Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mjöd FAQ

Utrustning och teknik.
alobergsli
Bryggare
Inlägg: 121
Blev medlem: sön mar 04, 2012 17:58

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av alobergsli »

det kan gå ha i mer jäst och få igång jäsningen, testa gör en förkultur så du vet att jästen verkligen är igång.

Det ämne som dödat jästen kan ju ha försvunnit under klarningsfasen.
Just det hände mig, en jässtoppad brygd började jäsa igen :)
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Odqvist »

Om jässtoppet innehöll kaliumsorbat, är du nog tyvärr körd. :(

Men om det var vinsvavla, går det att vädra ut denna. Gör en försiktig omtappning, tillsätt en färsk och aktiv jästkultur med samma temperatur. Det bör fungera. :)
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
andersr
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön dec 12, 2010 14:52

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av andersr »

ok tack, men jag hällde ut allt :-(
Damme
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons aug 29, 2012 10:26

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Damme »

Satte en mjöd med 5burkar 600g honung, jästnäring och champagnejäst. Total volym landade på 16liter.

Det har nu fått jäsa i 2 veckor och det bubblar fortfarande kring satsen. jag tog upp ett smakprov och det finns en tydlig jästsmak kvar, Sötman är ganska låg, i övrigt smakar det lite åt ett vitt vin. Provade att ha i en te-sked honung i provglaset och kände att det behöver eftersötas.

När jag köpte jäst o jästnäring köpte jag även allehanda andra kemikalier såsom jäststopp och klarningsmeden.

Jag undrar om jäst-smaken kommer försvinna om jag hälleri jäststopp?

Hur skall jag bäst gå tillväga från jäs-kärl till tappning på flaskor och lagring?

Tack!
//Daniel
Morn82
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: mån sep 05, 2011 15:12

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Morn82 »

Mycket av jäst smaken försvinner när läsningen stoppas samt med klänning. Sen är det lagring som tar bort det sista.

Bäst är att låta den lagras o bulk i ca 2-6 månader innan den tappas på flaska.
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av dan610324 »

låt det stå ytterligare 3-4 veckor innan du häver om det försiktigt så inget av bottensatsen följer med .
bottensatsen silar du genom dubbla melittafilter för att minimera förlusterna
sen jäststoppar du
ruskar ur kolsyran ordentligt eller häller det mellan olika kärl 2-3 gånger
när det inte finns nå kolsyra kvar löst i vätskan kan du klarna det
när det är totalt klart häver du om det igen och silar bottensatsen
låt det stå och bulklagra så länge som möjligt innan du provsmakar igen
sen kan du avgöra om du ska söta eller inte
sötning med socker ger ett klart mjöd , använder du honung blir det lite disigt märkte jag i går när jag testade att söta vitt vin med honung och socker i 2 provflaskor
Användarvisningsbild
*eleganten*
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: sön okt 07, 2012 13:57

juice

Inlägg av *eleganten* »

Hej

Jag har gjort en sats om 10l mjöd. Om det inte börjar jäsa tänkte jag hjälpa den lite med äppeljuice. Kommer juicen att påverka smaken på det färdiga mjödet på något sätt? Hur mycket juice är lämpligt att ha i 10l mjöd?
Bubblar just nu:

Äppeltokajer
Päron- och vaniljmjöd
Mölska
flancen
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis mar 26, 2013 20:37

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av flancen »

Hej, jag är en lycklig amatör som undrar om man på något sätt kan beräkna hur lång tid och vilken alkohol halt man kan få ut av xmängd jäst och xmängd honung?

och ju mer alkohol man har i bryggden desto längre klarningstid var det väl?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Omlott »

flancen skrev:Hej, jag är en lycklig amatör som undrar om man på något sätt kan beräkna hur lång tid och vilken alkohol halt man kan få ut av xmängd jäst och xmängd honung?

och ju mer alkohol man har i bryggden desto längre klarningstid var det väl?
Tid beror på temperatur, vatten, honung, jäst, ljus med mera med mera...varför är det så viktigt?

Enligt ett inlägg jag såg nyligen innehåller honung ungefär 75% sockerarter. Du tar en oechslevikt och mäter oechslen före och efter och delar det med 7,5 för att få ut alkoholhalten. Exempel, 1090 oechsle - 995 oechsle = 95. 95/7,5 = 12,66%.
Beroende på vad det är för jäst så tål den visst mycket alkohol, vissa jäster dör när bryggden kommer upp i 16% andra klarar längre.

Har aldrig läst något som skulle kunna koppla mängden alkohol till klarningstid.
flancen
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis mar 26, 2013 20:37

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av flancen »

Omlott skrev:
flancen skrev:Hej, jag är en lycklig amatör som undrar om man på något sätt kan beräkna hur lång tid och vilken alkohol halt man kan få ut av xmängd jäst och xmängd honung?

och ju mer alkohol man har i bryggden desto längre klarningstid var det väl?
Tid beror på temperatur, vatten, honung, jäst, ljus med mera med mera...varför är det så viktigt?

Enligt ett inlägg jag såg nyligen innehåller honung ungefär 75% sockerarter. Du tar en oechslevikt och mäter oechslen före och efter och delar det med 7,5 för att få ut alkoholhalten. Exempel, 1090 oechsle - 995 oechsle = 95. 95/7,5 = 12,66%.
Beroende på vad det är för jäst så tål den visst mycket alkohol, vissa jäster dör när bryggden kommer upp i 16% andra klarar längre.

Har aldrig läst något som skulle kunna koppla mängden alkohol till klarningstid.
tackar för svaret, verkar gå hyffsat fort att få jäsningen klar iaf enligt FAQen:)

vilken jäst brukar ni använda när ni jäser Mjöd?:)

vidare undrar jag om "alkoholtolerans: 11%" innebär att jästen dör ut efter 11%?:)
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Omlott »

flancen skrev:
Omlott skrev:
flancen skrev:Hej, jag är en lycklig amatör som undrar om man på något sätt kan beräkna hur lång tid och vilken alkohol halt man kan få ut av xmängd jäst och xmängd honung?

och ju mer alkohol man har i bryggden desto längre klarningstid var det väl?
Tid beror på temperatur, vatten, honung, jäst, ljus med mera med mera...varför är det så viktigt?

Enligt ett inlägg jag såg nyligen innehåller honung ungefär 75% sockerarter. Du tar en oechslevikt och mäter oechslen före och efter och delar det med 7,5 för att få ut alkoholhalten. Exempel, 1090 oechsle - 995 oechsle = 95. 95/7,5 = 12,66%.
Beroende på vad det är för jäst så tål den visst mycket alkohol, vissa jäster dör när bryggden kommer upp i 16% andra klarar längre.

Har aldrig läst något som skulle kunna koppla mängden alkohol till klarningstid.
tackar för svaret, verkar gå hyffsat fort att få jäsningen klar iaf enligt FAQen:)

vilken jäst brukar ni använda när ni jäser Mjöd?:)

vidare undrar jag om "alkoholtolerans: 11%" innebär att jästen dör ut efter 11%?:)
Lavin D47 vågar jag kalla en favorit.
Angående alkoholtoleransen är de precis som du skriver.
flancen
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis mar 26, 2013 20:37

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av flancen »

Omlott skrev:
flancen skrev:
Omlott skrev: Tid beror på temperatur, vatten, honung, jäst, ljus med mera med mera...varför är det så viktigt?

Enligt ett inlägg jag såg nyligen innehåller honung ungefär 75% sockerarter. Du tar en oechslevikt och mäter oechslen före och efter och delar det med 7,5 för att få ut alkoholhalten. Exempel, 1090 oechsle - 995 oechsle = 95. 95/7,5 = 12,66%.
Beroende på vad det är för jäst så tål den visst mycket alkohol, vissa jäster dör när bryggden kommer upp i 16% andra klarar längre.

Har aldrig läst något som skulle kunna koppla mängden alkohol till klarningstid.
tackar för svaret, verkar gå hyffsat fort att få jäsningen klar iaf enligt FAQen:)

vilken jäst brukar ni använda när ni jäser Mjöd?:)

vidare undrar jag om "alkoholtolerans: 11%" innebär att jästen dör ut efter 11%?:)
Lavin D47 vågar jag kalla en favorit.
Angående alkoholtoleransen är de precis som du skriver.
tackar för snabbt svar:)

däremot har det uppstått lite mer problem, kanske, det verkar jäsa lite dåligt, har slagit på lite äppeljuice enligt tidigare i faqen, det jag undrar över är, kanske verkar jäsningen vara dålig om man jäser 5l i en 30l jäshink?:)
Användarvisningsbild
Immo
Färsk jäst
Inlägg: 22
Blev medlem: tor mar 07, 2013 20:23
Ort: Borlänge

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Immo »

5l i en 30l hink verkar lite overkill, risken är väl att med så mycket luft i hinken att det blir förorenat
flancen
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis mar 26, 2013 20:37

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av flancen »

Immo skrev:5l i en 30l hink verkar lite overkill, risken är väl att med så mycket luft i hinken att det blir förorenat
ahaa, det är taget, tillbaka till ritbordet och dags att beställa en 5L dunk då och prova recept i:)

vidare undrar jag var någonstans man kan få tag på Lavin D47 i sverige?:)
Kuty
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: fre aug 17, 2012 19:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Kuty »

@Flancen
http://shop.humle.se/jast/vinjast-mjodj ... injast-5-g

Jag har använt Activator´s mead jäst med mycket bra resultat. Lite dyrare, men jäste ut snabbt (runt 2 månader) och bra. Det tar lång tid att få ett bra mjöd.
http://kuty.blogg.se
På jäsning just nu:
25L mjöd
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster