funkar utmärkt. Absolut ett helt paket även i fem liter.
Hur gammal är mjöden? Min erfarenhet är att mjöd, särskilt stark sådan blir bättre efter något halvårs lagring.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Weinkeller skrev:Givetvis kan det vara oxiderat om du inte använt ett syretätt kärl vid lagring (efter jäsning) eller nallat i tid och otid. Troligast är väl högre alkoholer som du får av varm jäsning. Typ av jäst väljer du lämpligen efter alkoholhalt och de egenskaper du vill att mjöden ska ha. Wyeast har en jästnäring som funkar utmärkt. Absolut ett helt paket även i fem liter.
Hur gammal är mjöden? Min erfarenhet är att mjöd, särskilt stark sådan blir bättre efter något halvårs lagring.
Mjödet sattes den 14e oktober 2014 så drygt 12 månader och 2 veckor gammal. Smaken har varit ungefär det samma sedan efter klarningen var klar tills nyligen när jag tog fram flaskorna.

De enda gånger som den har blivit utsatt för syre är...:

Jästes i jästunna - Öppnades för att byta till annan jästunna och ställas för sekundärjäsning.
Efter det så hälldes det över i glasdamejeanne för klarning.
Efter det så buteljerades de.
Kollade över dem vid midsommar och konstaterade den äckliga smaken (hade en flaska som jag öppnade).

Så den har ju inte varit öppen mer än de gånger den faktiskt har behövt vara öppen (omtappning för klarning osv).

Wyeast jästnäring, är det denna du tänker på? http://shop.humle.se/jast/jastnaring/wy ... aring-42-g

Kan man ta för mycket näring? Tänker på att det är ju svårt att få just på grammet rätt mängd.
Om man häller i en påse med Wyeast sweet mead, hur mycket jästnäring tror du man behöver ta av den isf?

Sen en till fråga: Vad jag förstått så är Wyeast en "flytande" jäst. Hur ter den sig mot torrjäst? dvs stannar den kvar uppe hela tiden eller den blandas ut i musten precis som torrjäst?!

Tack än en gång för alla svar till en stackars förvirrad nybörjare :oops:
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Weinkeller »

Just den näringen, en tesked räcker. Flytande är formen på jästen, dvs blöt/flytande inte torrjäst. Du aktiverar jästen genom att pressa sönder behållaren inuti jästpaketet och väntar tills det svällt upp innan du tillsätter jästen. 18C är en bra omgivande jästemperatur.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Weinkeller skrev:Just den näringen, en tesked räcker. Flytande är formen på jästen, dvs blöt/flytande inte torrjäst. Du aktiverar jästen genom att pressa sönder behållaren inuti jästpaketet och väntar tills det svällt upp innan du tillsätter jästen. 18C är en bra omgivande jästemperatur.
Då får det nog bli den. Vill att mjödet ska vara lite sötare och inte så torrt.
Första satsen får ligga på lagring till den dagen då jag råkar hitta den och undra när fasiken jag gjorde den :roll:

Edit: Sitter o kollar på saker att beställa på humle.se. Vilket/vilka produkter är enklast / bäst att använda för rengöring av alla flaskor, damejeannet o tillbehör?
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Weinkeller »

Pbw + Starsan
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Efter en helgs funderande och studerande så tror jag mig ha hittat felet med min bryggd.
Det är mest troligt oxiderat.
De videos och guider som jag kikat på så prata alla om vid buteljeringen så ska slangen ner i flaskan för att det inte ska tillsättas syre vid påfyllningen.
Dvs inte "spolas" ner i flaskan utan fylla på den långsamt.
Jag använde mig av en steril tratt och hällde ner mjödet. Så det vill säga att det blev ju syresatt under påfyllningen.

Jaja det är såhär man lär sig. Av sina misstag. Vet dock inte om jag ska hälla ut allt och börja om eller om jag ska låta det stå och se om tiden förbättrar det hela.
Nu är jag dock taggad för att börja om och nu vet jag hur jag iaf ska och inte skall göra.
Vi får se om det blir vintermjöd 2015 eller nyårsmjöd 2016 ;)
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Weinkeller skrev:Pbw + Starsan
Vilken Star San är att rekommendera? Pulver eller flytande?
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Weinkeller »

Jag visste inte ens att det fanns Star San på pulver..
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Weinkeller skrev:Jag visste inte ens att det fanns Star San på pulver..
Denna tänkte jag på http://shop.humle.se/utrustning/rengori ... 18-ml-4-oz
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Weinkeller »

Ja, det är Star-San, flytande och bra grejer att döda bakterier med.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av Kithiva »

Haha hur i hela friden fick jag för mig att den var i pulverform??
Jag skyller allt på den hemska förkylningen xD
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: [Nybörjare] Kithivas mjödlogg

Inlägg av ManneSilv »

Hejsan, Har det blivit några nya försök, vore kul att få läsa mer från dig:)
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster