Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

varför lukta vattendestillatorn så mycket

Allt om vattendestillatorn.
H B
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: mån jan 02, 2012 21:20

varför lukta vattendestillatorn så mycket

Inlägg av H B »

hej brygga vänner jag har en vattendetstillator när jag koka så luktar det som att man baka bullar i hela huset jag har den i ett kalt utrume Med vänlig hälsning h b
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: varför lukta vattendestillatorn så mycket

Inlägg av aqua vitae »

Det är ju produkten som luktar, och tar man ut finkel ur apparaten kommer det lukta finkel. Har man en kolonn som fraktionerar bort finkel så det stannar i kokkärlet luktar det inte lika.
Sen kan det ju även vara så att kylningen är otillräcklig och du får ut icke kondenserad produkt. Håll en liten spegel vid produktuttaget och se om det blir imma på den, då kanske det behöver åtgärdas.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: varför lukta vattendestillatorn så mycket

Inlägg av korky »

det luktar alltid ur en vattendestilator. det är varm sprit som kommer ur dom för att dom kyler för dåligt. det bästa du kan göra är att ställa den där det är riktigt kallt så att kylfläkten får kallare luft att kyla rören med. hade min ute på vintern och det var jätte skillnad på kvaliteten. men på sommaren så kan man ju lika gärna ha den inne och då kan du ha den i ett öppet fönster elle runder spisfläkten så försvinner en hel del av lukten
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Re: varför lukta vattendestillatorn så mycket

Inlägg av Sylar »

H B skrev:hej brygga vänner jag har en vattendetstillator när jag koka så luktar det som att man baka bullar i hela huset jag har den i ett kalt utrume Med vänlig hälsning h b
Tja!
Du skriver inte vad du har för vattendestillator? Är det samma sort som brukar säljas på Ebay eller destvatten så har jag en lösning åt dig.

När farbror_plast testade ut denna typen av vattendestillator så kom han underfund med att det är för hög effekt på kokkärlet för att kylningen ska räcka till så köp en dimmer som klarar av att dimmra ner destillatorn så kommer du få bort mycket lukt.

Har du en ecowater 500 skit i detta steg :P

Sen är den utforma så att de suger luft ifrån produktuttaget och då säger det sig självt att det lukar fan när en fläk blåser omkring luften från oren sprit. Då gör man så här:
Vattendestilator.png
Mvh
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: varför lukta vattendestillatorn så mycket

Inlägg av aqua vitae »

Finns det andra hål den kan ta luften ifrån då så att inte luftflödet blir för dåligt? Annars blir det väl ännu sämre kylförmåga? Har aldrig sett en vattendestillator i verkligheten därav min kanske dumma fråga.
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Re: varför lukta vattendestillatorn så mycket

Inlägg av Sylar »

aqua vitae skrev:Finns det andra hål den kan ta luften ifrån då så att inte luftflödet blir för dåligt? Annars blir det väl ännu sämre kylförmåga? Har aldrig sett en vattendestillator i verkligheten därav min kanske dumma fråga.
Jo det är luftintag runt hela "huven" som täcker kylspiralen så det är ingen fara alls. :)
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: varför lukta vattendestillatorn så mycket

Inlägg av korky »

Jag har provat och strypa effekten på värmeplattan också. kylfläkten får ström via en grenkontakt vid plattan så man får sätta i en kontaktdirekt i kylfläkten så man kan stoppa den direkt i vägguttaget istället och det är samma ström i den så det är inga problem. sen sätta en dimmer som är till för inomhuslampor fungerar.

Men jag själv tyckte inte det blev bättre. det luktar endå och sprit kvaliteten blev inge märkbart bättre. spriten som kommer ut hinner ju bli lite kallare men är fortfarande inte kall. man måste ändå klarna mäsken noga och kola 2 gånger innan det blir bra. sen tar det mycke längre tid när man stryper kokplattan. Så nu kör jag med 750W på kokplattan igen utan dimmer och det går mycke fortare och kvaliteten är istort sett det samma. så att strypa plattan tycker jag är ovärt. var noga med klarning och kolning så blir det drickbart.

men om man kunde komma på något som gör kylningen extremt mycke bättre så skulle det vara bra. för står apparaten utomhus på vintern i munusgrader så kyler det som fan och då är spriten istort sett kall när den kommer ut. men bara en liten strypning i plattan ner till 500w gör knappt något
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Re: varför lukta vattendestillatorn så mycket

Inlägg av Sylar »

korky skrev:Jag har provat och strypa effekten på värmeplattan också. kylfläkten får ström via en grenkontakt vid plattan så man får sätta i en kontaktdirekt i kylfläkten så man kan stoppa den direkt i vägguttaget istället och det är samma ström i den så det är inga problem. sen sätta en dimmer som är till för inomhuslampor fungerar.

Men jag själv tyckte inte det blev bättre. det luktar endå och sprit kvaliteten blev inge märkbart bättre. spriten som kommer ut hinner ju bli lite kallare men är fortfarande inte kall. man måste ändå klarna mäsken noga och kola 2 gånger innan det blir bra. sen tar det mycke längre tid när man stryper kokplattan. Så nu kör jag med 750W på kokplattan igen utan dimmer och det går mycke fortare och kvaliteten är istort sett det samma. så att strypa plattan tycker jag är ovärt. var noga med klarning och kolning så blir det drickbart.

men om man kunde komma på något som gör kylningen extremt mycke bättre så skulle det vara bra. för står apparaten utomhus på vintern i munusgrader så kyler det som fan och då är spriten istort sett kall när den kommer ut. men bara en liten strypning i plattan ner till 500w gör knappt något
Det är inte kvaliteten som ska bli bättre med sänkt effekt utan att det inte ska komma ut ånga ur produktuttaget. 500W är vad dom här destillatorerna klarar av innan det börjar komma alkoholånga. Och nej du kan köra fläkten som vanligt kopplat till grenuttaget på kärlet. Fläkten minskar inte så mycket och kärlet genererar inte så mycket ånga så att det floodar på 500W.

Mvh
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: varför lukta vattendestillatorn så mycket

Inlägg av korky »

Sylar skrev:
korky skrev:Jag har provat och strypa effekten på värmeplattan också. kylfläkten får ström via en grenkontakt vid plattan så man får sätta i en kontaktdirekt i kylfläkten så man kan stoppa den direkt i vägguttaget istället och det är samma ström i den så det är inga problem. sen sätta en dimmer som är till för inomhuslampor fungerar.

Men jag själv tyckte inte det blev bättre. det luktar endå och sprit kvaliteten blev inge märkbart bättre. spriten som kommer ut hinner ju bli lite kallare men är fortfarande inte kall. man måste ändå klarna mäsken noga och kola 2 gånger innan det blir bra. sen tar det mycke längre tid när man stryper kokplattan. Så nu kör jag med 750W på kokplattan igen utan dimmer och det går mycke fortare och kvaliteten är istort sett det samma. så att strypa plattan tycker jag är ovärt. var noga med klarning och kolning så blir det drickbart.

men om man kunde komma på något som gör kylningen extremt mycke bättre så skulle det vara bra. för står apparaten utomhus på vintern i munusgrader så kyler det som fan och då är spriten istort sett kall när den kommer ut. men bara en liten strypning i plattan ner till 500w gör knappt något
Det är inte kvaliteten som ska bli bättre med sänkt effekt utan att det inte ska komma ut ånga ur produktuttaget. 500W är vad dom här destillatorerna klarar av innan det börjar komma alkoholånga. Och nej du kan köra fläkten som vanligt kopplat till grenuttaget på kärlet. Fläkten minskar inte så mycket och kärlet genererar inte så mycket ånga så att det floodar på 500W.

Mvh
känns inte direkt som det kommer ut ånga ur uttaget det rinner ju på som bara den.
fläkten tar ström ifrån kokplattan. har du kvar fläkten i det uttaget och sedan dimmrar ner strömmen till kokplattan så dimmrar du även ner strömmen till fläkten så att den kyler ännu sämre. då är det bättre att köpa en kontakt för 25kr och inte få fläkten dimmrad alls.
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Re: varför lukta vattendestillatorn så mycket

Inlägg av Sylar »

korky skrev:
Sylar skrev:
korky skrev:Jag har provat och strypa effekten på värmeplattan också. kylfläkten får ström via en grenkontakt vid plattan så man får sätta i en kontaktdirekt i kylfläkten så man kan stoppa den direkt i vägguttaget istället och det är samma ström i den så det är inga problem. sen sätta en dimmer som är till för inomhuslampor fungerar.

Men jag själv tyckte inte det blev bättre. det luktar endå och sprit kvaliteten blev inge märkbart bättre. spriten som kommer ut hinner ju bli lite kallare men är fortfarande inte kall. man måste ändå klarna mäsken noga och kola 2 gånger innan det blir bra. sen tar det mycke längre tid när man stryper kokplattan. Så nu kör jag med 750W på kokplattan igen utan dimmer och det går mycke fortare och kvaliteten är istort sett det samma. så att strypa plattan tycker jag är ovärt. var noga med klarning och kolning så blir det drickbart.

men om man kunde komma på något som gör kylningen extremt mycke bättre så skulle det vara bra. för står apparaten utomhus på vintern i munusgrader så kyler det som fan och då är spriten istort sett kall när den kommer ut. men bara en liten strypning i plattan ner till 500w gör knappt något
Det är inte kvaliteten som ska bli bättre med sänkt effekt utan att det inte ska komma ut ånga ur produktuttaget. 500W är vad dom här destillatorerna klarar av innan det börjar komma alkoholånga. Och nej du kan köra fläkten som vanligt kopplat till grenuttaget på kärlet. Fläkten minskar inte så mycket och kärlet genererar inte så mycket ånga så att det floodar på 500W.


Mvh
känns inte direkt som det kommer ut ånga ur uttaget det rinner ju på som bara den.
fläkten tar ström ifrån kokplattan. har du kvar fläkten i det uttaget och sedan dimmrar ner strömmen till kokplattan så dimmrar du även ner strömmen till fläkten så att den kyler ännu sämre. då är det bättre att köpa en kontakt för 25kr och inte få fläkten dimmrad alls.
Jag säger ju åt sig att det går dimmra den så, fläkten tappar inte så mycket. Och ja jag vet hur den är byggd och att den tar ström från kärlet.

Sen bara för att det blir lite för dålig kylning blir det inte bara ånga. Bara lite grann... Sen följer luften runt produktuttaget med luften som fläkten suger upp. Så lite svårt att märka om det kommer ånga.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: varför lukta vattendestillatorn så mycket

Inlägg av korky »

Sylar skrev:
korky skrev:
Sylar skrev: Det är inte kvaliteten som ska bli bättre med sänkt effekt utan att det inte ska komma ut ånga ur produktuttaget. 500W är vad dom här destillatorerna klarar av innan det börjar komma alkoholånga. Och nej du kan köra fläkten som vanligt kopplat till grenuttaget på kärlet. Fläkten minskar inte så mycket och kärlet genererar inte så mycket ånga så att det floodar på 500W.


Mvh
känns inte direkt som det kommer ut ånga ur uttaget det rinner ju på som bara den.
fläkten tar ström ifrån kokplattan. har du kvar fläkten i det uttaget och sedan dimmrar ner strömmen till kokplattan så dimmrar du även ner strömmen till fläkten så att den kyler ännu sämre. då är det bättre att köpa en kontakt för 25kr och inte få fläkten dimmrad alls.
Jag säger ju åt sig att det går dimmra den så, fläkten tappar inte så mycket. Och ja jag vet hur den är byggd och att den tar ström från kärlet.

Sen bara för att det blir lite för dålig kylning blir det inte bara ånga. Bara lite grann... Sen följer luften runt produktuttaget med luften som fläkten suger upp. Så lite svårt att märka om det kommer ånga.
jag bryr mig inte vad du säger när jag har provat allting själv. Har du provat själv? eller gissar du bara? Jag har 2st vattendestillatorer och jag har provat dimmrat och jag märkte stor skillnad på fläkten när jag dimmrade den. därför satte jag i en extra kontakt så fläkten kunde ha sin normala ström. men folk får göra hur dom vill
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Re: varför lukta vattendestillatorn så mycket

Inlägg av Sylar »

korky skrev:
Sylar skrev:
korky skrev: känns inte direkt som det kommer ut ånga ur uttaget det rinner ju på som bara den.
fläkten tar ström ifrån kokplattan. har du kvar fläkten i det uttaget och sedan dimmrar ner strömmen till kokplattan så dimmrar du även ner strömmen till fläkten så att den kyler ännu sämre. då är det bättre att köpa en kontakt för 25kr och inte få fläkten dimmrad alls.
Jag säger ju åt sig att det går dimmra den så, fläkten tappar inte så mycket. Och ja jag vet hur den är byggd och att den tar ström från kärlet.

Sen bara för att det blir lite för dålig kylning blir det inte bara ånga. Bara lite grann... Sen följer luften runt produktuttaget med luften som fläkten suger upp. Så lite svårt att märka om det kommer ånga.
jag bryr mig inte vad du säger när jag har provat allting själv. Har du provat själv? eller gissar du bara? Jag har 2st vattendestillatorer och jag har provat dimmrat och jag märkte stor skillnad på fläkten när jag dimmrade den. därför satte jag i en extra kontakt så fläkten kunde ha sin normala ström. men folk får göra hur dom vill
Jo jag har testat själv. Har ägt 3 destvatten modeller 1 eco 500 och 1 eco 800.
Men du verkar ha mer erfarenhet än mig.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: varför lukta vattendestillatorn så mycket

Inlägg av korky »

Sylar skrev:
korky skrev:
Sylar skrev: Jag säger ju åt sig att det går dimmra den så, fläkten tappar inte så mycket. Och ja jag vet hur den är byggd och att den tar ström från kärlet.

Sen bara för att det blir lite för dålig kylning blir det inte bara ånga. Bara lite grann... Sen följer luften runt produktuttaget med luften som fläkten suger upp. Så lite svårt att märka om det kommer ånga.
jag bryr mig inte vad du säger när jag har provat allting själv. Har du provat själv? eller gissar du bara? Jag har 2st vattendestillatorer och jag har provat dimmrat och jag märkte stor skillnad på fläkten när jag dimmrade den. därför satte jag i en extra kontakt så fläkten kunde ha sin normala ström. men folk får göra hur dom vill
Jo jag har testat själv. Har ägt 3 destvatten modeller 1 eco 500 och 1 eco 800.
Men du verkar ha mer erfarenhet än mig.
vad ligger effekten på i kokplattan på en eco 500 och en 800 ? mina kommer från ebay och är vita maskiner med 750w kokplatta. du kanske inte var tvungen att dimmra lika mycke som jag ?
Användarvisningsbild
Sylar
Finjäsare
Inlägg: 71
Blev medlem: tis sep 28, 2010 20:56

Re: varför lukta vattendestillatorn så mycket

Inlägg av Sylar »

korky skrev:
Sylar skrev:
korky skrev: jag bryr mig inte vad du säger när jag har provat allting själv. Har du provat själv? eller gissar du bara? Jag har 2st vattendestillatorer och jag har provat dimmrat och jag märkte stor skillnad på fläkten när jag dimmrade den. därför satte jag i en extra kontakt så fläkten kunde ha sin normala ström. men folk får göra hur dom vill
Jo jag har testat själv. Har ägt 3 destvatten modeller 1 eco 500 och 1 eco 800.
Men du verkar ha mer erfarenhet än mig.
vad ligger effekten på i kokplattan på en eco 500 och en 800 ? mina kommer från ebay och är vita maskiner med 750w kokplatta. du kanske inte var tvungen att dimmra lika mycke som jag ?
500an behöver man inte röra alls den ligger orginal på ca 500W.
Kommer inte ihåg på 800an men tror det var 800w och den han inte med att kyla så den måste dimmras. Och destvatten/Easy still/Smartstill och dom ligger väl som din på ca 750W tror jag. Och det är dom sistnämnda jag menat när jag skrivit i den här tråden.
Eco'n är ju upp byggd på ett annat vis. Dom andra ser ju ut som en termos bara :P
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster