Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nya destillatorer

Allt om vattendestillatorn.
Friskytten
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön feb 12, 2017 19:08

Nya destillatorer

Inlägg av Friskytten »

Står och velar mellan två destillatorer. Någon här som testat Destmaster 2017- modellen eller Abaistra alcohol distiller? De kostar ungefär lika mycket på nedanstående länkar men den senare verkar klokare då man kan ställa in temperaturen. Vilket är bästa köp? Har funderat i flera år men nu ska jag slå till. Hade kanske köpt en "riktig" brännare till motsvarande pris men har inga såna kontakter så det får va.

Destmaster 2017, 1999kr inkl frakt, inom sverige
http://destmaster.se/destmaster%202017.html

Baistra alcohol distiller, 1827kr inkl frakt från UK
https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B01K0O ... SUW7&psc=1
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nya destillatorer

Inlägg av latmasken »

Varför skulle det vara nån direkt fördel med att kunna ställa in temperaturen?

Mäsken kokar vid sin kokpunkt, kokpunkten beror på mäskens sammansättning. Det finns ingen nytta med att kunna ställa in en viss temperatur på mäsken.

Ställer du temperaturen under mäskens kokpunkt kommer den aldrig att koka, d.v.s. du får inte ut nån produkt.

Ställer du temperaturen över mäskens kokpunkt så kommer den inte att uppnå den temperaturen förrän du destillerat bort så mycket sprit att mäskens kokpunkt stigit till termostatens inställning. Och då slutar det koka. Så det kan möjligen användas för att stanna innan man börjar få ut de sista tails, men jag tror det är betydligt bättre att smaka och lukta på produkten för att bestämma när man ska stanna.
Friskytten
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön feb 12, 2017 19:08

Re: Nya destillatorer

Inlägg av Friskytten »

Om jag kan ställa in den på etanolens kokpunkt är det väl bättre på så vis att jag får ut mindre vattenånga än om den står på 100 grader?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nya destillatorer

Inlägg av Toffeln »

Du kan ställa den på 100000 grader. Mäsken kommer inte bli varmare än ämnet med lägst kokpunkt.
Att koka vatten i pappmugg med bunsenbrännare, eller 20L mäsk på 5 kW. Värmen blir inte varmare än den skulle bli med ett svagare element. Sammansättningen på mäsken styr hur varm den blir. Som tidigare sagts kan man använda den till att stänga av apparaten när spriten börjar sina, men lukt och smak fungerar nog bättre.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Nya destillatorer

Inlägg av click »

Det finns faktiskt flera fördelar med att kunna reglera temperaturen när man kör med vattendestilator.
För det första är kylaren något underdimensionerad så när man kör med full effekt (2kW) är spriten väldigt varm.

Eftersom den bara rymmer 4l är det bra att kunna ställa temperaturen för att lättare kunna göra cuts, risken är att man missar annars.

Om man dessutom kokar en mäsk som vill skumma kan det vara bra att kunna ställa ned temperaturen. Den är ju egentligen byggd för att bara köra vatten i.

När jag kör min apparat så strippar jag alltid en gång först med 2kW sedan finkör jag ytterligare en gång och håller effekten runt 1kW.

Jag köpte en apparat lik den andra från tyska eBay för 800:- och moddade den med en kinesisk effektregulator. Funkar hur bra som helst.
Min hade inget hål i kylspiralen.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nya destillatorer

Inlägg av latmasken »

Att ställa temperaturen är inte samma sak som att ställa effekten.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Nya destillatorer

Inlägg av click »

Ja, det är sant jag skrev fel
Friskytten
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön feb 12, 2017 19:08

Re: Nya destillatorer

Inlägg av Friskytten »

Har destmastern hål i kylspiralen? Böhöver den moddas på något sätt?
Och om man köper en dylik destillator på ebay, är det inte lika problematiskt med exv en "riktig" destillator med tull osv? Tänker typ en T500 från lovebrewing.co.uk.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Nya destillatorer

Inlägg av click »

Nej det skulle jag inte tro, anledningen till att jag nämnde det var för att den jag köpte såldes som vattendestilator och jag läst att många av dom hade det.

Tull och sånt är inget problem om du köper innom EU.
Friskytten
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: sön feb 12, 2017 19:08

Re: Nya destillatorer

Inlägg av Friskytten »

OK, tack så mycket för svaren.
Tycker bara det verkar osannolikt att få igenom ett sådant åbäke utan att väcka uppmärksamhet. Men jag är helt ny på detta så jag litar på er erfarenhet.
Karatekenta
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor sep 21, 2017 10:31
Utrustning: Destmaster

Re: Nya destillatorer

Inlägg av Karatekenta »

Hejsan !!

Jag köpte min Destmaster på blocket helt ny och fick en strömställare på köpet när jag frågade.
Funkar kanon att destillera mäsk med.
1999:- inkl. frakt och strömställare.
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster