Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

tänkte beställa hem destillator i helgen..

Allt om vattendestillatorn.
hemkört
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: ons jul 29, 2009 15:18

tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av hemkört »

Hej.

Tidigare använt mig utav plastbrännare för 2-3år sedan, nu när man precis har fått lön blir jag sugen på att beställa hem en destillator och börja bränna igen.

Hittade denna:
http://www.ebay.com/itm/Dental-Medical- ... 3a767fa90e
Går på 777 spänn med frakt.

Blir ruggigt sugen på att beställa redan ikväll, men väntar efter jag fått höra lite vad ni tycker om den.

Dimmer? Verkar vara det som är dyrast.. hittade en här för 1300kr
http://www.eldirekt.se/dimmer/trend-dim ... end-dimmer

Tips tas gärna emot! Finns många trådar men många är gamla.
MVH
hemkört
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: ons jul 29, 2009 15:18

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av hemkört »

Edit: Beställde den precis, orkade inte vänta på svar. :lol: 509kr blev det totalt, så billigare än vad jag hade räknat med.

Får se om den fungerar utan dimmer, annars får jag väl fixa nåt.. vad tror ni? Tänkte köra den utomhus nu på vintern i början, ska bli riktigt spännande.
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av Draco45 »

Tjena.

Du behöver inte använda någon dimmer.

Jag beställde en likadan som du har beställt och är jätte nöjd med den!
Har kört igenom ca 75 lite mäsk i min =)
hemkört
Finjäsare
Inlägg: 84
Blev medlem: ons jul 29, 2009 15:18

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av hemkört »

Draco45 skrev:Tjena.

Du behöver inte använda någon dimmer.

Jag beställde en likadan som du har beställt och är jätte nöjd med den!
Har kört igenom ca 75 lite mäsk i min =)
Kul! Läste några inlägg från dig i andra ämnen, låter bra. Sjukt taggad på att få hem den.

Hur lång tid tog det för dig att få den? råkade du ut för tullavgifter?
Är man tvungen att kola mycket för att få ren sprit? Fick aldrig spriten från min plastis riktigt ren, bränner denna renare?
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av Draco45 »

Det är riktigt roligt att hålla på med den, jag gick själv från en superplastis och jag var aldrig riktig nöjd med produkten som kom ut (troligen handhavande fel) Men med denna lilla maskin så kör jag 1 timme och 30 min ca och får ut ca 1,5 lite (räknat lite lågt)
Spriten som kommer ut den är smutsig, dock efter en ordentlig kolning så smakar det kanon! Tips som alltid låt mäsken klarna innan du kör den!

Jag beställde min innan jul så mitt paket tog extra lång tid att komma fram, det tog ca 1,5 månad. Jag behövde inte betala någon extra tull då de skickar det som en gåva =)
Användarvisningsbild
TvRemote
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: tor mar 08, 2012 9:50

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av TvRemote »

Jag beställde alldeles nyss en likadan jag också :D då jag råkade få min spiralbrännarhink att läka sist jag krångla med den,
så tänkte jag att jag kunde testa en sådan här medans jag försöker få hink djävulen tät igen.
Sen så bor jag hemma fortfarande så en vattendestillator tar ju lite mindre plats än en vinhink med spiral på skulle jag tro :)
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av raoul-duke »

Hej! Vad roligt att du gått vidare från konceptet plastbrännare! Sånt gillar jag. Bor du i lägenhet? Är det därför du vill ha en vattendestillator?

Annars är ju en pot still ungefär lika "bra" som en vattendestillator och du kan destillera 25 liter mäsk på en gång.

Man kan göra en simpel "worm in a bucket" modell av två vinhinkar, en vattenkokare, meter 10mm prisol och en tub glassilikon :)

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Användarvisningsbild
TvRemote
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: tor mar 08, 2012 9:50

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av TvRemote »

raoul-duke skrev:Hej! Vad roligt att du gått vidare från konceptet plastbrännare! Sånt gillar jag. Bor du i lägenhet? Är det därför du vill ha en vattendestillator?

Annars är ju en pot still ungefär lika "bra" som en vattendestillator och du kan destillera 25 liter mäsk på en gång.

Man kan göra en simpel "worm in a bucket" modell av två vinhinkar, en vattenkokare, meter 10mm prisol och en tub glassilikon :)

Mvh - Raoul
Alltid kul att prova på något nytt :D
Bor i hus men min far som jag bor hos är inte lika glad över att jag försöker sysselsätta mig med det här haha..

Har suttit och funderat på att göra en pot still, men då vill jag ha en still
i koppar mest för att det ser snyggt ut.
Fast vad jag har sett är att det inte är lika lätt som i USA att hitta koppar "ark".
Användarvisningsbild
raoul-duke
Föredetta moderator
Inlägg: 258
Blev medlem: mån mar 21, 2011 1:57
Ort: Homp

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av raoul-duke »

TvRemote skrev:
raoul-duke skrev:Hej! Vad roligt att du gått vidare från konceptet plastbrännare! Sånt gillar jag. Bor du i lägenhet? Är det därför du vill ha en vattendestillator?

Annars är ju en pot still ungefär lika "bra" som en vattendestillator och du kan destillera 25 liter mäsk på en gång.

Man kan göra en simpel "worm in a bucket" modell av två vinhinkar, en vattenkokare, meter 10mm prisol och en tub glassilikon :)

Mvh - Raoul
Alltid kul att prova på något nytt :D
Bor i hus men min far som jag bor hos är inte lika glad över att jag försöker sysselsätta mig med det här haha..

Har suttit och funderat på att göra en pot still, men då vill jag ha en still
i koppar mest för att det ser snyggt ut.
Fast vad jag har sett är att det inte är lika lätt som i USA att hitta koppar "ark".
Haha! Det roar mig att höra det där om din far. Min farsa var lika dan innan han gick bort. Dock gjorde jag inte det medan jag bodde hemma. Han drog sig aldrig för att kommentera att det var olagligt och att jag skulle åka dit.

Koppar får du lättast tag på om du ringer till en plåtslagare. Dom säljer gärna ett ark till dig svart om dom är på bra humör. Annars måste du köpa ett stort ark för runt 2000 kr på järnhandeln om jag inte miss fel.

Mvh - Raoul
Det var en kvinna som fick mig att börja dricka - och jag har inte ens haft vett att tacka henne ordentligt.
Användarvisningsbild
TvRemote
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: tor mar 08, 2012 9:50

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av TvRemote »

raoul-duke skrev:
TvRemote skrev:
raoul-duke skrev:Hej! Vad roligt att du gått vidare från konceptet plastbrännare! Sånt gillar jag. Bor du i lägenhet? Är det därför du vill ha en vattendestillator?

Annars är ju en pot still ungefär lika "bra" som en vattendestillator och du kan destillera 25 liter mäsk på en gång.

Man kan göra en simpel "worm in a bucket" modell av två vinhinkar, en vattenkokare, meter 10mm prisol och en tub glassilikon :)

Mvh - Raoul
Alltid kul att prova på något nytt :D
Bor i hus men min far som jag bor hos är inte lika glad över att jag försöker sysselsätta mig med det här haha..

Har suttit och funderat på att göra en pot still, men då vill jag ha en still
i koppar mest för att det ser snyggt ut.
Fast vad jag har sett är att det inte är lika lätt som i USA att hitta koppar "ark".
Haha! Det roar mig att höra det där om din far. Min farsa var lika dan innan han gick bort. Dock gjorde jag inte det medan jag bodde hemma. Han drog sig aldrig för att kommentera att det var olagligt och att jag skulle åka dit.

Koppar får du lättast tag på om du ringer till en plåtslagare. Dom säljer gärna ett ark till dig svart om dom är på bra humör. Annars måste du köpa ett stort ark för runt 2000 kr på järnhandeln om jag inte miss fel.

Mvh - Raoul
Min far säger ingenting om att det är olagligt (eller så vill jag inte höra det), han säger ungefär så här "Men varför ska du hålla på att kladda med det där för?.."

Okej, jag får kolla på de den dagen jag hittar ett nytt jobb :D
Känns inte helt rätt att lägga ut mer pengar på den här sysslan nu då jag blev uppsagd förra torsdagen :think:
Användarvisningsbild
Dead_Island
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: lör sep 08, 2012 0:11

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av Dead_Island »

Hur gick det? Fick du hem vattendestillatorn utan att den fastnade i tull? :P :P

Fungerar den bra att köra med? :-) Spekulant på att lägga en beställning med!

EDIT: Kunde inte hålla mig här så jag la en beställning med, har haft just denna produkten på bavakning en längre tid. :-)
Användarvisningsbild
TvRemote
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: tor mar 08, 2012 9:50

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av TvRemote »

hemkört skrev:Edit: Beställde den precis, orkade inte vänta på svar.
Tänkte höra om du Hemkört har fått hem din än ? :D Om jag har lyckats
tyda tracking sidans fylle-skrivna-text så lämnade mitt paket Kina den 18 mars.
ecoetanol
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån mar 18, 2013 20:12

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av ecoetanol »

Kingriwer är det ett svårt val?

Den ena kostar 218 dollar den funkar på 220v står inget om watt och ser likadan ut som den andra

Den andra 179 dollar går på 220 v ligget på 750w och ser likadan ut som den första..

Alltså har du två val.
1: Du köper en dyrare produkt som ger dig mindre information, ser ut som den billigare och troligtvis är samma som den billigare.

2: Du köper den billigare, vet vad du får då du får mera information.
Och får troligtvis samma som den dyrare till ett lägre pris.

Valet är ditt.
fajsen
Bryggare
Inlägg: 145
Blev medlem: lör sep 19, 2009 21:21

dest

Inlägg av fajsen »

Hej. Den dyrare är ju helt i rostfritt.Dvs innerdelen i toppen rostfritt inte plast=längre livslängd ,då plast torkar-spricker med tiden av alkoholen.Pipen i r-stål-lock likaså.Även ev andrahands värde borde vara högre.
Med vänlig hälsning fajsen
Senast redigerad av fajsen, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster