Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ecowater 500

Allt om vattendestillatorn.
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Ecowater 500

Inlägg av popcorn »

Hej liten fråga hur en ecowater 500 funkar? och hur man använder den!
johan45
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: mån dec 29, 2008 17:38

re

Inlägg av johan45 »

nesten som en kaffe maskin bare og fylle på med sats og ta ut ferdig produkt, lönner seg og destilere ca 40% filtrere i kull og destilere på nytt det blir best resultat.
12345
Bryggmästare
Inlägg: 379
Blev medlem: fre dec 18, 2009 18:08

Ecowater 500

Inlägg av 12345 »

ecowater är en vanlig vatten destilatör som man kan använda till sprittillverkning genom att den kokar mäsken i 100 grader och drar det genom sin spiral så kommer det ner genom sitt filter och sen blir det 45-65% sprit i andra behållaren funkar som en spiral brännare fast med högre temperatur så spriten blir sämre men går mycket fortare så bara du kolar 2ggr så är apparaten okej

///////////////////////

funderar på att koka mäsken i min spiralbrännare och vara mer noga med kolen som man gör med denna då är det grymmt då en normal vinhik spiralis har 25L mäsk i sig och en eco 500 har endast 4L så du måste passa den och byta mäsk en gång i timen det som är ett stort -


///////////////////////

mäsk - en vecka tar det att jäsa

täpp för överflöd gas hålet på apparaten

stopa i 4 liter mäsk i apparaten med eller utan kolfilter (ta utan filter och kola efter)

sätt igång den och vänta cirkus 1timme 20min sen håller du den 0,8-1,5L spriten som det blir i en hink och häller ut resten av mäsken om du vill kan du köra ett tag till med mäsken och hålla den svaga spriten i nästa mäsk sats

efter antal körningar bör man köra egenom med rengörning för det rostfria röret som finns i apparaten kan det hamna skit i

sen är det bara köra på runt en dag kan du fixa mellan 5-13 liter om du ligger i

folk kan rätta mig om jag har fel mvh 12345
Användarvisningsbild
rex2005
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: mån maj 04, 2009 0:43

Ecowater 500

Inlägg av rex2005 »

Finns där verkligen hål i Eco 500 Kylslingan ? därav all lukt kommer under körningen i så fall ?
Användarvisningsbild
Brandon
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: ons nov 25, 2009 16:27
Ort: Trollskogen

Ecowater 500

Inlägg av Brandon »

Känner mig riktigt taggad på att köpa EcoWater 500:an från PGW! Efter mycket efterforskningar så talar de flesta gott om den. Färdigmoddad och allt (inga hål och skit i spiralen, det är bara i 800:an), dessutom så fastnar man inte i nån tull eftersom dom skickar inom EU.

Nu handlar det mest om att få loss kontanta medel till sådant skoj som destillerare ;)!
Det kan ju inte mer än gå åt helvete!
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

Ecowater 500

Inlägg av caolila »

japp som dom säger blir ingen bra sprit men efter kol duger den.har presist flyttat till lägenhet å trodde de var kört med koka men nejdå under fläkten med den så lukta de knappt i köket ens hehe. slå till bra maskin!
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Ecowater 500

Inlägg av savonit »

fast vad jag konstaterat så är spiralen bara kylkelen av spiralisen, men men
Logz
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: tor jul 15, 2010 14:14

Ecowater 500

Inlägg av Logz »

Slipper man modding på alla eco water 500? Tänkte eventuellt beställa en från ukjuicers då det går på 2600kr inkl. frakt :)
Användarvisningsbild
Brandon
Bryggare
Inlägg: 125
Blev medlem: ons nov 25, 2009 16:27
Ort: Trollskogen

Ecowater 500

Inlägg av Brandon »

Logz skrev:Slipper man modding på alla eco water 500? Tänkte eventuellt beställa en från ukjuicers då det går på 2600kr inkl. frakt :)
Var god läs föregående inlägg i detta ämne! Det mesta finns att hitta här på forumet! Bara man engagerar sig och letar lite. :P
Det kan ju inte mer än gå åt helvete!
Ecowater
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: tis sep 14, 2010 4:56
Ort: Umeå

Re: Ecowater 500

Inlägg av Ecowater »

popcorn skrev:Hej liten fråga hur en ecowater 500 funkar? och hur man använder den!
Hej själv!

Har några bra tips till dig som kommer förvåna även några finsmakare skulle jag tro. Allt gjort med bara ÖB:s prylar.. Och då har jag ändå kolningen att se fram emot!

Först och främst MÅSTE man enl. mig strippa spriten för det blir alldeles för skitig sprit om man bara kör en gång. Så ikväll körde jag mäsken 2ggr och genast blev resultatet 75% med perfekt smak. Trodde inte mina smaklökar när jag spädde ut med hälften vatten och svepte ett litet vinglas och kan säga att det smakar kanon! MYCKET bättre än då jag körde bara 1 gång och kolade med ÖB:s kol (som sägs vara skit) men strippad och körd 2ggr smakar det kanon - okolad - och framförallt ser det så mycket renare ut. Helt klart!

Man kör ca 3 liter åt gången, nästan fullt, och detta 3 ggr där varje gång tar 1h 20m exakt. Sen har du nog för att fylla maskinen för en andra omgång med bara 52% råsprit. Jag brukar låta maskinen vila 10 minuter mellan varven.

Hursomhelst, det som blir kvar häller man ut (men bara mäsken man destillerar första gången) när du sen destillerar fullt andra gången (råspriten) så ska du koka bara 88-90% resten häller du tillbaka i nästa mäskladdning som ska kokas första gången. Jag tog bort 25cl på 3L råsprit jag kokade ikväll iaf.

Kör bara 6 kilo socker och inte mer för det blir skit annars enl mig.. Det blev hemskt sött och äckligt förra gången.. Den här gången endast 6 kilo socker (+ 1 dl sirap i mäsken för skojs skull) som jäste färdigt på 5 dagar men lät det ligga 9 dagar för säkerhets skull.

Man kan också satsa på Easy Super Pure jäst som sägs vara den absolut bästa renjäsande jästen som finns. Det ska jag göra nästa gång till helgen..

Hoppas mina ord kan hjälpa lite i beslutet!
Norris
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 15, 2009 15:23
Ort: Kramfors

Ecowater 800

Inlägg av Norris »

Jag har köpt en Ecowater 800. Den klarar ett superbra resultat på ett kok. Kokar ur byttan på 1 tim och 15 minuter.
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

Ecowater 500

Inlägg av Giz »

Eco 500... Hur mycket sprit får man ur en 25liters sats med den?
ecoetanol
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: mån mar 18, 2013 20:12

Re: Ecowater 500

Inlägg av ecoetanol »

Stor miss, det finns ett hål i eco 500
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster