Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

hur mycket kan man få ut

Allt om vattendestillatorn.
H B
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: mån jan 02, 2012 21:20

hur mycket kan man få ut

Inlägg av H B »

hej jag undra hur mycket sprit man kan få ut på 25l mäsk och prosenten vill jag veta kan man få ut 10l 40%?
Användarvisningsbild
kingriwer
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: tor mar 06, 2008 7:13

Re: hur mycket kan man få ut

Inlägg av kingriwer »

Beror ju på hur stark mäsken är. men ca 7-9 L 40% tror jag
Användarvisningsbild
m8e
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tis dec 22, 2009 20:17
Ort: Ume

Re: hur mycket kan man få ut

Inlägg av m8e »

10l * 40% = 4 liter * 100% = 25l * 16%

Rent teoretiskt alltså...
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: hur mycket kan man få ut

Inlägg av Frater_Frag »

Med Alkotecs 23% jäst samt 10 kg inverterat socker så brukar jag få ut ca 11,5 liter 42% sprit efter kolning mm.
Användarvisningsbild
suomiläsk
Bryggare
Inlägg: 147
Blev medlem: mån nov 02, 2009 18:14

Re: hur mycket kan man få ut

Inlägg av suomiläsk »

berätta lite mer om inverterad socker som du får ut 11.5 liter 40+ procent sprit. hur inverterar du den och hur i helvete får du ut så mycke sprit ur en vattendesstillator? efter kolning tom
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: hur mycket kan man få ut

Inlägg av Frater_Frag »

Inverteringen gör jag genom att koka sockret rejält samt tillsätta en påse citronsyra. Att få ut 11,5 liter är lite knepigt, men genom att tillsätta bikarbonat i råspriten så minskar jag på andelen foreshots/heads. Vad gäller destillationen så använder jag en foa.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: hur mycket kan man få ut

Inlägg av Blådåren »

Frater_Frag skrev:Inverteringen gör jag genom att koka sockret rejält samt tillsätta en påse citronsyra. Att få ut 11,5 liter är lite knepigt, men genom att tillsätta bikarbonat i råspriten så minskar jag på andelen foreshots/heads. Vad gäller destillationen så använder jag en foa.
på vilket sätt hjälper detta svar en frågeställning som gäller vattendestillator, i vattendestillator-forumet ???
Sprit löser mycket, men inte problem..
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: hur mycket kan man få ut

Inlägg av Frater_Frag »

Förmodligen för att jag råkade missa att det rörde sig om vattendestillator tråden... :wink: Jag läste bara frågan i första inlägget, där stod det inget om vattendestillator, så jag reflekterade inte vidare över i vilken tråd som jag skrev i.
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: hur mycket kan man få ut

Inlägg av Blådåren »

Misstag gör vi alla !, även jag :wink:
Det bästa är att man (nästan) aldrig gör om en likadan tabbe :lol: .
Sprit löser mycket, men inte problem..
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: hur mycket kan man få ut

Inlägg av Frater_Frag »

Men jag undrar fortfarande om det inte borde gå att få ut mer med en vattendestillator än vad de flesta lyckas med idag. Jag tänker främst på att använda sig av en bra mäsk, dvs Alcotec 23% samt klarning etc, och som slutlig touch köra en strippning med bikarbonat samt kaliumpergamanat i råspriten. Det stora problemet med en vattendestillator verkar vara den lilla behållaren så det blir många körningar, men det borde gå att få ut mer än de flesta lyckas med! Tacka vet jag min kopparfoa! :P
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: hur mycket kan man få ut

Inlägg av aqua vitae »

Kaliumpermanganat innehåller mangan, som är giftigt men stannar i dranken. Men i en vattendestillator där mäsk kan skvätta över kan det vara värt att varna lite...
pH behandling av råsprit (märk väl, ej mäsken) är ofarligt och minskar mängden heads. En annan sak som minskar mängden finkel är att jäsa något svagare mäsk, kan vara värt att tänka på när ni tillreder sockerlagen till alcotec 23 turbojästen.
Sen är det så klart upp till var och en att prioritera mycket per sats eller rent.
Frater_Frag
Bryggare
Inlägg: 106
Blev medlem: fre mar 04, 2011 0:40
Utrustning: FOA & Biltema
Ort: Linköping

Re: hur mycket kan man få ut

Inlägg av Frater_Frag »

Ärligt talat så har jag aldrig märkt att starkare mäsk är lika med orenare mäsk. Jag lät några personer blindtesta Alcotec 23% och Aloctec Tripple Pure. Faktum är att de flesta tyckte att sprit gjord på Alcotec 23% smakade bäst!

Själv så medger jag att Tripple Still är 5% bättre i smak, men den lilla skillnaden är så pass rudimentär att den i praktiken kan klassas såsom varande i praktiken obefintlig! :wink:
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: hur mycket kan man få ut

Inlägg av aqua vitae »

Svårt att testa på det viset då det inte kan uteslutas att eventuella skillnader beror på olika cuts, kolning osv. Testa jäsa två mäskar parallellt med olika mycket socker i och provsmaka själva mäsken så ser du skillnad. Hursomhelst är det ett faktum och inte en opinion att hög alkoholhalt stressar jästen. Hur mycket det påverkar är då nästa fråga, och är man på gränsen att nästan slippa kola kan det vara en god idé att gå ner i sockermängd. Måste kolning användas oavsett pga den destillationsutrustning som finns att tillgå kanske inte skillnaden blir så stor.
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster