Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spontanjäsning

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Mjodur
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: sön dec 28, 2003 1:00
Kontakt:

Spontanjäsning

Inlägg av Mjodur »

Är det någon som har lyckats att spontanjäsa sin mjödbrygd? Jag har försökt flera gånger men aldrig riktigt fått till det. Honungen är väl för ren nu för tiden...

Har du lyckats och fått ett bra resultat? Beskriv gärna hur du gick till väga!
Användarvisningsbild
Bushwhacker
Bryggare
Inlägg: 199
Blev medlem: sön jul 27, 2003 2:00

Spontanjäsning

Inlägg av Bushwhacker »

Jag har inte prövat, men det är kanske är lättare att lyckas om man köper honungen direkt från en biodlare.
Endel honung som man köper i butik är varmpressad ur vaxkakorna (ca: 45grC) och vildjästen är nog inte så temperaturtålig.
-- Bushwhacker --
The chase is better than the catch
Användarvisningsbild
tomtom
Bryggmästare
Inlägg: 421
Blev medlem: tor maj 27, 2004 2:00
Ort: Norrland

Spontanjäsning

Inlägg av tomtom »

När lambic bryggerierna spontanjäser sina öl så gör dom det till att börja med i stora öppna träkar och för öppna fönster, så att luften får fri tillgång till bryggden. Detta görs på våren/sommaren då naturen går på högvarv och luften är full av sådant som man annars skulle gå över lik för att undvika att få i ölen.
När jäsprocessen startat tappas ölen över i jäskar.
Kanske något att ta efter för de som vill spontanjäsa sina bryggder. Skulle däremot tro att det funkar bättre ute på landet än tex. stockholms innerstad...

Sen kan jag ha helt fel, men jag har för mej att honung är i det närmaste sterilt, och lämpar sig sådeles föga för att introducera en vildjäststam i mjöd.

På tal om lik så sägs det att vikingarna kunde lägga bla. avhuggna fingrar från sina fiender i mjödet för att riktigt få fart på jäsprocessen på innan man förstog det här med jäst.
Någonstans har jag också läst att en rejäl spottloska i mjödet skall göra underverk...

Men de två sistnämda metoderna lämnar åtmindstone jag till flydda tider :wink:
Användarvisningsbild
Sqrewdriver
Föredetta moderator
Inlägg: 909
Blev medlem: lör mar 06, 2004 1:00
Ort: V?sternorrland

Spontanjäsning

Inlägg av Sqrewdriver »

Anledningen till att man
la i fingrar, råtter etc..
var att man inte hadde
jästnäring, lite gammaldags
turbo med andra ord, (prisa jästnärsalt).
"Why go synthetic, when Nature can fuck you up bad enough!"

Moderar med k?nsla. Tycker du inte som jag? PM s? reder vi ut det, Jag ?r inte om?jlig ;)
Användarvisningsbild
tomtom
Bryggmästare
Inlägg: 421
Blev medlem: tor maj 27, 2004 2:00
Ort: Norrland

Spontanjäsning

Inlägg av tomtom »

Haha! Ja hur hadde mäskrecepten här på forumet sett ut om vi inte haft turbojästen?


25 it vatten
8kg socker
5 döda råttor alt. 10 fingrar

ställ utomhus och offra samma kväll till oden för en lyckad jäsning.
Användarvisningsbild
vespalun
Bryggmästare
Inlägg: 554
Blev medlem: sön apr 20, 2003 2:00
Ort: V?sterbotten

Spontanjäsning

Inlägg av vespalun »

Ja Du tomtom!

Tror Du att man kan byta ut råttorna/fingrarna mot en katt? Grannens ligger lite risigt till just nu! :twisted:

Kanske dags för en text ruta på dunken: Denna sprit är inte tillverkad på animaliska produkter.

Ja, allt var kanske inte bättre förr. :lol:

//Vespalun
Spiral, det enda raka!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster