Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Easy-still

Allt om vattendestillatorn.
Användarvisningsbild
syltrockar
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jul 22, 2007 2:00
Ort: smålänska skogarna

smartstill

Inlägg av syltrockar »

hej!
Har haft smartstill tidigare då körde jag 4 liter mäsk ca 6½ timme & fick ut lite drygt 2 liter 40+%
sen när jag kört fram 10 liter så renade jag 2ggr i vanligt 40mm rör
och kvaliten blev mkt bra
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Easy-still

Inlägg av trippp »

Bytte du kol mellan reningarna eller körde du spriten två gånger genom samma kol?
Användarvisningsbild
ProViva
Föredetta moderator
Inlägg: 376
Blev medlem: tor feb 21, 2008 16:22

Easy-still

Inlägg av ProViva »

trippp skrev:Bytte du kol mellan reningarna eller körde du spriten två gånger genom samma kol?
Ska inte behövas. Jag körde två ggr i en petflaska och det blev helt perfekt.
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Easy-still

Inlägg av trippp »

Om du kolar tillräckligt sakta så behöver du inte köra spriten två varv heller.

Åsikten i kolningshandboken är ju att det mest är dumt att köra spriten två gånger genom samma kol eftersom kolet på andra varvet kan släppa ifrån sig saker som det tog upp i det första. Det var därför jag undrade.
Användarvisningsbild
ProViva
Föredetta moderator
Inlägg: 376
Blev medlem: tor feb 21, 2008 16:22

Easy-still

Inlägg av ProViva »

Okej... nej, jag tyckte bara att spriten gick från att vara bra till perfekt (enligt min näsa och läppar) på varv två.
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Easy-still

Inlägg av Zormac »

trippp skrev: Åsikten i kolningshandboken är ju att det mest är dumt att köra spriten två gånger genom samma kol eftersom kolet på andra varvet kan släppa ifrån sig saker som det tog upp i det första. Det var därför jag undrade.
Beror ju naturligvis på hur mycket sprit du kört igenom kolet.
Om vi säger att man kan köra igenom 12 liter genom kolet och du bara kört igenom 6 så kan du ju naturligvis köra det en gång till med bättre resultat, jag menar om du kan köra igenom orenad sprit måste du ju natuligtvis kunna köra renad sprit :P

Däremot om du kört igenom 12 liter så är det bara dumt eftersom kolet då är mättat (om vi nu utgår ifrån att det kan ta 12 liter).

Men en långsammare kolning är ju också naturligtvis bättre än 2 snabba som du säger.
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst