Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mjöd FAQ

Utrustning och teknik.
flancen
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: tis mar 26, 2013 20:37

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av flancen »

Kuty skrev:@Flancen
http://shop.humle.se/jast/vinjast-mjodj ... injast-5-g

Jag har använt Activator´s mead jäst med mycket bra resultat. Lite dyrare, men jäste ut snabbt (runt 2 månader) och bra. Det tar lång tid att få ett bra mjöd.
låter bra, trodde det var ett vanlig mjödjäst och inte vin jäst:) men man lär så länge man lever:)

sen har jag en fråga utav mer allmän karraktär, hur mkt luft är "smärtgränsen" i ett jäskärl? så det inte blir för mycket orenheter vid jäsningen:)

MVH Flancen:)
abbe77
Finjäsare
Inlägg: 51
Blev medlem: sön jun 24, 2012 20:24

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av abbe77 »

Kuty skrev:@Flancen
http://shop.humle.se/jast/vinjast-mjodj ... injast-5-g

Jag har använt Activator´s mead jäst med mycket bra resultat. Lite dyrare, men jäste ut snabbt (runt 2 månader) och bra. Det tar lång tid att få ett bra mjöd.

Har också satt mjöd med Activators Sweet Mead, 5 kilo Ljus flytande honoung och c:a 20 l vatten. Tog låååång tid att jäsa färdigt men blev till slut ett mycket gott halvtorrt mjöd som påminde ganska mycket om vitt vin med en honungston. Activator rekommenderas absolut!
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Kithiva »

Hej! Nybörjare här. Dennis är namnet.

En liten fråga.
Jag satte en sats med mjöd, följde receptet på 5l vatten och 1.5kg honung igårkväll.
Första gången jag gör en bryggning. Helt nybörjare.
Min fråga är nu dock, hur långt efter kan man gå om man skulle vilja tillsätta någon form av frukt? T.e.x blåbär.
Skulle de varit med från början eller kan man slänga i dem nu / alt några dagar senare i jäsningen?

Tack på förhand.
// Dennis
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Bryggar_Pelle »

Jag skulle nog haft med det från första början.
Mitt förslag är att du låter det här mjödet jäsa klart som det är och gör en ny sats senare dom du tillsätter frukt eller bär från start.
Fördelen med detta är att du får fler olika sorter, och kan jämföra.
Men berätta gärna lite mer om du gjorde ditt mjöd.
Jag har själv mest bryggt vin men funderar på att börja med mjöd parallellt med viner.
Användarvisningsbild
Kithiva
Finjäsare
Inlägg: 79
Blev medlem: ons okt 15, 2014 8:26

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Kithiva »

Hej bryggarpelle.
Ursäkta sent svar. Ja då det är första gången jag brygger så får det bli så att jag gör ett rent mjöd.
Kommer lägga upp rn bryggarlogg under morgondagen så ni kan följa det.
Tre små frågor som dykt upp i min skalle dock.

1. Vilken typ av hydrometer (rätt?) skulle ni rekomendera för att kontrollera att jäsningen slutat? Känns inte jättetillförlitligt att enbart gå på jäsrörets puttrande.

2. När man inhandlat den hydrometern. Hur går man tillväga med rengöring av den innan användning? Använda rengöringsmedlet för bryggning som jag köpte för att rengöra jästunnan?

3. Vätskan som jag testat. Är den ok att hälla tillbaka ner i tunnan eller ska denna kasseras?

Tack på förhand.

// Dennis
Mjödbrygg 1: Neutralt mjöd ca 10% Påbörjad 14/10-2014.
Användarvisningsbild
Bryggar_Pelle
Bryggare
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 18, 2010 12:04
Ort: Gården

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Bryggar_Pelle »

1 En sådan hydrometer använder jag med själv av:
http://www.pgw.se/alkoholmatare-m-cylinder.html

2. Jag gör den med vatten och torkar ren den. Det samma gäller även efter det jag har använt den.

3 Om du använder dig av ett rent mätglas samt undviker att vätskan på något vis får kontakt med något som kan infektera så är det bara att hälla tillbaka.
Själv släpper jag ner hydrometern i min jäshink och läser av.
Werdegast
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 23, 2014 19:47

Re:

Inlägg av Werdegast »

Kuty skrev:@Flancen
http://shop.humle.se/jast/vinjast-mjodj ... injast-5-g

Jag har använt Activator´s mead jäst med mycket bra resultat. Lite dyrare, men jäste ut snabbt (runt 2 månader) och bra. Det tar lång tid att få ett bra mjöd.
Hejsan

Jag tänkte försöka mig på att brygga 5 liter mjöd men är lite fundersam över hur mycket jäst jag behöver använda.
Räcker det med "en" 5 grams påse av D47 till 5 liter eller behöver jag mer?
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Omlott »

Werdegast skrev:
Kuty skrev:@Flancen
http://shop.humle.se/jast/vinjast-mjodj ... injast-5-g

Jag har använt Activator´s mead jäst med mycket bra resultat. Lite dyrare, men jäste ut snabbt (runt 2 månader) och bra. Det tar lång tid att få ett bra mjöd.
Hejsan

Jag tänkte försöka mig på att brygga 5 liter mjöd men är lite fundersam över hur mycket jäst jag behöver använda.
Räcker det med "en" 5 grams påse av D47 till 5 liter eller behöver jag mer?
Det räcker gott och väl. Gör en förkultur så är du extra säker.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Weinkeller »

Omlott skrev: Det räcker gott och väl. Gör en förkultur så är du extra säker.
Nej, inte förkultur på torrjäst. Rikligt med jästnäring och agitering av mjöden första tre dygnen är däremot en god idé. Mängden jäst räcker dock gott.
/Weinkeller
Werdegast
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 23, 2014 19:47

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Werdegast »

Weinkeller skrev:
Omlott skrev: Det räcker gott och väl. Gör en förkultur så är du extra säker.
Nej, inte förkultur på torrjäst. Rikligt med jästnäring och agitering av mjöden första tre dygnen är däremot en god idé. Mängden jäst räcker dock gott.
Vad rekommenderar herrn för jästnäring?
Kan detta vara något? http://shop.humle.se/jast/jastnaring/fe ... ring-120-g
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Weinkeller »

@Werdegast, absolut. Men även jästnäring från tex Wyeast eller jäst nära fungerar bra.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Omlott
Bryggmästare
Inlägg: 561
Blev medlem: lör okt 08, 2011 10:15
Utrustning: Damejeanne
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Omlott »

Weinkeller skrev:
Omlott skrev: Det räcker gott och väl. Gör en förkultur så är du extra säker.
Nej, inte förkultur på torrjäst. Rikligt med jästnäring och agitering av mjöden första tre dygnen är däremot en god idé. Mängden jäst räcker dock gott.
Vad ligger det för kunskap bakom detta påstående att det är oklokt att göra förkulur på torrjäst?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Weinkeller »

Omlott skrev: Vad ligger det för kunskap bakom detta påstående att det är oklokt att göra förkulur på torrjäst?
Det finns flera olika källor i litteratur och jag tror även det nämns i The Brewing Networks podcast. En trovärdig källa är från boken Yeast av Chris White och Jamil Zainasheff, ISBN:9780937381960. Citerar från sidan 133:
"Another case where you normally do not want to make a starter is with dry yeast. Dry yeast is inexpensive, and it is usually cheaper, easier and safer to buy more dry yeast than to make a large starter. Many experts suggest that placing dry yeast in a strater just deplates the cell reserves that the yeast manufatcurer tries to build into their product. For dry yeast do a proper rehydration in tap water; do not make a starter."

Kontentan av det här är väl egentligen att jästen är framställd på ett sådant sätt att den arbetar bäst på en stor volym vört/must. Jämför man det med flytande jäst som innehåller färre jästceller än en förpackning torrjäst så kan det behövas ett propageringssteg för att garantera mängd och viabilitet. Viabiliteten hos torrjäst förändras inte lika mycket med tiden medans flytande jäst står sig dåligt. Behovet av syresättning för god tillväxt är också högre för flytande jäst. Till detta tillkommer då också infektionsrisken med en extra jäsprocess. Så om möjligt rehydrera på ett säkert sätt och/eller använd mer förpackningar jäst om behovet finns.

Vad gäller mjöd är det främst extra jästnäring som behövs och även extra syresättning och agitering av kolsyran under de tre första dygnen för att skapa en så bra förutsättning som möjligt för en lyckad jäsning.
/Weinkeller
larsw10
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis apr 29, 2008 17:41

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av larsw10 »

Trevlig tråd har tänkt o prova att göra mjöd snart. Får tag på honung av en arbetskollega kan ju höra för mig om större mängd av honung.

Jag undrar om jästemperaturen har någon betydelse för den slutliga smaken på mjöden eller om det inte spelar någon roll.

Har jäst cider vi 11-12 grader nere i källarförrådet.

Det där med att lagra det längre tid är nästan alltid bra oavsett vad man gör kanske inte så mycket när man gör öl men i övrigt har jag funnit det i dom flesta fall.

:thumbup: :thumbup:
Swebrew
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis sep 29, 2015 19:25

Re: Mjöd FAQ

Inlägg av Swebrew »

Avancerad jäst och näringstillägg för mjöd eller fruktvin med hög halt råsocker!

Varför är Näringsämnen Viktigt?

Närvaron av näringsämnen genom hela fermenteringsprocessen är viktig, även efter tillväxten har avstannat., om tillståndet för jästen försämras så kan det orsaka att jäsningen upphör i förtid. När detta händer så skapas oönskade bismaker som till slut stannar kvar i ditt mjöd.

Problemet är att i en blandning av honung eller annan must med hög andel rent socker och vatten, saknas nästan alla viktiga mikronäringsämnen för att jästen ska trivas. Även när ytterligare ingredienser som frukt och eller en liten mängd malt utnyttjas till ett recept, så är halten av näringsämnen i allmänhet fortfarande otillräckliga för att täcka jästens behov.

Kväve och andra mikronäringsämnen.

Det finns ett brett spektrum av vitaminer, mineraler och andra näringsämnen som jäst ständigt behöver för att hålla sig frisk, växa och metabolisera socker. Utan dessa näringsämnen riskerar man en dålig fermentering som ger oönskade bismaker samt i vissa fall helt avstannad jäsning.

Kväve är speciellt viktigt under hela fermenteringsprocessen, och värt att nämna specifikt. Det används i tillväxtfas medan jästen stärker sina cellmembran, samt under den metaboliska fasen när jäst omvandlar socker till etanol och CO2. Utan lämpliga nivåer av kväve kan jäsningen bli utdragen och ofullständig.

Medan kvävehalter i honung varierar från en sort till en annan, är det ovanligt att se mer än 100 mg / L av kväve i honung, men oftast är nivån långt under det. Jäst behöver kvävehalter uppemot 300 mg / L för en bra fermentering, detta måste då kompletteras genom förskjutna närings tillägg, se tabellen nedan för rekommenderad kvävemängd. Alla jästsorter har olika kväve och näringsbehov, detta är bara en bra mellanväg.



°Brix OG Rekommenderad kvävemängd för honungsmust
21 1.087 175
23 1.096 200
25 1.106 225
27 1.115 250
29 1.124 300










Förskjutet Närings Tillägg för mjöd eller fruktvin med hög andel socker.

Tekniken för att tillhandahålla näringsämnen i steg är populärt bland kommersiella vin-och mjödmakare och brukar kallas för förskjutet näringstillägg. Processen består av att näringsämnen doseras i perioder samt avgasning av kolsyra däremellan.

Genom att sätta ihop ett FNT schema, bestämmer man den totala mängden av näring samt kväve som man vill ge jästen och delar sedan upp den i flera tillägg (omgångar). Mängden beror på hur mycket (volym) samt hur hög densitet (OG) musten har.


Här är ett exempel på förskjutet näringsschema för 12L semi tort mjöd med en slutlig alkoholstyrka på 13-15%, eller OG på ca: 1.100 – 1.120, vi räknar då med att behöva ca 250mg/L kväve

Dag 0: Rehydrera ca: 0.5g jäst per L must med 1.25g rehydreringsnäring per 1gram jäst i 20ggr vatten.
T.ex. för ca 12L must: 6g jäst med ca 8g rehydreringsnäring (Go-ferm eller likvärdigt) med ca: 160ml vatten

Dag 1,2, 3 och 4: Avgasa musten genom varsam omrörning, eller med användning av en vin avgasare.

Dag 1, 3 och 6: Tillsätt ca:7g Fermaid-K samt 10g jästnärsalt uppdelat på de tre tillfällena.
Alltså ca 2.3g Fermaid-k och 3.3g jästnärsalt per tillfälle.


NOTERA: När avgasning och/eller tillsats av näringsämnen görs, gör det mycket långsamt för att undvika extrem skumbildning, görs mjödet i damejeanne med smal hals så rekommenderas även att näringen löses upp i lite vatten innan den tillsätts.


Några extra uträkningar med totala mängder jäst och näringstillsats:
6L OG 1.100 = ca: 3g jäst, 4g Go-ferm, 3g Fermaid-K och 5g jästnärsalt.
4L OG 1.080 = ca: 2g jäst, 3g Go-ferm, 1.5g Fermaid-K och 2.5g jästnärsalt.
20L OG 1.124 = ca: 10g jäst, 13g Go-ferm, 10g Fermaid-K och 19g jästnärsalt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster