Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Still Spirits Air Still Starter Kit

Allt om vattendestillatorn.
Filthy Lobster
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons feb 03, 2016 20:15

Still Spirits Air Still Starter Kit

Inlägg av Filthy Lobster »

Hej,
Jag har de senaste 30 åren alltid köpt min alkohol på bolaget eller tax free på någon resa.
Det är inte så att jag inte har råd att köpa det på bolaget utan mest av intresse, hur bra jag själv kan göra sprit med enkla medel som gjort mig intresserad av detta.

Eftersom jag saknade all utrustning som spannar, slangar, filter termometer mm, så valde jag att köpa detta kit.

http://www.lovebrewing.co.uk/still-spir ... arter-kit/

Kom hem en vecka efter beställning och kostade mig totalt 2500:- inkl. frakt.
Det ända jag behövde komplettera med för att få en färdig produkt var en 220 omvandlare från UK till EU, socker, vatten och tomglas.

Destillatorn är på 340w och är redan färdig moddad för allkohål.
Edit: Den suger på att destillera vatten dock. Tar för lång tid, då den aldrig kommer upp till 100 grader.

Kolla gärna på deras instruktions video:
https://www.youtube.com/watch?v=P_6jiWEtTqM

Finns betydligt fler om man söker lite på youtube Air still eller Love brewing

Hittills är jag super nöjd och är glad att jag valde ett packet som redan är utprovat. Speciellt är jag nöjd med den enkla finurliga kolningen.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Still Spirits Air Still Starter Kit

Inlägg av Flerpen »

Kul att det funkar bra, tyvärr så blir det svårt att testa gränserna för hur bra sprit du kan göra med en vattendestilator.
Filthy Lobster
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons feb 03, 2016 20:15

Re: Still Spirits Air Still Starter Kit

Inlägg av Filthy Lobster »

Flerpen skrev:Kul att det funkar bra, tyvärr så blir det svårt att testa gränserna för hur bra sprit du kan göra med en vattendestilator.
Det fattar jag. blir mer till att testa gränserna för hur bra det kan bli med en vatten destillator.
Naturligt vis önskar jag att jag kunde använda en bättre produkt för endamålet, men det blir för dyrt.
Då måste jag köpa en sommarstuga enkom för endamålet, då någon kollon eller liknande aldrig kommer att tillåtas hemma enligt frun.

Still Spirits kommer från Nyazeland där hembränning för husbehov är tillåtet.
Tänkte att de troligtvis redan haft de problem som kommer med en liten vatten destillator och förfinat produkten efter det. Samt fått Kina leverantörerna att ända produkterna efter deras önskemål.

jag har inte provat något annat en deras produkter en, så jag vet inte hur slutprodukten skulle bli med vanlig mäsk utan tillex, kol i mäsken? http://www.lovebrewing.co.uk/turbo-carbon/
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Still Spirits Air Still Starter Kit

Inlägg av Flerpen »

Strunta i alla sånna produkter + turbojäst osv om du vill få det så bra som möjligt. Riktig jäst och ett bra mäskrecept är vad du behöver isf.
Moony
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 08, 2014 4:48

Re: Still Spirits Air Still Starter Kit

Inlägg av Moony »

Kollar du stillsmarts jäst eller vad dom heter så har dom lagt kol i den för att ta bort den värsta stanken av turbojästen :barf: . Stillsmart har ju ett forum hur man ska köra destillatorn, först strippa mäsken sedan finköra. Som skrivits innan så är det en potstill i mindre format vilket betyder snabbare Cuts, samla produkten i mindre kärl. Stor potstill samla i större kärl. liten potstill samla i mindre kärl :idea: så bör samma resultat uppnås. Potstillen är ju en maskin som samlar smaker, betyder ju att en illaluktande turbomäsk kommer ut som en illaluktande produkt :w00t: . Har men en finare maskin kanske kolonn så kanske inte turbomäsken har lika stor betydelse för utfallet. Gissar att alla äldre maskintyper vinner på riktigt gjord mäsk utan turbo, skulle turbojäst vara halleluja skulle alla stora destillerier använda det. Själv tror jag i fantasin eftersom inget här händer i verkligheten att det kan vara ett hyggligt köp med en destillator om man pluggar på och tänker i mindre banor, inte har storhetsvansinne med dryckjom :w00t: .
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Still Spirits Air Still Starter Kit

Inlägg av jokkman »

En bra jäst till bra pris är denna typ: http://www.partaj.se/Produkter/?c=52771 ... pid=833#pc
Finns att köpa online hos andra leverantörer och kostar runt 15:-/påse (jag anv själv svagvinsjäst oftast)
Blir mycket ren jäsning och jag använder den till smaksatta produkter med mycket gott resultat ex rom, wiskey mm

Använd 6kg socker och låt mäsken jäsa ut ordentligt i ca 3v och du har riktig bra förutsättningar.

Lycka till
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
HappyFrog
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jan 17, 2017 23:45
Utrustning: Bielmeier 27L

Re: Still Spirits Air Still Starter Kit

Inlägg av HappyFrog »

http://forum.distillique.co.za/viewtopic.php?f=6&t=83

Intressant läsning om hur man krämar ur mer sprit än bara 1 liter färdig 40%-ig sprit från en körning som är 4 liter mäsk.
Celegorm
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån okt 09, 2017 6:55

Re: Still Spirits Air Still Starter Kit

Inlägg av Celegorm »

Sitter just och överväger att skaffa en Air Still från Lovebrewing.co.uk

Är du fortfarande nöjd med din?
Några plus eller minus med den?
Något speciellt man ska tänka på?
Karatekenta
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor sep 21, 2017 10:31
Utrustning: Destmaster

Re: Still Spirits Air Still Starter Kit

Inlägg av Karatekenta »

Köp en "Destmaster" i sverige istället ..
Funkar kanon men effektregullator :thumbup:
Kolla blocket efter Destmaster eller Megahome
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster