Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

modda en vattendestilator

Allt om vattendestillatorn.
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av Perry »

:lol:
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av Blådåren »

Nu ska vi vara snälla mot varandra !. :) .
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
carta
Finjäsare
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 10, 2011 17:11

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av carta »

behöver man modda kina-maskinerna?
jag skruvade isär allt, men hittade inget hål. det luktade så starkt och brände i ögonen av alla alkoholångor som pös ut att jag fick stänga av skiten.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av korky »

carta skrev:behöver man modda kina-maskinerna?
jag skruvade isär allt, men hittade inget hål. det luktade så starkt och brände i ögonen av alla alkoholångor som pös ut att jag fick stänga av skiten.
finns ett litet hål i spiralen på en del men inte på alla. luktar som fan kommer det göra även om du tätar hålet efterssom spriten som kommer ut fortfarande är varm. ställ den i ett öppet fönster, under takfläkten eller helst av allt ute. speciellt bra är det att ha den ute nu när det är kallt för då kyler den mycke bättre
Användarvisningsbild
carta
Finjäsare
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 10, 2011 17:11

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av carta »

korky skrev:
carta skrev:behöver man modda kina-maskinerna?
jag skruvade isär allt, men hittade inget hål. det luktade så starkt och brände i ögonen av alla alkoholångor som pös ut att jag fick stänga av skiten.
finns ett litet hål i spiralen på en del men inte på alla. luktar som fan kommer det göra även om du tätar hålet efterssom spriten som kommer ut fortfarande är varm. ställ den i ett öppet fönster, under takfläkten eller helst av allt ute. speciellt bra är det att ha den ute nu när det är kallt för då kyler den mycke bättre
jag tryckte in en 6mm silicone-slang mellan flärparna som skall hålla samman maskinen. det blev lite tajtare men det luktar ganska mycket och man får byta efter ca 4-5 deciliter för att hålla nere lukten. gjort tre körningar med samma sats nu och har kommit upp i 86% på första litern. snabb som attan är maskinen, återstår att se hur kvalitén blir!

funderar på om man kan leda vidare produkten från uttaget genom en siliconeslang till kylning så att man får ut en kallare produkt istället. det lär ju få ner lukten en hel del också.
korky
Bryggmästare
Inlägg: 212
Blev medlem: mån jul 18, 2011 18:40
Ort: skogen

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av korky »

carta skrev:
korky skrev:
carta skrev:behöver man modda kina-maskinerna?
jag skruvade isär allt, men hittade inget hål. det luktade så starkt och brände i ögonen av alla alkoholångor som pös ut att jag fick stänga av skiten.
finns ett litet hål i spiralen på en del men inte på alla. luktar som fan kommer det göra även om du tätar hålet efterssom spriten som kommer ut fortfarande är varm. ställ den i ett öppet fönster, under takfläkten eller helst av allt ute. speciellt bra är det att ha den ute nu när det är kallt för då kyler den mycke bättre
jag tryckte in en 6mm silicone-slang mellan flärparna som skall hålla samman maskinen. det blev lite tajtare men det luktar ganska mycket och man får byta efter ca 4-5 deciliter för att hålla nere lukten. gjort tre körningar med samma sats nu och har kommit upp i 86% på första litern. snabb som attan är maskinen, återstår att se hur kvalitén blir!

funderar på om man kan leda vidare produkten från uttaget genom en siliconeslang till kylning så att man får ut en kallare produkt istället. det lär ju få ner lukten en hel del också.

menar du att du satte slangen där själva fläkten lyfts av ? där är det tätt iaf annars skulle den läcka där. det största problemet är att spriten är varm.

angående kylning för att minska lukten så kanske man kan tillverka en mini liebeig. och sen sätta slang direkt ifrån uttaget och in i den. då bör man nog ställa destillatorn på diskbänken och på något så den kommer upp i höjd och sen kan man ha leibeigen direkt under uttaget.

eller så kanske man kan göra en sån spriral man har som kylare i en vm. fast sätta den under uttaget och leda spriten igenom så kanske den hinner kyla ner sig mer innan den kommer ut. kanske ställa en bordsfläkt mot den ?



men det lättaste är nog att ta en flaska och borra ett litet hål i korken, så en siliconslang precis går igenom. och sen sätta andra änden i uttaget. då är det ju helt tätt
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av temp_wricko »

korky skrev: men det lättaste är nog att ta en flaska och borra ett litet hål i korken, så en siliconslang precis går igenom. och sen sätta andra änden i uttaget. då är det ju helt tätt
Om det är tätt vid uttaget, hur ska då ångan ens kunna komma in i kylspiralen?
/Wricko
T.Bengtsson
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jul 30, 2014 0:33

Re: modda en vattendestilator

Inlägg av T.Bengtsson »

Många klagar på icke önskvärd arom som uppkommer i samband med förädling av diverse vätskor.

Jag har knåpat ihop en väldigt enkel skiss på hur man borde kunna minimera stanken med enkla medel.

Stankminimeringen bygger på två principer, den första är att produkten borde kylas bättre med extra kylning (sval produkt stinker mindre än varm) samt att produkten fångas upp i dunk som inte avger lika mycket stank som originalkärlet som medföljer destillatorn.

Det är viktigt att få det tätt mellan gummipluggarna och PP-röret, för att förhindra läckage av kylvattnet. Vanlig mankraft och inte snustorra gummi borde vara nog.

Tankar kring denna? Förslag på förbättringar?
KYLNINGe7f9e.jpg
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster