Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

En still(a) undran

Allt om vattendestillatorn.
samcro
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tor aug 22, 2013 12:47

En still(a) undran

Inlägg av samcro »

Hej, tänkte prova en still.
På easystill's hemsida visar dom destilatet går rakt ner i ett reniongsrör.
Back in the days, när jag hobbykokade, så fick jag ut runt 92-93% i en 12,5liters plattkokare.
Når stillern inte upp runt 80-85% i så fall, blir det inte "orent" med så låga procenter ?

ju mer % ju renare avkok.. right ?

Sam
samcro
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: tor aug 22, 2013 12:47

Re: En still(a) undran

Inlägg av samcro »

Idag är det bryggdag, och det ser bra ut. Easystillern spottar ut 64% första 400ml sedan skönk det till 51-52% och sedan blir det ju som sagt svagare och svagare. Inget konstigt med det, frågan är har jag nått mitt max på 64% eller plockar ni ut mer, och i så fall hur ser receptet ut för det.

fire at will!

Sam
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: En still(a) undran

Inlägg av korky »

det är inte % som avgör om det blir orent eller inte. spriten blir dålig i en vattendestillator men duger att dricka om du kolar den sakta 2ggr. plattkokare? menar du en labbmaster som står på kokplatta då? spriten blir även dålig i en sådan också och måste också kolas noga.


Jag brukar köra mina vattendestillatorer tills dom är nere på runt 50% jag stoppade i en termometer i min och tog tid på hur länge det tog att komma upp i 99Grader varmt, då finns det ingen alcohol kvar. sen satte jag dit en timer så don stänger av sig själv när dom e klara.
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster