Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Är dimmer ett måste?

Allt om vattendestillatorn.
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Är dimmer ett måste?

Inlägg av Draco45 »

En fråga till er som har en vattendestillator, kör ni regulator (typ dimmer) den som jag har beställt ligger på 750w. Är det ett måste att använda dimmer? Är det för att den lilla fläkten samt spiralen inte hinner kyla ångorna? Om så är fallet då borde man kunna förlänga spiralen?
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: Är dimmer ett måste?

Inlägg av korky »

Har en exakt likadan på 750W som jag gjort runt 300L Sprit i. Du ska inte ha nån dimmer. den ska köras på full effekt och när mäsken når 99grader så ska den stängas av och hälla i nytt. spriten måste kolas 2ggr för att bli bra.

det är därimot sant att den kyler lite för dåligt men den funkar som den är endå. det som jag har märkt nu när det är vinter är att det blir jätte bra sprit ur den om den står utomhus för då kyler den ju bättre när omgivningen är kall. men har även kört den inomhus också och det funkar. men har du tillgång så ställ den i nån kall omgivning
Användarvisningsbild
carta
Finjäsare
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 10, 2011 17:11

Re: Är dimmer ett måste?

Inlägg av carta »

korky skrev:Har en exakt likadan på 750W som jag gjort runt 300L Sprit i. Du ska inte ha nån dimmer. den ska köras på full effekt och när mäsken når 99grader så ska den stängas av och hälla i nytt. spriten måste kolas 2ggr för att bli bra.

det är därimot sant att den kyler lite för dåligt men den funkar som den är endå. det som jag har märkt nu när det är vinter är att det blir jätte bra sprit ur den om den står utomhus för då kyler den ju bättre när omgivningen är kall. men har även kört den inomhus också och det funkar. men har du tillgång så ställ den i nån kall omgivning
vilken maskin har du och vad kan man förvänta sig att få för resultat? går spriten att jämföra med något och vilken kvalité håller den?
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: Är dimmer ett måste?

Inlägg av korky »

carta skrev:
korky skrev:Har en exakt likadan på 750W som jag gjort runt 300L Sprit i. Du ska inte ha nån dimmer. den ska köras på full effekt och när mäsken når 99grader så ska den stängas av och hälla i nytt. spriten måste kolas 2ggr för att bli bra.

det är därimot sant att den kyler lite för dåligt men den funkar som den är endå. det som jag har märkt nu när det är vinter är att det blir jätte bra sprit ur den om den står utomhus för då kyler den ju bättre när omgivningen är kall. men har även kört den inomhus också och det funkar. men har du tillgång så ställ den i nån kall omgivning
vilken maskin har du och vad kan man förvänta sig att få för resultat? går spriten att jämföra med något och vilken kvalité håller den?

Har en som ser ut exakt som den här http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=5327048 fast min köpte jag på ebay.

jag får ut runt 1L 45-50% på lite mer än 1timme. när jag blandat ut spriten så den ligger på 40% så blir det 7-8L på 25L mäsk (8kgs jäst)

en påse kol till 10l sprit. och kola spriten 2ggr så blir den faktiskt jävligt bra enligt mig och alla andra som smakat den. men det är klart att en riktig kolonnbrännare är att föredra men denna maskin funkar :)
Användarvisningsbild
carta
Finjäsare
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 10, 2011 17:11

Re: Är dimmer ett måste?

Inlägg av carta »

korky skrev:
carta skrev:
korky skrev:Har en exakt likadan på 750W som jag gjort runt 300L Sprit i. Du ska inte ha nån dimmer. den ska köras på full effekt och när mäsken når 99grader så ska den stängas av och hälla i nytt. spriten måste kolas 2ggr för att bli bra.

det är därimot sant att den kyler lite för dåligt men den funkar som den är endå. det som jag har märkt nu när det är vinter är att det blir jätte bra sprit ur den om den står utomhus för då kyler den ju bättre när omgivningen är kall. men har även kört den inomhus också och det funkar. men har du tillgång så ställ den i nån kall omgivning
vilken maskin har du och vad kan man förvänta sig att få för resultat? går spriten att jämföra med något och vilken kvalité håller den?

Har en som ser ut exakt som den här http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=5327048 fast min köpte jag på ebay.

jag får ut runt 1L 45-50% på lite mer än 1timme. när jag blandat ut spriten så den ligger på 40% så blir det 7-8L på 25L mäsk (8kgs jäst)

en påse kol till 10l sprit. och kola spriten 2ggr så blir den faktiskt jävligt bra enligt mig och alla andra som smakat den. men det är klart att en riktig kolonnbrännare är att föredra men denna maskin funkar :)
det kan ju inte vara omöjligt att ta cuts med en sådan och efter två körningar så lär man ju få betydligt mycket bättre sprit. kör du på ren mäsk eller strippar du den först, kanske dum fråga eftersom att man väljer just detta alternativet framför något annat i mån om plats oftast. sen att behållaren är på så få liter gör ju att det blir en barnpassning större delen istället.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: Är dimmer ett måste?

Inlägg av korky »

carta skrev:
korky skrev:
carta skrev: vilken maskin har du och vad kan man förvänta sig att få för resultat? går spriten att jämföra med något och vilken kvalité håller den?

Har en som ser ut exakt som den här http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... rt=5327048 fast min köpte jag på ebay.

jag får ut runt 1L 45-50% på lite mer än 1timme. när jag blandat ut spriten så den ligger på 40% så blir det 7-8L på 25L mäsk (8kgs jäst)

en påse kol till 10l sprit. och kola spriten 2ggr så blir den faktiskt jävligt bra enligt mig och alla andra som smakat den. men det är klart att en riktig kolonnbrännare är att föredra men denna maskin funkar :)
det kan ju inte vara omöjligt att ta cuts med en sådan och efter två körningar så lär man ju få betydligt mycket bättre sprit. kör du på ren mäsk eller strippar du den först, kanske dum fråga eftersom att man väljer just detta alternativet framför något annat i mån om plats oftast. sen att behållaren är på så få liter gör ju att det blir en barnpassning större delen istället.

Man tar inga cuts med en sån här. den delen får man hoppa över. kör på ren mäsk som stått länge så allt sjunkit till botten. man behöver inte passa den alls. jag vet att den är färdig efter 1 timme och 15 minuter efterssom jag mätt upp det. det sitter en timer kopplad som stänger av sig då.
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Re: Är dimmer ett måste?

Inlägg av Draco45 »

Så nu har jag prövat min vattendestillator, och måste säga att jag är väldigt nöjd!
På lite över en timme så har jag fått ut lite mer än 1 liter 50%
Det stämmer att spriten som kommer ut är varm och smutsig!
Det lukar lite när jag kör den, påminner om varmt bröd =)

När jag jämför den med superplatsis så är just snabbheten överlägsen!
Är lite mer jobb att byta mäsken men det är det värt.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Är dimmer ett måste?

Inlägg av aqua vitae »

carta skrev: det kan ju inte vara omöjligt att ta cuts med en sådan och efter två körningar så lär man ju få betydligt mycket bättre sprit. kör du på ren mäsk eller strippar du den först, kanske dum fråga eftersom att man väljer just detta alternativet framför något annat i mån om plats oftast. sen att behållaren är på så få liter gör ju att det blir en barnpassning större delen istället.
Exakt min tanke, åtminstone försöka ta bort lite av det värsta då aktivt kol inte kan ta bort all finkel. Att bara skilja de första teskedarne och kasta bort borde göra lite skillnad utan att vara alltför besvärligt.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: Är dimmer ett måste?

Inlägg av korky »

Draco45 skrev:Så nu har jag prövat min vattendestillator, och måste säga att jag är väldigt nöjd!
På lite över en timme så har jag fått ut lite mer än 1 liter 50%
Det stämmer att spriten som kommer ut är varm och smutsig!
Det lukar lite när jag kör den, påminner om varmt bröd =)

När jag jämför den med superplatsis så är just snabbheten överlägsen!
Är lite mer jobb att byta mäsken men det är det värt.
Den är bättre än plastisarna men sämre än kolonnbrännarna enligt mig :) prova att ställa den utomhus i kylan så ska du se att den fungerar ännu bättre efterssom den kyler bättre när den får kall luft att blåsa på. annars tar den ju innetempen och kyler med och det funkar inte så bra. när jag har min utomhus så får jag helt klar sprit i den. ställer jag den inomhus kan det bli lite grumligt
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Re: Är dimmer ett måste?

Inlägg av Draco45 »

Det ska jag absolut pröva!
Körde en vända igår med öppet fönster och maskinen direkt under fönstret.
1,2 lite 63% =) Tok gillar denna lilla maskin!
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Re: Är dimmer ett måste?

Inlägg av Draco45 »

En fråga: Är det någon som har prövat att köra öl i en vattendestilator? Har nämligen 25 lite öl hemma som smakar helvite! I princip så borde det väl räcka att ha i ca 3 lite öl i ställe för 4 lite mäsk och köra. Kanske räcker att köra i 40-50 min för att inte få med allt för mycket vatten.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: Är dimmer ett måste?

Inlägg av korky »

Draco45 skrev:En fråga: Är det någon som har prövat att köra öl i en vattendestilator? Har nämligen 25 lite öl hemma som smakar helvite! I princip så borde det väl räcka att ha i ca 3 lite öl i ställe för 4 lite mäsk och köra. Kanske räcker att köra i 40-50 min för att inte få med allt för mycket vatten.

Vad är det du vill uppnå med att köra öl i den ? öl ligger ju långt ifrån samma procent som mäsk. om det inte är jätte stark öl :P
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Re: Är dimmer ett måste?

Inlägg av Draco45 »

korky skrev:
Draco45 skrev:En fråga: Är det någon som har prövat att köra öl i en vattendestilator? Har nämligen 25 lite öl hemma som smakar helvite! I princip så borde det väl räcka att ha i ca 3 lite öl i ställe för 4 lite mäsk och köra. Kanske räcker att köra i 40-50 min för att inte få med allt för mycket vatten.

Vad är det du vill uppnå med att köra öl i den ? öl ligger ju långt ifrån samma procent som mäsk. om det inte är jätte stark öl :P
Tanken var väl att rädda de få % som finns i ölen (den ligger runt 5-6%) =) Tänkte om jag ska köra up de 25 lite och sedan köra det igen för att få upp %, osäker om det är värt det bara
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Re: Är dimmer ett måste?

Inlägg av aqua vitae »

Det bör finnas ca 1.25 liter ren etanol i den ölen som går att ta rätt på.
Humlesmaken sägs följa med och ge en bismak, men det kanske försvinner i kolningen?
Tänk på att öl skummar en del vid kokning.

Smakar ölen helvitte har du ju inget att förlora :wink:
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Re: Är dimmer ett måste?

Inlägg av Draco45 »

aqua vitae skrev:Det bör finnas ca 1.25 liter ren etanol i den ölen som går att ta rätt på.
Humlesmaken sägs följa med och ge en bismak, men det kanske försvinner i kolningen?
Tänk på att öl skummar en del vid kokning.

Smakar ölen helvitte har du ju inget att förlora :wink:
Tjaa är ju inte fel att få ut det då ölen i nuläget inte går att dricka.
Smakar som en dålig cider, kollade igår och sockret är utjäst. Trodde att det var det som var felet först =)
Ska pröva att ha i 3 liter och se vad jag får ut =)
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster