Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Destillera två ggr för att slippa använda kolrör

Allt om vattendestillatorn.
Pekkis
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor dec 03, 2015 21:20
Utrustning: Vattenrenare

Destillera två ggr för att slippa använda kolrör

Inlägg av Pekkis »

Har precis köpt en Eco Water 500. Spriten smakar finkel vet jag av en god vän så den måste renas. Att använda kolrör är dock struligt och jag tycker det kostar pengar, tar tid, tar utrymme och måste rengöra rör/tratt osv från en massa skitigt kol. Jag tänkte att efter att man kört en sats mäsk och fått ut sin sprit att man rengör maskinen och kör 3 liter vatten med lite citronsyra och desinfektionsmedel för att rena maskinen. Sedan byter man till en ny filterpåse och renar spriten igen. Då får man ut ännu starkare sprit förstås. Borde inte detta rena spriten från orenheter? Den ska ju ta bort 99% av alla orenheter påstår ju tillverkaren och med ett program en gång till och ett nytt kolfilter borde det bli renare sprit! Kör man spriten flera gånger så borde ju orenheterna försvinna. Finns fortfarande finkelsmak är det ju bara att rengöra maskinen igen och byta filterpåse igen och köra spriten en tredje gång. Filterpåsarna kostar ju bara 10 kr/styck. Mäsken ska ge ca 7 liter sprit första bränningen om jag förstått det hela rätt. Då krävs det ju bara några timmar att köra den två gånger extra. Någon som har testat det? Enklare än kolrör, går snabbare, kräver mindre arbete och är billigare. Eller tänker jag fel?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Destillera två ggr för att slippa använda kolrör

Inlägg av Flerpen »

Du tänker rätt. Det är precis så som man brännet vodka fast då gör man det mycket mer än 2 gånger så du får köra på ett tag om du vill ha bra kvalitet...
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Destillera två ggr för att slippa använda kolrör

Inlägg av latmasken »

För att få bort all finkel måste du antagligen köra 8-10 gånger.

Du måste förstå hur en destillation fungerar.

När mäsken kokar så förångas de ämnen som de består av, sen kyls ångan ner och kondenseras och droppar ut som "produkt".

Att man får ut mer sprit än vatten beror på att spriten har lägre kokpunkt än vatten, den kokar alltså bort tidigare. Skulle du fortsätta destillera tills det är torrt i kokaren så kommer du i princip ha fått ut samma mäsk som du stoppade in, det som gör att "produkten" blir starkare än mäsken är att du avbryter destilleringen när det börjar komma bara vattenånga.

Men när mäsken kokar så är det inte så att etanolen kokar bort först och sen vattnet (då skulle man få 100% etanol direkt) utan ångan innehåller en blandning.

Finkel består av heads och tails. Heads har lägre kokpunkt än etanol, de förångas alltså först. Tails har högre kokpunkt än etanol och blir till största delen kvar med vattnet i kokaren.

Om en destillation var ideell, d.v.s. ämnen förångades i tur och ordning, så skulle man efter att ha tagit ut heads få ren etanol. Men det får man inte. Man får hela tiden en blandning av heads, etanol och vatten (och lite tails). Varje ny destillation separerar dessa lite bättre, men det tar många destillationer att få sån separation att man inte behöver kola.
Pekkis
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor dec 03, 2015 21:20
Utrustning: Vattenrenare

Re: Destillera två ggr för att slippa använda kolrör

Inlägg av Pekkis »

Tack "Latmasken" för ditt initierade och pedagogiska svar.

Jo, jag håller förstås med dig. Väl tänkt. Två andra tankar/funderingar kring bränning nummer 2 och kanske 3.

1. Vad tror du om att man slänger bort det första som kommer som innehåller en förhållandevis stor andel "heads", låt säga den första decilitern som kommer? (Jag har dock ingen aning om mängden...) Därigenom borde mycket vara vunnet. Så gjorde jag med min vanliga kolonnbrännare förr. Det första som kom ur den smakade ju fullkomligt vidrigt, det borde vara samma sak med denna maskin eftersom det bygger på samma princip.

2. För det andra. Självklart så inser jag att om man kokar den stora behållaren fullständigt tom så kommer i princip varje molekyl med till den mindre behållaren och endast en liten del stannar i kolfiltret. Men varför ska man koka den fullständigt torr? Kan man inte köra maskinen tills innehållet i den första behållaren börjar bli riktigt alkoholsvag. Därigenom så slipper man en stor andel av "tails". En bieffekt är ju också att spriten borde bli betydligt starkare. Man kan ju kolla med alkoholmätaren vilken alkoholstyrka som finns kvar i den första behållaren (men först låta det svalna till 20 grader eftersom mätaren ger rätt värde först då). Även om en viss del alkohol finns kvar så kan man ju slänga bort det och inte vara sniken. Tänkte att man kunde vänta tills alkoholhalten kanske är 10% och låta det vara kvar och slänga bort det (jag har dock ingen aning om vilken alkoholstyrka / mängd vätska som bör lämnas kvar och slängas bort).

På den tiden jag kokade med en traditionell brännare så kokade jag mäsken en gång och fick sprit. Blandade ut det med vatten till 25 liter igen och kokade en gång till. Alltså två kokningar. Då behövde jag kola mindre eftersom spriten blev renare. Jag vet inte hur mycket renare det egentligen blev, men min subjektiva bedömning var att det blev renare. Samma sak borde gälla även för vattenrenaren.

Rent tankemässigt och även praktiskt kan man ju se bränningen i tre delar. Den första delen slängas som innehåller en stor mängd "heads". Den andra delen sparas för konsumtion. Den tredje och sista delen med en stor andel "tails" kokar man inte alls och bara slänger bort. Eller är det ett felaktigt sätt att se på processen? Det stora kruxet i så fall är att lära sig volymerna för dessa tre delar, men det borde man kunna lära sig erfarenhetsmässigt om man använder sig av exakt samma mäsk och volym varje gång.

Nog vet jag att man får bort finkelsmak genom att rengöra med aktivt kol. Jag finner dock det som en synnerligen tråkig, skrymmande och långdragen syssla med en massa rengöring etc. Kan man hitta på ett sätt att slippa det så tycker jag det vore trevligt.

Tacksam för kommentarer.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Destillera två ggr för att slippa använda kolrör

Inlägg av latmasken »

Pekkis skrev: 1. Vad tror du om att man slänger bort det första som kommer som innehåller en förhållandevis stor andel "heads", låt säga den första decilitern som kommer? (Jag har dock ingen aning om mängden...) Därigenom borde mycket vara vunnet. Så gjorde jag med min vanliga kolonnbrännare förr. Det första som kom ur den smakade ju fullkomligt vidrigt, det borde vara samma sak med denna maskin eftersom det bygger på samma princip.
Ja, precis.
2. För det andra. Självklart så inser jag att om man kokar den stora behållaren fullständigt tom så kommer i princip varje molekyl med till den mindre behållaren och endast en liten del stannar i kolfiltret. Men varför ska man koka den fullständigt torr? Kan man inte köra maskinen tills innehållet i den första behållaren börjar bli riktigt alkoholsvag.
Jo, det är precis det man ska göra. Det där med att koka torrt var ett hypotetiskt exempel bara.
Rent tankemässigt och även praktiskt kan man ju se bränningen i tre delar. Den första delen slängas som innehåller en stor mängd "heads". Den andra delen sparas för konsumtion. Den tredje och sista delen med en stor andel "tails" kokar man inte alls och bara slänger bort. Eller är det ett felaktigt sätt att se på processen? Det stora kruxet i så fall är att lära sig volymerna för dessa tre delar, men det borde man kunna lära sig erfarenhetsmässigt om man använder sig av exakt samma mäsk och volym varje gång.
Problemet är att gränsen mellan de tre delarna inte är skarp. Du får alltid med lite etanol i headsen, det är alltid lite heads och tails i bodyn och det är alltid kvar lite etanol i tailsen. Och vatten får du med i alla tre delarna.

Det är därför man destillerar flera gånger. Första gången tar man bara bort "det värsta" av heads och tails (man låter hellre lite heads och tails hamna i bodyn än att råka slänga en del av bodyn). Nästa gång är det mindre heads och tails och lättare att ta cuts.

I en kolonn räknar man "plattor", varje platta motsvarar att destillera en gång. Så en kolonn med 10 plattor motsvarar alltså att destillera 10 gånger.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Destillera två ggr för att slippa använda kolrör

Inlägg av Andy »

Följande kanske är något för dig:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=5&t=13277
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Destillera två ggr för att slippa använda kolrör

Inlägg av longjohnsilver »

Väldigt gammal tråd men alltid lika aktuellt ämne.
Läste på någon amerikansk moonshine sajt att det effektivaste sättet att få bort finkel,
var att innan andra destilleringen blanda med vatten. Har dock inte provat själv.
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster