Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Aquastill

Allt om vattendestillatorn.
Användarvisningsbild
Kulfeldt
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 10, 2010 1:28

Aquastill

Inlägg av Kulfeldt »

http://www.brouwland.com/setframes/?l=& ... 4&shwlnk=0


Denna gillade jag eftersom den har steglös effektreglering inbyggd! Jag hade tänkt införskaffa en vattendestillator för att ordna renare vatten men det skadar ju inte om den funkar bra till eldvatten också.. Denna var dessutom billigare än den från svenska destvatten.com tror jag iaf.

Vad jag har förstått så är denna sida tysk dvs ingen mervärdeskatt utanför EU.


Någon som provat denna till mäsk/vatten eller känner någon som gjort det ELLER hört något bra/dåligt om denna maskin så lägg gärna upp dem här :)

Gå med gud!
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Aquastill

Inlägg av Perry »

Shit, 750W
Den lär det va sprutt på...

Fast jag har svårt att tro att kylaren klarar det, därför är det kanon med inbyggd effektreglering, man blir lite sugen!
Användarvisningsbild
Kulfeldt
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 10, 2010 1:28

Aquastill

Inlägg av Kulfeldt »

Klart man blir! Jag vill ha destillerat vatten och till det ändamålet lär den fungera fint. Men det mest intressanta är ju hurvida bra den fungerar till eldvatten även om den har så litet kärl så vore det najs med en "husbehovsbrännare" som gav stark sprit och skapligt rent.
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Aquastill

Inlägg av Perry »

Jag drog iväg ett mail till dom med ett par frågor.

Hi,

How many % can i expect from mini-combidistiller?
Is it made in glas or plastic?

The Aqua still, can it`s cooler handle 750W when distilling alcohol?

Thanks

//Per

Svar:

Hello,



The % alcohol obtained by using the mini-combidistiller 40 cm (014.276.0) depends completely on the set-up in which it is used. When using only this unit the resulting % of alcohol will be lower than that which can be obtained by using the more complex destilling units (014.275.2) of (014.278.6).



Further, the cooler of the Aquastill should not give you any problems when distilling alcohol.



Regards,



Wim Van Meerbeeck

Technical Sales
Användarvisningsbild
Kulfeldt
Finjäsare
Inlägg: 87
Blev medlem: sön jan 10, 2010 1:28

Aquastill

Inlägg av Kulfeldt »

Kul att du frågade dem! Jag satt idag och tänkte om man skulle beställa mini-distillern på "prov" och se om den kom igenom tullen.. Är grymt sugen på den stora glaskolonnen men vill inte pröjsa för den om den åker fast.

Synd att de inte hade något bra svar på %-halten men man bör ju kunna förlänga den enkelt och pula i nån fyllning för bättre resultat?
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Aquastill

Inlägg av Perry »

Är ju innom eu så jag skulle inte oroa mej...
Angående ministillen så funkar den nog som en potstill, kanske något bättre.
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster