Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

modda en vattendestilator

Allt om vattendestillatorn.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

modda en vattendestilator

Inlägg av korky »

Har läst igenom nästan allt här nu och har lite funderingar endå :)

har köpt mig en vattendestilator på ebay av den här modellen med svensk kontakt och ström. http://www.waterdistiller.com/ den vita modellen

provade att göra mäsk i den som den var men funkade inget bra då det bara kom ut grumligt som fortfarande verkade va mäsk. tror temperaturen på kokkärlet är för hög ? (stängde av den när det kommit ut 1,5L och hälde bort resten)

stoppade ner en termometer i den och den visade 99 grader varm och alkoholen förångas väl vid 78? så jag antar att den förångade allting och resultatet blev ingen skillnad.


nu till mina modiefieringar som jag funderar på. jag har tätat hålet i kylspiralen som jag läste om.

sen ska jag sänka effekten på kokplattan i den men vad jag fattar så finns det ingen dimmer som klarar 750w så det får nog bli en termostat inkopplad på elkabeln som jag ställer in vid 78grader varmt. sen kopplar jag om kylfläktskabeln till en vanlig kontakt så att den går hela tiden utan att stängas av.


hur tycker ni detta låter ? finns det nån dimmer som klarar detta för det borde vara lättare ? som jag kanske kan ställa ner till 350w. eller är lösningen med termostaten bättre ?
tacksam för svar då jag vill ha klart den så fort som möjligt :)
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av Olofss0n »

Mäsken ska koka tills etanolen i mäsken är slut och det bara kommer vatten.
Har du den inställd på 78 grader tror jag inte att du kommer få ut nåt.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

modda en vattendestilator

Inlägg av korky »

hur vet jag när den är slut då ? dom som är färdigbyggda ifrån vinbutiker ligger ju på 350watt och den här på 750w. varför funkade det inte när jag provade då ?
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av korky »

Olofss0n skrev:Mäsken ska koka tills etanolen i mäsken är slut och det bara kommer vatten.
Har du den inställd på 78 grader tror jag inte att du kommer få ut nåt.

hur vet jag när den är slut då ? dom som är färdigbyggda ifrån vinbutiker ligger ju på 350watt och den här på 750w. varför funkade det inte när jag provade då ?
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av Olofss0n »

Har du en termometer i mäsken så slår du av maskinen när tempen ligger på 98-99 grader.

Vad hade du för mäsk och hur länge lät du den jäsa?
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av korky »

Olofss0n skrev:Har du en termometer i mäsken så slår du av maskinen när tempen ligger på 98-99 grader.

Vad hade du för mäsk och hur länge lät du den jäsa?
okey ska prova sen :)

köpte en 6 kilo turbojäst på ica och tilsatte 7kilo socker och då skulle det stå i 4dagar. mitt stod i 5 dagar och det hade slutat pluppat i jäsröret och jag skakade om den dom första dagarna. smakade inget sött längre heller.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av korky »

Olofss0n skrev:Har du en termometer i mäsken så slår du av maskinen när tempen ligger på 98-99 grader.

Vad hade du för mäsk och hur länge lät du den jäsa?
håller på att prova nu vid 83grader kom den första droppen så om jag gör om så att jag kan ställa kokplattan så den inte går över 85frader så borde det vara bra. smakade på den första droppen och den smakade sprit.
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av Olofss0n »

korky skrev:
Olofss0n skrev:Har du en termometer i mäsken så slår du av maskinen när tempen ligger på 98-99 grader.

Vad hade du för mäsk och hur länge lät du den jäsa?
håller på att prova nu vid 83grader kom den första droppen så om jag gör om så att jag kan ställa kokplattan så den inte går över 85frader så borde det vara bra. smakade på den första droppen och den smakade sprit.
Gör du så att den inte går över 85 grader så kommer du nog inte få ut så mycket.
mäsken ska koka under hela bränningen, och kokpunkten ökar hela tiden allt eftersom det blir mindre alkohol i mäsken.

Bygg dig en stripper istället som du fäster på en vinhink :)
Bor du i stockholm kan jag bygga en åt dig :D
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av korky »

Olofss0n skrev:
korky skrev:
Olofss0n skrev:Har du en termometer i mäsken så slår du av maskinen när tempen ligger på 98-99 grader.

Vad hade du för mäsk och hur länge lät du den jäsa?
håller på att prova nu vid 83grader kom den första droppen så om jag gör om så att jag kan ställa kokplattan så den inte går över 85frader så borde det vara bra. smakade på den första droppen och den smakade sprit.
Gör du så att den inte går över 85 grader så kommer du nog inte få ut så mycket.
mäsken ska koka under hela bränningen, och kokpunkten ökar hela tiden allt eftersom det blir mindre alkohol i mäsken.

Bygg dig en stripper istället som du fäster på en vinhink :)
Bor du i stockholm kan jag bygga en åt dig :D

har fattat det nu allreftersom jag kokat och har termometern i. bor 30 mil från sthlm ;) får nog bli en spriralbrännare om inte den här funkar nå bra :)
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av Olofss0n »

då blir det lite svårt ;) 30 mil ovanför stockholm? själv bor jag 50 mil från stockholm men är här för att försöka få ett jobb :D
Bygg en spiralbrännare, blir bättre sprit än en vattendestillator :)
Sen efter att du byggt en spiralbrännare så vill du säkert bygga en annan maskin ;) byggandet är ju halva nöjet :D
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av korky »

Olofss0n skrev:då blir det lite svårt ;) 30 mil ovanför stockholm? själv bor jag 50 mil från stockholm men är här för att försöka få ett jobb :D
Bygg en spiralbrännare, blir bättre sprit än en vattendestillator :)
Sen efter att du byggt en spiralbrännare så vill du säkert bygga en annan maskin ;) byggandet är ju halva nöjet :D
jag bor i värmland. går det bra med jobbsökandet då ? :) ja helst av allt skulle jag ju vilja bygga en riktig kolonnbrännare. men spiralen är nog den bästa när man bor i lägenhet. kolonnbrännaren får nog vänta tills man har ett hus med uthus ;) men det är ju roligt att bygga och se hur resultaten blir. jag har alltid gillat att bygga saker
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av Olofss0n »

Bra och bra, väntar på svar från 2 företag så jag får se hur det går.
En kolonnbrännare kan man ha även om man bor i lägenhet, den jag byggde luktade inte så mycket, luktade bara på toan där jag hade den.
Men då var det nåt fel på den istället, när jag kommer hem igen ska jag bygga om den och se om bränningen går bättre.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av korky »

Olofss0n skrev:Bra och bra, väntar på svar från 2 företag så jag får se hur det går.
En kolonnbrännare kan man ha även om man bor i lägenhet, den jag byggde luktade inte så mycket, luktade bara på toan där jag hade den.
Men då var det nåt fel på den istället, när jag kommer hem igen ska jag bygga om den och se om bränningen går bättre.
ja men man ska ju ha en stor på 160L det hade farsan när han var yngre så ja måste ju slå han :P
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av Olofss0n »

Svetsa ett fyrkantigt kärl som är 70 cm brett och 70 cm långt och 40 cm högt, borde bli uppemot 200 liter :D
Och den borde ju kunna stå på toan :D
iordanis
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor sep 09, 2010 18:55

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av iordanis »

Olofss0n skrev:Mäsken ska koka tills etanolen i mäsken är slut och det bara kommer vatten.
Har du den inställd på 78 grader tror jag inte att du kommer få ut nåt.


Har hitta detta Lighting-Control-Dimmer 800w på ebay tror ni att det funkar ??????

http://www.ebay.com/itm/1-pc-Lighting-C ... _1567wt_17

MVH
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster