Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Klok blir man inte

Allt om vattendestillatorn.
Patetisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis aug 30, 2011 23:58

Klok blir man inte

Inlägg av Patetisk »

Jag funderar just nu väldigt allvarligt på att ge mig in i destilleringen, i och med att jag är trött på att bara leka runt med vin.

I alla fall så hade jag tänkt att beställa den här:
http://www.ebay.com/itm/Dental-Medical- ... 4173ac5ca8

Jag har läst på forumet att den ska fungera, har också läst massa tips och olika grejer.
Hur som helst har jag ett fåtal frågor till er som har den eller en liknande.

1. Kontakten på den, passar den i europeiska kontaktuttag eller måste jag bygga om kontakten?
2. Jag läste att det fanns ett hål i en av rören, är det sant? Hur täpper jag i så fall igen hålet på bästa möjliga sätt?
3. Behöver jag "modda" den här på något sätt eller är det bara att köra på?
4. Behöver jag tänka på något mer?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
TvRemote
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: tor mar 08, 2012 9:50

Re: Klok blir man inte

Inlägg av TvRemote »

Jag har en likadan, det enda som jag ser skiljer sig på bilden är att pipen är i aluminium/stål på den du länka medans min pip är i plast.

1.Sladden jag fick med till min var av sådan liten kvadrat att när jag provkörde den med vatten så brände jag mig på kabeln.
Jag skulle rekommendera att du byter ut kabeln mot en som suttit i en vattenkokare eller en kaffeperkulator (jag tog min perkulator kabel).

2.Jag tog isär min men hittade aldrig något hål, så de var bara att försöka få ihop den igen och köra.

3.Jag Körde min på engång, efter att jag provat den med vatten för att se att det inte skulle slå gnistror eller något om den :P
Patetisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis aug 30, 2011 23:58

Re: Klok blir man inte

Inlägg av Patetisk »

TvRemote skrev:Jag har en likadan, det enda som jag ser skiljer sig på bilden är att pipen är i aluminium/stål på den du länka medans min pip är i plast.

1.Sladden jag fick med till min var av sådan liten kvadrat att när jag provkörde den med vatten så brände jag mig på kabeln.
Jag skulle rekommendera att du byter ut kabeln mot en som suttit i en vattenkokare eller en kaffeperkulator (jag tog min perkulator kabel).

2.Jag tog isär min men hittade aldrig något hål, så de var bara att försöka få ihop den igen och köra.

3.Jag Körde min på engång, efter att jag provat den med vatten för att se att det inte skulle slå gnistror eller något om den :P
Tackar för svaret, skulle vara hjälpsamt med svar från andra också. :)
Jag beställde den precis i alla fall, vi får väl se om den fastnar i tullen.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1028
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Klok blir man inte

Inlägg av Andy »

Vad är du ute efter att tillverka för sorts sprit?

Ifall det är vodka så se till att läsa på om kolning:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12509

Spriten som kommer ut ur den där kommer innehålla väldigt mycket finkel.
Patetisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis aug 30, 2011 23:58

Re: Klok blir man inte

Inlägg av Patetisk »

andy skrev:Vad är du ute efter att tillverka för sorts sprit?

Ifall det är vodka så se till att läsa på om kolning:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12509

Spriten som kommer ut ur den där kommer innehålla väldigt mycket finkel.
Det har jag faktiskt räknat med att den kommer göra och jag tänkte lära mig att "kola" spriten. Tack så mycket :)
Användarvisningsbild
TvRemote
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: tor mar 08, 2012 9:50

Re: Klok blir man inte

Inlägg av TvRemote »

Patetisk skrev:
andy skrev:Vad är du ute efter att tillverka för sorts sprit?

Ifall det är vodka så se till att läsa på om kolning:
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12509

Spriten som kommer ut ur den där kommer innehålla väldigt mycket finkel.
Det har jag faktiskt räknat med att den kommer göra och jag tänkte lära mig att "kola" spriten. Tack så mycket :)
Jag kolade mitt 1 gång uppifrån och ner bra nog sakta och de blev hur fint som hellst 8)
Patetisk
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: tis aug 30, 2011 23:58

Re: Klok blir man inte

Inlägg av Patetisk »

Jag har nu fått min "maskin", jag skruvade upp den och letade efter hålet som tydligen ska vara där enligt bilder med mera men jag hittade faktiskt ingenting.
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster