Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

3liter 14% vin är?

Allt om vattendestillatorn.
lillkillen
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: mån jun 30, 2008 12:09

3liter 14% vin är?

Inlägg av lillkillen »

Hej

Undrar lite lätt bara hur stark spriten skulle bli om jag destillera 3liter 14% vin med min SmartStill.

Nån som kan säga på ett ungefär eller ge mej något hum på hur jag ska räka ut detta?

Jag har tyvärr ingen alkoholmätare.

Mvh tack osv :)
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

3liter 14% vin är?

Inlägg av trippp »

Jag är inte säker, men jag tror att du får ut ungefär 80% med en vattendestillator. 3 liter 14% vin ger då 3l x 14% / 80% = 0.525l 80% sprit.
lillkillen
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: mån jun 30, 2008 12:09

3liter 14% vin är?

Inlägg av lillkillen »

Tack så mycket för ditt svar!

Vore det då lämpligt att t.ex blanda ut till hälften med vanligt vatten för att få ut ca 40%? som en vanlig vodka ligger på.

Kanske bara är onödigt, går ju att grogga på mindre mängd vodka bara. Men ändå. Vore kanske en lösning för att få det till den procenthalt jag vill ha.
lillkillen
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: mån jun 30, 2008 12:09

3liter 14% vin är?

Inlägg av lillkillen »

Klart nu. Blev runt 1.5 liter totalt.
Användarvisningsbild
caolila
Bryggare
Inlägg: 162
Blev medlem: tis maj 16, 2006 2:00

3liter 14% vin är?

Inlägg av caolila »

nja runt 60 skulle ja tro om de 'r lika som eco
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

3liter 14% vin är?

Inlägg av trippp »

Om du fick ut 1.5l produkt ur 3 liter 14% vin kan din produkt omöjligt vara starkare än 28%, antagligen är den lite svagare än så.
lillkillen
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: mån jun 30, 2008 12:09

3liter 14% vin är?

Inlägg av lillkillen »

Jo bör väl ligga runt 25% då kanske. Varför blev det så stor mängd sprit? Dålig destillator?

Var en hel del vin kvar i destillatorn, var tvungen att avbryta. Hade säkert fått ut över 2 liter alkohol. Och det var en viss smak av vin kvar i spriten, men inte så mycket.

Detta är min första gång och jag är säker på att jag gjort rätt.
lillkillen
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: mån jun 30, 2008 12:09

3liter 14% vin är?

Inlägg av lillkillen »

Tycker det är så konstigt att jag får ut så stor volym hela tiden. Blir alltid runt 2 liter när jag destillerar 3 liter vin.

Även när jag kör det en omgång till så blir det nästan samma mängd. Vad beror detta på? :(
johan45
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: mån dec 29, 2008 17:38

ang %

Inlägg av johan45 »

Den sterkaste spriten kommer først så du må måla spriten som kommer ut ur maskinen og stoppa før den går ner.
heller du i 4 liter tar du ut 1liter fin sprit og 1liter til med dårlig sprit
som du heller tilbake i beholderen ved nesta destileringe da blir det ca 84%
lillkillen
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: mån jun 30, 2008 12:09

Re: ang %

Inlägg av lillkillen »

johan45 skrev:Den sterkaste spriten kommer først så du må måla spriten som kommer ut ur maskinen og stoppa før den går ner.
heller du i 4 liter tar du ut 1liter fin sprit og 1liter til med dårlig sprit
som du heller tilbake i beholderen ved nesta destileringe da blir det ca 84%
Ja men jeg syns det er så rart når jeg tapper i 4 liter vin i destillatorn og får ut samme mengde igjen. Mitt 4 liter vin i destillatorn blir altså 4 liter sprit i beholderen etter brenningen er slutfört. Det er ennest smaken som blir mer lik vodka enn vin etterpå.

Jeg skjönner seriöst ikke hva som går gal for meg. :S

Men hvis jeg brenner och stopper etter jeg har fått meg ca: 1 liter i beholderen, har jeg då fin vodka, og kan tappe bort restene i destillatorn? Hvor mye prosent alkohol er det i den vodkan jeg har då?
johan45
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: mån dec 29, 2008 17:38

%

Inlägg av johan45 »

hvis du tar ut 4liter av 4liter mesk da vil det inte bli sterkere en det var
av 4liter får du ca 1liter 84% eller 2liter 40% kommer an på mesken
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst