Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ecowater 500\800

Allt om vattendestillatorn.
Kallekofot
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tis dec 28, 2010 13:50

Ecowater 500\800

Inlägg av Kallekofot »

Det verkar som det finns en gäng med denna magiska maskin och frågorna är många, kanske vi kan starta en tråd där de flest frågor är och framför allt alla svar och få den klistrad.

En fråga som jag är väldigt intresserad av är ifall det är möjligt att kunna unvika heads och tail, nu kommer vi aldrig få ett riktigt svar med en riktvisning i alla fall.

Jag ska experimentera lite nu till helgen ifall man kan få bort det mesta av det mindre åtråvärda drickat, jag har inga problem att kassera 33% så länge man får en bättre slutprodukt. Har bara kört en satts än men tror jag fick bort tailen som luktar apa inrullad sin egna avföring.
Kallekofot
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: tis dec 28, 2010 13:50

Re: Ecowater 500800

Inlägg av Kallekofot »

Drar i en gammal tråd så jag slipper starta en ny.


Jag börjar få rätt mycket sprit hemma nu och det finns inte en chans i helvetet jag någonsin kan dricka upp allt detta inom en snart framtid utan skrämma levern ur kroppen.

Så min fråga är ifall jag köra sprit i min Ecowater 500 för att höja %, har massor med 60% (+\-) renad sprit som jag gärna skulle vilja har runt 90% men vet inte ifall jag vågar köra igenom det i maskinen.

Vill mig minnas att jag läst någonstans att en snubbe gjorde det men kommer inte ihåg vart.
Användarvisningsbild
Brandon
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: ons nov 25, 2009 16:27
Ort: Trollskogen

Re: Ecowater 500800

Inlägg av Brandon »

Med tanke på att det är en spiralbrännare i miniatyr så har jag svårt att se något problem du skulle kunna stöta på. Garanterat lite förlust av alkoholångor i processen, men så är det ju nästan alltid.

Någon som har någon annan tanke?
Det kan ju inte mer än gå åt helvete!
Draco45
Finjäsare
Inlägg: 66
Blev medlem: mån mar 19, 2012 16:34

Re: Ecowater 500800

Inlägg av Draco45 »

Funderar på en eco 500 någon som vet någon sida som har dem till ett bra pris?
ecoetanol
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån mar 18, 2013 20:12

Re: Ecowater 500800

Inlägg av ecoetanol »

Nej det är ingen spiralbrännare i miniatyr.
Vattendestilatorn är en potstill med stigrör på 2"
Kylspiralen är på max 1,5 meter svårt att mäta men gisningsvis en meter.
Denna har man klätt med konvektorer för att öka kylkapasiteten. och uppepå detta har man tryckt dit en fläkt så kylningen klarar en massa watt.

Kylningen är troligtvis i klass med spiralen troligtvis bättre men någon likhet i övrigt finns inte. Och kvalilite kan det inte bli om inte mäsken är riktigt bra och det är den inte så.
Men det finns användningsområden till en sådanhär med.
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster