Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Varför blir spriten grumlig?

Allt om vattendestillatorn.
T.Bengtsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jul 30, 2014 0:33

Varför blir spriten grumlig?

Inlägg av T.Bengtsson »

Hej alla entusiaster!

Vid destillation i en vattendestillator så har det nu hänt två ggr. att spriten som spottas ut är grumlig.

Gemensamt för bägge gångerna är att grumlandet har skett vid slutet av bränningen. Alltså, de första 8-9DL kan vara kristallklara, sen kräker apparaten ut något som grumlar ner hela produkten.

Nu vid den andra bränningen så kom grumligheten inte fören en bra bit efter 1L, sedan upphörde den helt plötsligt! Jag har alltså haft tre olika kärl att jämföra med.

Fenomenet uppträder under en och samma bränning, av samma mäsk. Senare etapper av samma mäsk kan gå bra.

Det enda gemensamma jag hittills kan komma på är att vid bägge tillfällen som det har hänt så har det varit den första bränningen av mäsken. Alltså, det blev grumligt i slutet av den första bränningen av mäsk 1, inte av resten. Det blev grumligt i slutet av den första bränningen av mäsk 2, inte av resten.

Då jag brände om en sats med grumlig sprit så försvann grumligheten.

Än har jag inte vågat prova att späda ut min produkt med vatten (har tänkt att göra detta efter rening) så jag vet ej hur den beter sig då.

Vad fan kan detta bero på?
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Varför blir spriten grumlig?

Inlägg av aqua vitae »

Det har nog helt enkelt följt med lite mäsk över i produkten. Ofarligt men osmakligt. Löser sig enkelt genom ett omkok som du själv skrev.
conrad
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tis sep 09, 2008 11:07

Re: Varför blir spriten grumlig?

Inlägg av conrad »

Jag hade samma problem
Jag löste det med att slå i en skvätt matolja i mäsken,
Efter det aldrig några problem.
Användarvisningsbild
Snygg-Anders
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: ons aug 17, 2011 1:07
Utrustning: Dunkar & kärl
Ort: Östergötland

Re: Varför blir spriten grumlig?

Inlägg av Snygg-Anders »

Låter som att du har vattendestillatorn inomhus när du kör igenom mäsken.

Testa att ställa destillatorn utomhus när du använder den så kyler den bättre och du får en renare slutprodukt.
falconpripps
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör mar 05, 2016 23:16

Re: Varför blir spriten grumlig?

Inlägg av falconpripps »

T.Bengtsson skrev:Hej alla entusiaster!

Vid destillation i en vattendestillator så har det nu hänt två ggr. att spriten som spottas ut är grumlig.

Gemensamt för bägge gångerna är att grumlandet har skett vid slutet av bränningen. Alltså, de första 8-9DL kan vara kristallklara, sen kräker apparaten ut något som grumlar ner hela produkten.

Nu vid den andra bränningen så kom grumligheten inte fören en bra bit efter 1L, sedan upphörde den helt plötsligt! Jag har alltså haft tre olika kärl att jämföra med.

Fenomenet uppträder under en och samma bränning, av samma mäsk. Senare etapper av samma mäsk kan gå bra.

Det enda gemensamma jag hittills kan komma på är att vid bägge tillfällen som det har hänt så har det varit den första bränningen av mäsken. Alltså, det blev grumligt i slutet av den första bränningen av mäsk 1, inte av resten. Det blev grumligt i slutet av den första bränningen av mäsk 2, inte av resten.

Då jag brände om en sats med grumlig sprit så försvann grumligheten.

Än har jag inte vågat prova att späda ut min produkt med vatten (har tänkt att göra detta efter rening) så jag vet ej hur den beter sig då.

Vad fan kan detta bero på?

Hur är temperaturen under processen? Sånt kan ställa till det lite.
Användarvisningsbild
landbier
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån aug 17, 2009 17:12

Re: Varför blir spriten grumlig?

Inlägg av landbier »

Som tidigare inlägg sa. Om du bara ska köra en destillering, blir det renare produkt om den omgivande temperaturen är svalare. Optimal temperatur är 5-10 grader. Alternativet är att destillera 2 ggr för att sedan spä produkten.

*Edit* Glöm inte kasta bort första skvätten som kommer ur apparaten (heads).
En sup, två sup, sup allihopa!
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster