Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

köra lite vin röd/vitt ?

Allt om vattendestillatorn.
Användarvisningsbild
wireless
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: lör feb 14, 2009 12:47

köra lite vin röd/vitt ?

Inlägg av wireless »

:)
Senast redigerad av wireless, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
danko
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 22, 2007 2:00

köra lite vin röd/vitt ?

Inlägg av danko »

Röd vin har jag inte testat men jag körde äppelvin i eco´n. Destillatet blev lyckat men trotts att jag efteråt körde igenom en omgång vatten med citronsyra gav det en svag lukt åt efterföljande "vodka" destillering.

Efter två körningar med "vodka" var dock all lukt borta och allt var som vanligt igen.
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

köra lite vin röd/vitt ?

Inlägg av svartnos »

danko skrev:Röd vin har jag inte testat men jag körde äppelvin i eco´n. Destillatet blev lyckat men trotts att jag efteråt körde igenom en omgång vatten med citronsyra gav det en svag lukt åt efterföljande "vodka" destillering.

Efter två körningar med "vodka" var dock all lukt borta och allt var som vanligt igen.
Och hur blev slutresultatet på äppelvinet?
Smakade det äppelsprit?
Användarvisningsbild
danko
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 22, 2007 2:00

köra lite vin röd/vitt ?

Inlägg av danko »

svartnos skrev:
danko skrev:Röd vin har jag inte testat men jag körde äppelvin i eco´n. Destillatet blev lyckat men trotts att jag efteråt körde igenom en omgång vatten med citronsyra gav det en svag lukt åt efterföljande "vodka" destillering.

Efter två körningar med "vodka" var dock all lukt borta och allt var som vanligt igen.
Och hur blev slutresultatet på äppelvinet?
Smakade det äppelsprit?
Jo det blev en helt ok "äppel brandy". Efter lite lagring med ek-stavar så var jag rätt nöjd med den. Jag utgick ifrån ett hemgjort äppelvin som var ganska gott men rätt strävt. Äppel brandyn var godare tyckte jag.
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

köra lite vin röd/vitt ?

Inlägg av svartnos »

häftigt...
Vad för ekstavar har du använt?
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster