Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

mitt mjöd ser konstig ut.

Utrustning och teknik.
kennyk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre sep 28, 2012 20:18

mitt mjöd ser konstig ut.

Inlägg av kennyk »

Jag har bara gjort Mjöd en gång och den har lagrats i 1 år nu i en källare. Jag gick ned till källaren idag för dricka en flaska mjöd och då fick jag se detta.
Jag lyfte sakta på flaskan och där ser man att det är något på botten och så är det på alla flaskor. Men ser det på bild 1.
Sen när man lägger flaskan så ser man att allt börjar flyta omkring i flaskan. Det ser man på bild två.

BILD 1
http://www.bilddump.se/bilder/201704221 ... 36.255.JPG
BILD 2
http://www.bilddump.se/bilder/201704221 ... 36.255.JPG

Är det så att man har fått med sig bottensatsen när man fyllde flaskorna?
Kan man dricka detta eller är det bara att kasta?
jag har inte smakar på Mjödet.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: mitt mjöd ser konstig ut.

Inlägg av Toffeln »

Ser ut som jäst och dylika rester från jäsningen som fallit till botten efter ett års klarning. Kan såklart vara mögel eller dyl. också.
Lukta och smaka. Smakar det ok och inte luktar kan du säkert dricka det. Prova med lagom mycket ifall det skulle vara något som sätter fart på magen ;-)
Är det blankare nu än när du ställde undan det?
Hur lägnge klarnade det innan du tappade det på flaska?
Hur varsam var du under flaskningen? Kan du ha rört upp lite jäst som lagt sig nu?
kennyk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: fre sep 28, 2012 20:18

Re: mitt mjöd ser konstig ut.

Inlägg av kennyk »

Jag testade och öppna en flaska. Jag luktade väldigt länge och tyckte det inte luktade illa alls eller gott det kom knappt några dofter ur flaskan.
Jag hällde upp mjödet sakta i 3 glas. 1-2 var väldigt klara i färgen som gyllengul färg och den 3:e såg grumlig ut lite som bottensattsen ur en hink när man försöker tappa ur dom sista dropparna. Man såg nämligen i glaset att det flöt grejer i den.
Sen testade jag att smaka och det smakade absolut inte äckligt eller illa alls. smaken va som vin och knappt någon honungssmak.
Jag minns inte exakt, men jag tror jag klarnade det i 1 vecka innan jag tappade det på flaska. innan tappning så lyfte jag upp hinken på ett bord och sen väntade jag 1 timme innan jag började att tappa upp allt. Så det kanske var för kort stund eftersom de kanske gjorde att bottensattsen inte hann sjunka ned.

Bild när Mjödet ligger i glaset.
http://www.bilddump.se/bilder/201704221 ... 36.255.JPG
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: mitt mjöd ser konstig ut.

Inlägg av Toffeln »

Jag skulle gissa på att en veckas klarning var i kortaste laget om du inte hade klarningsmedel i och/eller hade det kallt. Så min gissning är att jäst och rester från honungen har sakta men säkert sänkt sig till botten och att honungens smak och arom har avtagit med tiden.
Om du smakar på det grumliga glaset, smakar det mer honung eller är det samma som de blanka glasen?
Som tidigare, jag tror knappast att det skulle vara skadligt. Är väl en 9-12% alkohol i mjödet som hjälper till att hålla ohyra borta?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster