Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tips på Koktider för Smart-Still/easy-still???

Allt om vattendestillatorn.
Vässkan
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: lör apr 06, 2013 11:40

Tips på Koktider för Smart-Still/easy-still???

Inlägg av Vässkan »

Tjena. Var uppe på vinden och rotade och hittade till min förvåning min gamla easy-still som stått där i 7 år, trodde att jag slängt den.

Pluggade nyss in den och såg att den fungerade (med vatten) så det blir till att sätta en hink mäsk med det samma.

Det jag undrar över är "koktiderna".

Vill minnas att det tog lång tid innan det började droppa, ca 90 minuter.

Head:én, det som kom ut de första (5 minuterna?) slängde jag, bör jag vänta lite längre, ca 10 minuter kanske? eller borde jag räkna i cl istället? Hur mycket utav spriten skall slängas?

Det som kommer ut de närmsta 50 minutrarna har jag för mig att jag tog tillvara på, det som kom efter kastade jag tillbaks i mäskhinken har jag för mig.

Efter att jag separerat headen och kokat ut mina ca 8dl under 50 minuter, hur lännge är det då nödvändigt att koka för att ta tillvara på Tailen?

Har för mig att jag körde max en kvart, vore det bättre att köra ills maskinen stänger av sig?

Har för mig att maskinen var moddad när jag köpte den ny ifrån en bryggbutik på nätet.

Är jag helt ute och cyklar gällande tiderna?
Det var som sagt 7 år sedan jag använde den sist.
Vill minnas att det fanns en jättebra tråd klistrad gällande koktider samt annan nyttig info gällande vattendestilatorer på den tiden men lyckades inte hitta den nu.

Tack på förhand. Mvh! ;)
Vässkan
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: lör apr 06, 2013 11:40

Re: Tips på Koktider för Smart-Still/easy-still???

Inlägg av Vässkan »

Bump!

Hur länge, eller hur mycket head bör jag plocka ut, första decilitern?

Hur länge ör jar koka efter det, 50 minuter?

Och hur hur länge är nödvändigt att koka efter det för att ta vara på tailen som jag vill slänga ner i nästa kok?

Är mycket tacksam för kloka tips! :wink:
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: Tips på Koktider för Smart-Still/easy-still???

Inlägg av korky »

jag kör min i 1timma och 15minuter. jag har 750w platta. men det är ju lite olika watt i alla så då varierar ju tiden. det bästa är att stoppa i en stektermometer och kläm kabeln i locket så ser du temperaturen. stäng av den när den är 99grader varm för då finns det ingen sprit kvar. sen kan du ta tid på hur lång tid allt tar så behöver du inte använda termometer varje gång.


själv plockar jag aldrig ur heads eller tails när jag kör min. det blir för jobbigt att hålla på så i en sån liten apparat. jag renar det så gott jag kan sen istället och det blir helt okey sprit
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: Tips på Koktider för Smart-Still/easy-still???

Inlägg av raoul-duke »

Använd alkoholmätare för att avgöra när du ska sluta ta ut produkt istället. Tider är inget att lita på. När du får ut 0% så är det slut.

En vattendestillator fungerar ju i princip som en pot still.
Antar att det är så ren produkt som möjligt du är ute efter. Här är några tips:
*använd bryggsocker
*använd turbo pure jäst
*jäs så kallt som jästen tillåter. Det bidrar till långsam jäsning som ger mindre biprodukter
*tillsätt kaliumpermanganat
*strippa mäsken. Se till att råspriten ligger på ca 40%
*pH-behandla
*findestillera och ta breda cuts.

Jag använder bara pot still när jag gör whisky. Då strippar jag mäsken först och ser till att strippen ligger på runt 40-50%
Jag brukar börja ta ut body när alkoholhalten sjunker till ca 75% - När alkoholhalten sjunkit till ca 65% brukar jag börja ta ut tails. Det blir inte mycket produkt över men det är priset man får betala när man använder pot still. Heads och tails kan du slänga i nästa sats.

Använd lukt och smaksinne för att känna när headsdoften (aceton, handsprit) är borta.

Här kan du läsa mer ingående om hur man tar cuts med pot still: http://homedistiller.org/forum/viewtopi ... 40&start=0

Kemisk finkelbekämpning: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=13277

Kolning: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12509

Att ta cuts är något som är personligt för alla hobbybrännare. Du gör dina cuts utäfter din egen erfarenhet och preferens. Det finns ingen färdig mall för hur cust ska se ut. Du måste helt enkelt känna efter själv när du tycker att du kan börja samla ihop bodyn och när du ska avbryta den och samla upp tails. Näsa och mun är dina bästa vänner.

Vill du utöka produktionen kan du bygga en enkel pot still av två vinhinkar, en vattenkokare, 5m 10mm prisol och en tub glassilikon. Du behöver inte ens använda någon effektregulator om du inte vill. Även om det kan vara smidigt även på en pot still.

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Vässkan
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: lör apr 06, 2013 11:40

Re: Tips på Koktider för Smart-Still/easy-still???

Inlägg av Vässkan »

raoul-duke skrev:Använd alkoholmätare för att avgöra när du ska sluta ta ut produkt istället. Tider är inget att lita på. När du får ut 0% så är det slut.

En vattendestillator fungerar ju i princip som en pot still.
Antar att det är så ren produkt som möjligt du är ute efter. Här är några tips:
*använd bryggsocker
*använd turbo pure jäst
*jäs så kallt som jästen tillåter. Det bidrar till långsam jäsning som ger mindre biprodukter
*tillsätt kaliumpermanganat
*strippa mäsken. Se till att råspriten ligger på ca 40%
*pH-behandla
*findestillera och ta breda cuts.

Jag använder bara pot still när jag gör whisky. Då strippar jag mäsken först och ser till att strippen ligger på runt 40-50%
Jag brukar börja ta ut body när alkoholhalten sjunker till ca 75% - När alkoholhalten sjunkit till ca 65% brukar jag börja ta ut tails. Det blir inte mycket produkt över men det är priset man får betala när man använder pot still. Heads och tails kan du slänga i nästa sats.

Använd lukt och smaksinne för att känna när headsdoften (aceton, handsprit) är borta.

Här kan du läsa mer ingående om hur man tar cuts med pot still: http://homedistiller.org/forum/viewtopi ... 40&start=0

Kemisk finkelbekämpning: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=13277

Kolning: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12509

Att ta cuts är något som är personligt för alla hobbybrännare. Du gör dina cuts utäfter din egen erfarenhet och preferens. Det finns ingen färdig mall för hur cust ska se ut. Du måste helt enkelt känna efter själv när du tycker att du kan börja samla ihop bodyn och när du ska avbryta den och samla upp tails. Näsa och mun är dina bästa vänner.

Vill du utöka produktionen kan du bygga en enkel pot still av två vinhinkar, en vattenkokare, 5m 10mm prisol och en tub glassilikon. Du behöver inte ens använda någon effektregulator om du inte vill. Även om det kan vara smidigt även på en pot still.

Mvh - Raoul
Tusen tack för tipsen för tipsen Mr Duke.

Givetvis är det så ren sprit som möjligt jag är ute efter, kvantiteten bryr jag mig inte så särskilt mycket om då jag endast brände för husbehov.

På tal om kvantitet, hur mycket av headen bör jag kasta för att undvika metanol (så vida det inte är en myt att metanol kan uppstå vid destilern utav mäsk/jästsörja)

Har hittills tagit ut ca 1dl head på varje 4L mäsk-sats, känns kanske lite väl generöst men jag har velat vara på den säkra sidan. Kan jag enbart på smaken avgöra när det är dags att ta ut produkt? Eller skall jag ta ut rubbet, head, heart & tail, kemiskt-behandla spriten och sedan bränna om den igen?

Har nu omkring 10L 69% sprit som skall spädas ut och kolas, tänkte prova på det här med kemisk rening innan jag kolar spriten. Vad jag läst mig till så är det alltså bikarbonat jag skall ha för att höja ph-värden, vanligt bakpulver då eller?

Bör jag späda ut spriten med mer vatten eller är det bara att köra på?

Bör jag skaffa en termometer att ha inne i kok-kärlet, är nämligen ganska skeptisk till att vätskan i botten blir 120 grader varm (är inte säker dock) så det som bikarbonatet haar höjt kokpunkten på borde väll inte följa med oavsett?

Och sedan så undrar jag hur mycket sprit jag bör fylla kokkärlet med, om nu vätskan i kärlet skulle överstiga 120grader efter att ha varit igång i 3-4 timmar så borde jag kanske inte fylla kärlet mer än till hälften så att vätskan inte blir för varm innan all etanol lämnat kärlet.

Många frågor här, vet inte om jag uttryckt mig så att ni förstår men i sådana fall får ni gärna fråga. Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Ps. Finns det något billigare alternativ till att mäta Ph-värdet i spriten än att köpa en digital ph-mätare för en femhundring?
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Re: Tips på Koktider för Smart-Still/easy-still???

Inlägg av stillton »

det bildas i princip ingen metanol när man jäser på raffinerat socker.
den lilla mängd som bildas blir du i princip inte av med i en potstill.
2na5sp0.jpg
observera att det i grafen handlar om fruktdestillat. koncentrationen i ditt fall är på sin höjd en tiondel av det och är altså helt ointressant från början.

däremot kommer annat finkel vara ganska koncentrerat i början. men jag skulle nog ta ut allt i början som heads och inte bry mig om att kasta något.

när du strippar tar du ut allt utan att göra någon cut. efter det kan du ph-behandla. späd ut drickat till ca 30% och kör sen igenom det igen med cuts.

(resten av frågorna får någon med koll på vattendestillatorn svara på..)
Vässkan
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: lör apr 06, 2013 11:40

Re: Tips på Koktider för Smart-Still/easy-still???

Inlägg av Vässkan »

Det där lät jäkligt vettigt. Har nog kastat näst intill hälften utav spriten hittills på grund utav att jag inte haft några planer på att bränna ny tills det att jag druckit upp det jag hittills tillverkat, därför har jag inte sparat heads och tails, men hade jag bränt allt i ett så att säga hade jag kunnat plocka ur de senare så hade jag antagligen sparat ett par liter etanol, det var en dyr men bra läxa! :)

När jag druckit upp den spriten jag nu har gjort funderar jag på att sätta nästa mäsk med bryggsocker, bäddar det för mer metanol?


Kommer för övrigt att behandla både mäsken och spriten nästa gång före fin-bränningen. För övrigt så smakade spriten riktigt bra efter 3:e gången i vatten-destillatorn, utan kolning! Dock endast 90%, men har tagit Cuts och alla smakar inte lika väl så det snart en kolning på rubbet. Tack för tipsen hur som helst! :)
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst