bryggforum.nu

Sveriges största forum för hembryggare.

* REGLER   * Logga in   * Bli medlem   * FAQ    * Sök
Allt f�r din hembryggning
Aktuellt datum och tid: lör aug 19, 2017 22:31

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]

Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre aug 11, 2017 17:51 
Brygguru
Användarvisningsbild

Utrustning: välutrustad...
Har aldrig gjort mjöd, men har hyfsad koll på det tekniska.
En vän som är småskalig biodlare vill ha hjälp att prova på mjödbryggning.

Han ska slunga snart, och vi tänkte ta undan honung direkt därifrån för att sätta en sats på 20-25L (ca 6 kg från slungan?).

Vi vill göra en "neutral" mjöd så vi har nån grund att stå på om vi vill försöka andra varianter i framtiden. Men man brukar kanske tillsätta annat ändå?

1. Är det lämpligt att ta ca 6kg från slungan för en sats om 20-25L? Vilket OG bör vi sikta på?

2. Vilken jäst är lämplig? Vi har möjlighet att jäsa kring 12-20C beroende på vad som är bäst. Är vildjäsning ett alternativ, eller mest för hard-core entusiaster?

3. Ungefär hur länge ska vi förvänta oss att primärjäsningen tar, och vad ska vi se för ungefärligt FG?

4. Bör vi använda jäststopp av något slag, eller kan vi lika gärna låta det jäsa ut ordentligt? (vi har ingen brådska).

Omtappning på det, och sen bara lagring.. Eventuellt prova kolsyra en del av satsen? Provsmakning till våren?

InläggPostat: tis aug 15, 2017 15:18 
Färsk jäst
Användarvisningsbild

Utrustning: Gallonflaska
stillton skrev:
Har aldrig gjort mjöd, men har hyfsad koll på det tekniska.
En vän som är småskalig biodlare vill ha hjälp att prova på mjödbryggning.

Han ska slunga snart, och vi tänkte ta undan honung direkt därifrån för att sätta en sats på 20-25L (ca 6 kg från slungan?).

Vi vill göra en "neutral" mjöd så vi har nån grund att stå på om vi vill försöka andra varianter i framtiden. Men man brukar kanske tillsätta annat ändå?

1. Är det lämpligt att ta ca 6kg från slungan för en sats om 20-25L? Vilket OG bör vi sikta på?

2. Vilken jäst är lämplig? Vi har möjlighet att jäsa kring 12-20C beroende på vad som är bäst. Är vildjäsning ett alternativ, eller mest för hard-core entusiaster?

3. Ungefär hur länge ska vi förvänta oss att primärjäsningen tar, och vad ska vi se för ungefärligt FG?

4. Bör vi använda jäststopp av något slag, eller kan vi lika gärna låta det jäsa ut ordentligt? (vi har ingen brådska).

Omtappning på det, och sen bara lagring.. Eventuellt prova kolsyra en del av satsen? Provsmakning till våren?

Det receptet jag använde när jag gjorde mitt mjöd var 1 del honung 4 delar vatten. Så då blir det alltså 5kg honung för 25L mjöd. Mycket av det du undrar över beror på vad du vill ha för mjöd.

När det kommer till jäst så är vildjäsning något som man inte ska göra om man ska göra en stor sats, eftersom man kan få dålig jäst som smakar illa, vilket kommer påverka mjödet.
Om man vill jäsa med vildjäst ska man nog först testa med små satser(några dl?) och sedan välja den som smakar och funkar bäst.

När det kommer till jäststopp så kan man om man har möjlighet bara värma upp mjödet till cirkus 60 grader celsius , vid den temperaturen dör jästen.

Min sats tog cirkus 3 veckor att jäsa, och då jäste jag i rumstemperatur, ungefär 21-23 grader celsius. Ju lägre temperatur, desto längre kommer det ta, men vad jag förstått så är det att föredra att det jäser lite kallare eftersom smaken blir bättre då. Jag läste någonstans på forumet att jäser det vid höga temperaturer(t ex 25?) kan man få kryddiga smaker i mjödet.

5L flaskor mjöd gjord på vatten och sensommarhonung på lagring

5L mjöd på äppeljuice, vatten och skumt honung från Willys på lagring

5L äppelvin på äppeljuicekoncentrat och vatten på lagring

InläggPostat: tor aug 17, 2017 15:44 
Finjäsare

Nu vill jag inte låta otrevlig..

Men om ni läser igenom forumet på inlägg så kommer ni finna svar på alla frågor ni har.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]