Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygglogg första mjödet

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Brygglogg första mjödet

Inlägg av aqua vitae »

Hej, jag har aldrig druckit mjöd men blev nyfiken och tänkte prova att brygga mitt eget.
Såna här loggar har hjälpt mig att lura ut ungefär hur man skall gå tillväga så jag gör en jag också tänkte jag.

Eftersom det är ett expriment börjar jag med fem liter tänkte jag, så jag inhandlade 4 x 425g importhonung av nått danskt märke och HISABs starkvinsjäst. Honungen smakade gott faktiskt trots sitt låga pris. Eftersötningen skall dock ske med svensk honung då eftersötningen är det som bidrar med mest honungssmak antar jag.

31/3 Jag började med att lösa honungen i varmt vatten, ca 40 grader C. Jag tog tre burkar honung och blandade ut det till 4,5 liter honungslag med oechslevärde på 80.
Då jag läst om äppeljuice och lite sånt tog jag ett äpple av nån söt sort som jag skalade, tärnade och pressade ur saften ner i honungslagen.
Jag väntade tills det höll kanske 20 grader c och tippade då i jästen. Då det stod på jästen att den är för 20-25 liter använde jag bara ett halvt paket.
Tänkte att jag skulle ta oechslevärdet en gång till för att vara nogrann så jag kan räkna ut alkoholen i den och när den är utjäst, och upptäckte då att det låg på 100 OE.
Då jag läst att jästen kan ha svårt att sparka igång så mättad lag tippade jag över lite i en PET flaska och spädde ut det till 75 oechslegrader
Jag ställde jäsdunken dragfritt på en pall (pga kallt golv) med handdukar lindade runt den. PET flaskan knöcklade jag ihop så det inte fanns nån luft kvar i den så har den lite expanderingsmån tills jag fixar nått vattenlås till den.
Inget ovan skedde med desinficerade verktyg eller behållare, för det fanns ingen klorin hemma. Det mesta har dock innehållit sprit förut så det är nog tillräckligt rent hoppas jag.
Men om man tänker efter, har ni hittat nån klorinflaska från vikingatiden nån gång? De hade ju inte ens toapapper och använde nog händer till att sleva honung med skulle jag tro :lol:

1/4 Jäsning påbörjad :P
Max åtta timmar efter jästen tillsats, oväntat snabbt tyckte jag, ca två plupp/sek. Senare under dagen kom även PET flaskan igång, ganska snabbt dessutom så jag fick lov att fixa vattenlås till den. Gjorde en ful konstruktion där jag borrade hål i en kork, stoppade ner ett sugrör och tätade med ofantliga mängder tejp. Sen tejpade jag fast ett lock till en roll-on deo på sidan av korken, ledde ner sugröret i den och fyllde den med vatten. Man tager vad man haver...


2/4 Fast man inte skall vara och pillra för mycket kunde jag inte hålla mig utan mätte OE. 75 var det i början och nu nere i 50, ett plupp varannan - var tredje sekund. Handuken runt dunken har jag kvar på.

I PET flaskan verkar det stannat av nästan men jag har kanske luftat den för mycket under mitt vattenlåsbygge.. Får se om den tar sig igen annars får jag väl göra sprit av den.
Senast redigerad av aqua vitae, redigerad totalt 1 gång.
Vassago
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön feb 22, 2009 19:02

Brygglogg första mjödet

Inlägg av Vassago »

Tack för detta! kommer vara intressant att följa!
Framställer just nu:

Äkta jäkla HB
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Brygglogg första mjödet

Inlägg av aqua vitae »

Tackar!

3/4 PET flaske satsen på en liter tippade jag bort när det visade sig att anledningen till att den slutat jäsa förmodligen var att jag fått ner rester från deo-locket (som användes till det provisoriska vattenlåset) ner i satsen, jag hade ju helt glömt att diska ur deo-locket ordentligt :oops: Nå det var ju bara en liter.

I dunken jäser det fortsatt så fint att jag beslöt mig för att tillsätta sista 425g burken honung. Jag tippade ur lite mjöd för att lösa upp honungen i, det höll 25 OE. Efter att jag tillsatt (oj va det skumma och fräste) och blandat ut den upplösta honungen mätte jag det till 50 OE i dunken.
Jag skall köpa mer honung för det som jag haft i nu borde kunna bli 13% ungefär om det jäser ut helt, men jag vill nog ha ett ganska sött mjöd tror jag och jästen borde klara mer än så.
Hur hög procent klarar HISABs starkvinsjäst? Runt 16% eller tom högre?
Fleshen
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons apr 01, 2009 21:31

Brygglogg första mjödet

Inlägg av Fleshen »

Tjo, Ett alternativt vattenlås till PET flaska vill jag enligt egen erfarenhet påstå är en 3 liters genomskinlig plastpåse som du sätter hårt med gummiband, sedan kan du lätt styra hur mycket av trycket du vill släppa ut genom att reglera skruvkorken, men lämna den dock inte för öppen. Det är alltid lika kul att se hur påsen fylls som en luftbalong. Nackdelen är väl att man inte kan räkna kluck men man kan iaf se att det jäser iomed att påsen fylls och man kan oftast höra hur det fräser vid korken.

Kan inte lova 100% framgång eftersom jag alldrig själv riktigt lyckats med en sats men då har jag också lekt runt för det mesta (äpple/kanel är inte att rekomendera enligt egen erfarenhet)

Lycka till!
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Brygglogg första mjödet

Inlägg av aqua vitae »

Ja så skulle jag ju ha gjort istället..
Nåja har ju 5 liter i dunken som jag inte lyckats förstöra än iaf :)
Tänkte börja helt naturellt, smakar det inte gott kan man kanske krydda i efterhand med lite pors eller nån annan klassisk krydda.
Användarvisningsbild
lynyrd
Finjäsare
Inlägg: 80
Blev medlem: fre apr 27, 2007 2:00

Brygglogg första mjödet

Inlägg av lynyrd »

hej,
det är enkelt att borra igenom skruvkorken med en 10mm borr och sedan montera den lilla gummipackningen samt ett riktigt jäsrör.
det hela blir relativt felsäkert

men vad som än funkar..

ang hygienen,så kan jag rekommendera glasrens,vendor vwp eller liknande.
anledningen till det är att nu förtiden har vi något som heter hinnjäst och massa annat otyg som bara väntar på att sabba din värdefulla brygd
jag tror att vikingarna misslyckades en hel del med sitt mjöd.
sedan hade dom säkert en hel uppsättning mycket avancerade verktyg för att sleva upp honungen med..typ en slev ;)

tänk också på att ett alltför sött mjöd blir svårt att dricka större mängder av
och att det blir rätt kvalmigt efter några pavor.

det kommer säkerligen bli så att du får jäsa ut hela brygden mellan 0° till -10° sedan pytsa i sparsamt med honung och jäsa ut det som ovan.
och hålla på så tills jästen dör av alkoholen..sen kan du efter söta till mellan 6°- 12°
det kan bli en ganska utdragen process..
det hela kan bli komplicerat om man beräknat för mycket honung från början i receptet,då det kommer att stanna på högre grader

men den som brygger mjöd har som bekant inte bråttom
ska bli roligt att följa hur det går
mvh
lynyrd
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Brygglogg första mjödet

Inlägg av aqua vitae »

Den enklaste vägen hade varit att helt enkelt köpa ett extra jäsrör + packning, sant.

Även i forna dagar misslyckades man nog med mjöd, och troligtvis fanns även det högteknologiska instrumentet slev, touché :)

6/4
Idag mätte jag mjödet till 20 OE, efter tillsats av 700gr mätte jag mjödet till 60 OE.
Jag vet inte hur mycket HISABs stakrvinsjäst klarar att jäsa ut men jag har tillsatt med honung idag för att teoretiskt kunna få 16%, alltså borde detta vara sista omgången honung för jäsningens del.
Sen är det väl bara att vänta och se antar jag, när det börjar klarna får jag väl mäta igen och smaka av. Just nu smakar det mest väldigt surt, nog för att jag knappt kan känna sötman trots 60 OE.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Brygglogg första mjödet

Inlägg av aqua vitae »

15/4 Omtappning skedde idag, av ingen särskild anledning förutom att det börjat bildats en ganska tjock bottensats. Den var väldigt lös och virvlade upp i häverten så det vette fan om omtappningen gjorde så mycket nytta egentligen.
OE mättes till 40, alltså börjar det jäsa långsamare nu, minskning på 80 OE första veckan och bara 20 OE nu andra veckan.
Jag provsmakade naturligtvis litegrann oxå, det smakar inte lika surt nu, till och med lite gott. Men smakar ju fortfarande jäst och mäsk och det jäser fortfarande tror jag, pluppar kanske varje minut eller lite glesare.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Brygglogg första mjödet

Inlägg av aqua vitae »

27/4
Nu jäser det sakta, OE mättes till 30 grader, alltså en minskning på 10 grader sen jag mätte sist för ungefär två veckor sen. Undrar om jästen verkligen orkar jäsa ut ner till 10-15 grader nånting som var det jag tänkte kanske kunde vara lagomt. Nå den får stå där nu några veckor till så mäter jag igen för att se när den inte jäser mer och jag skall ställa den kallt för klarning.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Brygglogg första mjödet

Inlägg av scaryeyes »

hur har det gått?
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Brygglogg första mjödet

Inlägg av aqua vitae »

Nja den ville inte jäsa under 35 så jag hade i mer vatten. Då började den efter några dagar att jäsa igen och var vips nere på 10 nu. Men jag gillar inte den när den vart torr så jag skall söta upp den till kanske 25 med mer honung snart och tillsätta jässtopp. Nu har jag sullat så mycket fram och tillbaka utan att föja med med oeschlemätningen riktigt så jag vet inte procenten men gissningsvis 12-13 eller så.

Det är kanske inte så smart att späda ut med mer vatten, då jäser den ju de där sista procenten flera gånger vilket borde göra att det bildas mer finkelämnen, men det är redan sent nu :?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Brygglogg första mjödet

Inlägg av aqua vitae »

Tillsatte honung så det vart 35 igen. Jäste ner till 30 OE.
Då tillsatte jag jässtopp, och skakade ur all kolsyra.
Lät det stå nån vecka i jordkällare (i c:a 10 grader C) tappade om, skall stå en eller två veckor till i dunken får se om det blir nån mer bottensats. Bäst att se att ingen jäsning förekommer och all kolsyra går ur helt innan jag buteljerar, vill inte spränga flaskor.

Smaken på det nu är sådär.
Lite beskt och spritigt i början, men sött. Eftersmaken är god med tydlig honugssmak och sötma.

Får se om den första smaken man får på tungan lagras bort. Det är lite samma smak gör att jag inte gillar vin
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Brygglogg första mjödet

Inlägg av scaryeyes »

har aldrig hört att man ska tillsätta vatten för att få igång jäsningen.... Måste vara fel. Visst kan det vara svårt att jäsa ut honung helt, men jag skulle nog konsultera dom mer erfarna bryggarna innan jag tillsatte vatten då man både spär ut alkohol å smak.....

Va jag har läst så brykar det ta jävligt lång tid för det jäser sakta. Flera månader att jäsa ut det sista.
Så nästa gång du gör mjöd, låt det jäsa ut ordentligt!
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Brygglogg första mjödet

Inlägg av aqua vitae »

Det var nog så att jag hade tillsatt för mycket honung, så jag var upp på 16% ungefär om man räknar mine OE värden efter diverse påfyllningar av honung, förmodligen max vad jästen klarade av.

Att fylla på mer vatten är väl oortodoxt, javisst, men det kan ju jämställas med att tillsätta mindre honung från början.

Det som blev mest fel var nog att eftersom jag beslutade mig för att tillsätta mer honung igen så jäste det ut "de sista procenten" två gånger, vilket kanske ger mer finkel?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Brygglogg första mjödet

Inlägg av aqua vitae »

Det var minsann inte lätt att bli av med all bottensats. De är nått väldigt löst som fortfarande samlas på botten med är omöjligt att häverta bort för det virvlar upp bara man stoppar ner häverten i dunken.
Tjocknar sånt "slam" av klarningsmedel?
Finns det nått annat man kan tillsätta för att få det att tjockna rejält och ligga kvar på botten?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster