Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hittade en billig brännare från Kina, vad tror ni om den?

Allt om vattendestillatorn.
T.Bengtsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jul 30, 2014 0:33

Hittade en billig brännare från Kina, vad tror ni om den?

Inlägg av T.Bengtsson »

Hej allihopa,

Jag tror att denna tråd borde hamna under vattendestillator, annars ber jag på förhand mod om ursäkt :O

En vän snubblade över en billig husbehovsbrännare av typen "ställa på spisen".

Det är en vattenkyld historia och det ingår dränkbar pump

Vad tror ni om den när det gäller fördelar och nackdelar?

För oss i hyresrätt, kommer det stinka ner hela kvarteret?

Går det att rena produkten?

Får man uteslutande metanol av en kinabrännare?

Kommer tullen att hugga brännaren direkt?

Ja, funderingarna är många och det skulle vara kul att se någon med erfarenhet.

Det finns en mängd modeller, men länkar till en som hade (hyfsat) begriplig beskrivning.

http://www.aliexpress.com/item/3d-ho...644550852.html

Själv tror jag att detta kan täcka husbehovet, men är lite orolig för eventuell stank ala död kamel.
T.Bengtsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jul 30, 2014 0:33

Re: Hittade en billig brännare från Kina, vad tror ni om den

Inlägg av T.Bengtsson »

Nu hittade jag en annan variant med större kapacitet, samt att de utlovar någon form av direkt rening?

http://www.aliexpress.com/item/Large...693758498.html

Vad tror ni om den varianten, de påstår även att detta bygge filtrerar bort metanol(!) samt övriga icke önskvärda alkoholer. Låter ju suveränt. Men samtidigt tror jag inte ett skit på kinesers marknadsföring och påståenden.

Om snuten hör av sig så får man väl försöka med att hävda att man vill destillera bort kloret i kommunens dricksvatten..
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Hittade en billig brännare från Kina, vad tror ni om den

Inlägg av Andy »

länkarna fungerar ej för mig. Det där med dirrektreningen är lite bullshit (jag tror jag har sett vilken brännare det är tidigare).
För att bli av med lukt kan man använda ett aktivt kolfilter på produktuttaget. Ifall du hittar brännaren igen så ladda ner bilden och ladda upp den på forumet med hjälp utav "bifoga fil" då du postar ett nytt inlägg.
I sådanna fall blir det lättare att förklara hur du ska gå till väga
T.Bengtsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jul 30, 2014 0:33

Re: Hittade en billig brännare från Kina, vad tror ni om den

Inlägg av T.Bengtsson »

Inte tusan fungerade länkarna för mig heller.. Men nu så:

http://www.aliexpress.com/item/3d-house ... 50852.html

Bild

samt den större modellen: http://www.aliexpress.com/item/Large-ca ... 58498.html

Bild

Mer info och kinesiska lögner finns på länkarna :)
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Hittade en billig brännare från Kina, vad tror ni om den

Inlägg av raoul-duke »

Risken finns att det fastnar i tullen. Liknar för mycket en "spritmakapär".
Vet inte hur pass bra rening du kommer få om du fyller upp till kylar ingången med aktivt kol. Du kommer antagligen att behöva kola det efteråt ändå.

Jag skulle ha proppat skiten full med skurbollar för att eventuellt få lite reflux och använda det om stripper med möjlighet (pga. eventuellt förhöjd ABV) att avskilja en del heads redan under strippen.

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: Hittade en billig brännare från Kina, vad tror ni om den

Inlägg av Blådåren »

detta är en potstill , den kan knappast förknippas med ren produkt , men gör man noggranna Cuts så kanske det går att använda nåt.

Modellen med en burk avsedd för kol eller liknande är dock lite kul , den vore ju perfekt om man roade sej med smaksatt sprit , som exempelvis Gin, då är det ju bara att fylla den kammaren med lämpliga örter och enbär och köra ! :idea: .
Sprit löser mycket, men inte problem..
Anubis
Bryggmästare
Inlägg: 259
Blev medlem: ons feb 26, 2014 21:28
Ort: fjollträsk

Re: Hittade en billig brännare från Kina, vad tror ni om den

Inlägg av Anubis »

Hej
Jag skulle nog köpt den större för den kan man modifiera i framtiden. Eftersom den använder triclamps så kan man lägga in en kolonn i framtiden.
Gör en vinmäsk (på fruktjuice) nu och beställ den. Då blir mäsken färdig när du har fått den om tre veckor :D
Du kan säkert be dem göra en kolonn åt dig och be dem skicka kastrullen för sig för säkerhets skull.
Du behöver inte vara rädd för metanol det bildas aldrig så mycket att du behöver vara orolig. Bara i industrisprit kan du hitta etanol-metanol blandningar.
Jag skulle undvika att packa aktivt kol i den där behållaren för om kolet packar sig för tät så kommer ångan vilja ta alternativa vägar ut :)
Låt oss veta vad du tänker göra
Lycka till
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster