Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Göra sprit i kaffekokare?

Allt om vattendestillatorn.
Användarvisningsbild
ProViva
Föredetta moderator
Inlägg: 376
Blev medlem: tor feb 21, 2008 16:22

Göra sprit i kaffekokare?

Inlägg av ProViva »

Hehe.. sant. :)
Men jag ser bara hur arbetet växer och växer. :P
Användarvisningsbild
Homeburnt
Bryggare
Inlägg: 161
Blev medlem: mån aug 28, 2006 2:00

Göra sprit i kaffekokare?

Inlägg av Homeburnt »

det är nästan så att man får lov å prova :D
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Göra sprit i kaffekokare?

Inlägg av trippp »

En dimmer som klarar 700W (vilket är vad kaffebryggaren drar i normalläget), kostar antagligen mer än själva bryggaren. :) Fast man kanske ska investera i en högkvalitetsbryggare med löstagbar tank, annars blir det ett jäkla pill med att tömma och fylla på ny mäsk.
Användarvisningsbild
ProViva
Föredetta moderator
Inlägg: 376
Blev medlem: tor feb 21, 2008 16:22

Göra sprit i kaffekokare?

Inlägg av ProViva »

Jo, hade jag haft en helg över så hade jag nog orkat, men fyyy, det låter aningen överkurs. :)
Användarvisningsbild
Homeburnt
Bryggare
Inlägg: 161
Blev medlem: mån aug 28, 2006 2:00

Göra sprit i kaffekokare?

Inlägg av Homeburnt »

lär väl finnas nån billig på ÖB. är ju trotsalt bara ett test så det får ju gå hur det vill, men det hade vart skojj om det hade funkat :P .. joo lite överkurs är det nog haha
trippp
Bryggmästare
Inlägg: 591
Blev medlem: tis feb 12, 2008 14:25

Göra sprit i kaffekokare?

Inlägg av trippp »

På sikt vill man dessutom byta ut gummislangarna mot silikonslangar, och se till att så lite plast som möjligt kommer i kontakt med det gotta. Fast det är ju inte omöjligt att bryggaren är gjord i PP-plast, och det funkar ju rätt bra.
Forslan
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör apr 14, 2007 2:00

Göra sprit i kaffekokare?

Inlägg av Forslan »

Koka med kaffebryggare kommer inte att fungera. Bryggaren är ju kontruerad för att just värma vatten till c:a90 till 95 grader. Som en konsekvens av detta så bildas det ånga som också, vad jag förstår, hjälper till att det varma vattnet snbbt stiger upp till bryggtratten. Värmaren är dock inte konstruerad med någon "ångyta" för avdustning, så för att få någon effektiv "cirkulation" måste det finnas vätska.

Att värma mäsk till 90 grader och sen kola den i kaffefilter är inte något jag vill smaka.
provarallt
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: tor sep 25, 2008 20:18

modifikationer

Inlägg av provarallt »

Homeburnt skrev:
savonit skrev:klart det går men tämligen onödigt effter som om vi pratar om små moddar handlar det om någon ägg kopp svagsprit man får ut.

Snackar vi stora ombyggnader så är det helt klart möjligt, men då är det inte säkert att det är en kaffebryggare längre.
ja inte fan sitter jag då på en cykel längre iaf ..

okej, men isånnafall vilka modifikationer skulle man göra isåfall ?
Tjena, ja du lär ju måsta koppla bort givaren i botten av kaffebryggaren. Sen måste du ju göra ett litet kolonnrör, måcket jobb för nästan ingen sprit..
The moon is shining on the moonshine!
Användarvisningsbild
bosse73
Finjäsare
Inlägg: 75
Blev medlem: tor maj 14, 2009 18:45
Ort: Skövde
Kontakt:

Modifiera

Inlägg av bosse73 »

En kaffebryggare trycker upp upphettat vatten i röret, alltså inte bara ånga. Rent teoretiskt måste rörändan komma längre ifrån mäsken. Det går heller inte i så värst mycket mäsk(måste finnas rejäl luftspalt mellan rör och mäsk). Temperaturen bör heller inte bli för hög. Kanske är värt att testa ändå, man får väl modda lite, det är alltid intressant och det kan inte gå mer än å H-E :wink: Rock On!!
Hellre frisk å full än sjuk å nykter.
pyromanzz
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: mån jul 21, 2008 14:17

Göra sprit i kaffekokare?

Inlägg av pyromanzz »

men det finns andra saker man kan destillera än mäsk=D

efter en fest så brukar det finnas halv fulla vin flaskor med äckligt vin eller ölburkar som bara er öppnade och någon har talgigt en klunk ur. istället för att kasta det så skulle man bara kunna slänga in det i "kaffebryggaren" så kommer det komma ut någon bättre skulle jag tro :wink:
Användarvisningsbild
flutmyrg
Bryggmästare
Inlägg: 274
Blev medlem: ons feb 18, 2009 20:38
Ort: ginnugagap

Göra sprit i kaffekokare?

Inlägg av flutmyrg »

det jag tänker direkt sådär e ju att om du häller i mäsk i vattenbehållaren får du ut 92gradig mäsk i kannan......
på gång :

Husförsäljning!!!
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Göra sprit i kaffekokare?

Inlägg av Perry »

Kaffebryggare blir nog mer jobb än det är värt, en perkulator däremot skulle gå att modda utan större besvär.
Användarvisningsbild
civilpolisen
Turbojäsare
Inlägg: 27
Blev medlem: tis dec 15, 2009 18:23
Ort: Tekknoträsk

Göra sprit i kaffekokare?

Inlägg av civilpolisen »

I denna tråden får man kanske skilja på "teoretisk nytta" och "praktisk nytta".

Alla som läst på lite om till exempel både plastbrännaren och spiralbrännaren fattar ju att detta kaffe-tricket är bara en teori som bygger på ren okunskap.

Helt klart så går det inte. Om man nu inte betraktar varm mäsk som drickbart... och det är inte den slutprodukten som avses.
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster