Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bara fördelar med vattendestillatorn

Allt om vattendestillatorn.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Bara fördelar med vattendestillatorn

Inlägg av longjohnsilver »

Hej där,
Vill bara tipsa er där ute.
Jag har hållit på och strula med superplastis till och från i ett par år, men nu har jag skaffat en Megahome vatten destillator och WOW. Allt är så enkelt och jag kan enkelt få vilken styrka jag vill.
Enda nackdelen är att det är så enkelt och inte kräver en massa pyssel och problem, så man får skaffa sig en annan hobby att ägna sig åt när man bränner :roll:
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Bara fördelar med vattendestillatorn

Inlägg av ranald »

Jag har hört att virkning och stickning är en avkopplande hobby. :)
volvo740ftt
Bryggare
Inlägg: 197
Blev medlem: tor jun 26, 2014 21:20
Utrustning: plastis

Re: Bara fördelar med vattendestillatorn

Inlägg av volvo740ftt »

ja dom är enkla men tyvärr så bränner dom skit sprit :wink:
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Bara fördelar med vattendestillatorn

Inlägg av longjohnsilver »

Du vet bara inte hur man gör :lol:
volvo740ftt skrev:ja dom är enkla men tyvärr så bränner dom skit sprit :wink:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Bara fördelar med vattendestillatorn

Inlägg av latmasken »

Eller så vet han skillnaden mellan bra sprit och dålig sprit.

En vattendestillator är ju inget annat än en liten luftkyld potstill.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Bara fördelar med vattendestillatorn

Inlägg av Dr snuggels »

Innan det nu går iväg o blir pajkastning ifrån olika håll kanske Trådstartaren kan förklara hur han gör för att spriten skall bli bra.
Är ju själv ingen spritbrännare då jag ytterst sällan dricker sprit överhuvudtaget. Men det är kul att lära sig mer om destillation iallafall.

Så bilder o en bra beskrivning inkl. vad du använder som mäsk hade varit kul.

Ooops, nu lät det som jag tänkte börja bränna iallafall.......... :doh: ...........................
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Bara fördelar med vattendestillatorn

Inlägg av latmasken »

Det stora problemet med en potstill är ju att det bara är en "platta", alla "bra" destillatorer bygger på nån form av kolonn som ger flera plattor och därmed bättre separation i en och samma körning.

Det går att uppnå samma separation med en potstill, men då måste man destillera flera gånger, och då snackar jag inte om 2-3 gånger utan om 6-7 gånger.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Bara fördelar med vattendestillatorn

Inlägg av longjohnsilver »

De stora problemen med alla andra typer av metoder är allt jävla strul med att bygga skruva löda och fan vet allt och justeringar osv, och att man känner sig nojjig för att man har en förbjuden apparat.
De problemen har du inte med en vattendestillator. Det är bara när du bränner som du bryter mot lagen och det behöver man ju inte göra när polisen ser på :lol:
Jag skaffade en sådan här efter att ha sett denna videon på youtube, det är en bra video som förklarar allt.
https://www.youtube.com/watch?v=KoECuFZOrgw
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Bara fördelar med vattendestillatorn

Inlägg av Blådåren »

Sålänge man själv är nöjd med resultatet , spelar det ingen roll vad andra tycker !.

Känns inte det som en bra ide`??
Sprit löser mycket, men inte problem..
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Bara fördelar med vattendestillatorn

Inlägg av latmasken »

longjohnsilver skrev: De problemen har du inte med en vattendestillator. Det är bara när du bränner som du bryter mot lagen och det behöver man ju inte göra när polisen ser på
Eftersom en destillationsapparat som KAN användas för att destillera sprit är olagligt att inneha så blir vattenkokaren automatiskt olaglig om det funkar att bränna sprit i den.

Brukar inte vattendestillatorer dessutom ha ett hål i slingan som måste tätas om man ska bränna sprit?
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Re: Bara fördelar med vattendestillatorn

Inlägg av longjohnsilver »

Nej du behöver inte ändra någonting på vattendestillatorn, och nej det är inte alls olagligt att inneha en vattendestillator trots att du kan hembränna med den.
latmasken skrev:
longjohnsilver skrev: De problemen har du inte med en vattendestillator. Det är bara när du bränner som du bryter mot lagen och det behöver man ju inte göra när polisen ser på
Eftersom en destillationsapparat som KAN användas för att destillera sprit är olagligt att inneha så blir vattenkokaren automatiskt olaglig om det funkar att bränna sprit i den.

Brukar inte vattendestillatorer dessutom ha ett hål i slingan som måste tätas om man ska bränna sprit?
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster