Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

tänkte beställa hem destillator i helgen..

Allt om vattendestillatorn.
Användarvisningsbild
kingriwer
Finjäsare
Inlägg: 53
Blev medlem: tor mar 06, 2008 7:13

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av kingriwer »

Borde ju vara bäst med rostfritt så jag köper den dyra :lol:
Användarvisningsbild
TvRemote
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: tor mar 08, 2012 9:50

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av TvRemote »

Update

Såg på tracking sidan för mitt paket att det var på mitt utlämningställe tidigare idag, och att en avi hade skickats ut.
Så får nog avin imorn då brevbäraren redan har varit hit en gång idag!


Men nu har jag en fråga, är de något hål på denna modell som är tillför att släppa ut klor(?) om man destillerar vatten?
Så att jag slipper trycka ut en massa alkoholångor i rummet..

Edit:
Fyllde även 20 bast igår, och då jag inte trodde att jag skulle få hem nån apparat nu på de senaste veckorna så var
jag dum nog och köpte en "skatte flaska" för en hutlös summa pengar tidigare idag :roll:
Användarvisningsbild
TvRemote
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: tor mar 08, 2012 9:50

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av TvRemote »

Update 2

Hämta apparaten idag, tänkte att jag kör väll igenom 4L vatten
för att se så den kan flytta nånting från en behållare till en annan.

Meeeeen körde inte så länge innan jag tittade till den första gången,
det luktade lite småbränt ? Tänkte vafasiken är de som luktar, lutar mig mot diskbänken och kommer åt kabeln.
Brände mig lite smått på kabeln, drar undan handen av ren reflex sen tog de inte
många grisblink innan apparaten var urkopplad ur vägguttaget.

Det står på apparaten att den är på 750W - INTE, testade med min "kjell&co watträknare" och den ligger på 820-825W.

Det står att nätkabeln till apparaten är på 0,75mm2 - INTE, klöpp sönder kabeln och de va då inte i närheten till 0,75 kvadrat!

Så nu har jag börjat om men använder nu sladden från kaffe perkulatorn..
Användarvisningsbild
Dead_Island
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: lör sep 08, 2012 0:11

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av Dead_Island »

Jag beställde min från Ebay. Något i stil med pure dental medical water distiller.

:!:

Måste dock höja ett varnande finger för den medföljande apparatkabeln med vad det står 0,75mm trådar i kabeln. Efter första testkörningen med vatten så hade kabeln nästan smält fast i bänkskivan i köket och gick inte att hålla i handen längre så en grövre kabel rekommenderas starkt!

För övrigt verkar den fungera bra till ett pris på ca 750 kr.
Användarvisningsbild
TvRemote
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: tor mar 08, 2012 9:50

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av TvRemote »

Dead_Island skrev:Jag beställde min från Ebay. Något i stil med pure dental medical water distiller.

:!:

Måste dock höja ett varnande finger för den medföljande apparatkabeln med vad det står 0,75mm trådar i kabeln. Efter första testkörningen med vatten så hade kabeln nästan smält fast i bänkskivan i köket och gick inte att hålla i handen längre så en grövre kabel rekommenderas starkt!

För övrigt verkar den fungera bra till ett pris på ca 750 kr.
Har precis likadan som dig, lyckades stänga av min apparat innan kabeln smälte, då jag brände mig på den.

Sen så hittade jag inte något hål på spiralen att täta så jag har kört min som den är, dock så har jag bytt kabel.
Användarvisningsbild
Dead_Island
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: lör sep 08, 2012 0:11

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av Dead_Island »

TvRemote skrev:
Dead_Island skrev:Jag beställde min från Ebay. Något i stil med pure dental medical water distiller.

:!:

Måste dock höja ett varnande finger för den medföljande apparatkabeln med vad det står 0,75mm trådar i kabeln. Efter första testkörningen med vatten så hade kabeln nästan smält fast i bänkskivan i köket och gick inte att hålla i handen längre så en grövre kabel rekommenderas starkt!

För övrigt verkar den fungera bra till ett pris på ca 750 kr.
Har precis likadan som dig, lyckades stänga av min apparat innan kabeln smälte, då jag brände mig på den.

Sen så hittade jag inte något hål på spiralen att täta så jag har kört min som den är, dock så har jag bytt kabel.
Ja, det där hålet har jag inte heller funnit. Har inte testat att destillera något annat än vatten i den heller ännu. :-)
Användarvisningsbild
TvRemote
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: tor mar 08, 2012 9:50

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av TvRemote »

Dead_Island skrev: Ja, det där hålet har jag inte heller funnit. Har inte testat att destillera något annat än vatten i den heller ännu. :-)
Näe precis!
Jag har kört igenom 20l mäsk i min, men jag vet inte om mäsken var dålig
då den stått bra länge i hinken (dock utan sump) så första rundan jag körde
så fick jag ut 43-50% sprit som lukta som mäsken fast jag tog bort 3dl i
början och kastade det.
Så jag fick köra om allt jag fått ut av mäsken 1 gång till och då börja lukten
avta och procenten låg på 70-80%, spädde ut det och kolade det.
Så fick jag ut 43%ig sprit som inte luktar nå och går att förtära :P
Användarvisningsbild
Dead_Island
Finjäsare
Inlägg: 59
Blev medlem: lör sep 08, 2012 0:11

Re: tänkte beställa hem destillator i helgen..

Inlägg av Dead_Island »

Jag kör min första test med sprit i min ikväll här med.

Hällde i 3 liter 35-40% sprit som jag har kört i min plastbrännare tidigare men som har kvar lite smak av hembränt.

Körde igenom den och fick ut ca 70% i vattendestillatorn.

Håller på att köra igenom den en gång till för att se om man kan få den ytterligare lite renare och bli av med lite mer vatten och smak.
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst