Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Calvados i Eco500?

Allt om vattendestillatorn.
piccolo
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör feb 23, 2008 16:22

Calvados i Eco500?

Inlägg av piccolo »

Jag undrar ifall att det möjligen skulle gå att göra sin egen calvados i en eco500. Om vi håller diskussionen på en teoretisk nivå då jag inte vill uppvigla någon till att erkänna tidigare lag överträdelser så kan ni väll säga hur ni skulle ha gjort om ni nu var i Nya Zeeland för det är väll lagligt där ;)

Om vi utgår från att ni har en sprillans ny eco 500 och ca 25 liter äppelvin helt utjäst, men som står på klarning, och håller en alkoholhalt på ca 13%.

Hade det varit en starkare mäsk vi skulle destillera är det ju bara att fylla kärlet och köra 80 minuter sen är det klart men i calvados fallet vill vi ju inte ha en neutral slutptodukt utan ha med mera smak och använder oss av ett svagare vin.

Det känns som att destillationstiden borde förlängas till kanske 100minuter eller ännu mera för att få ut mera smak eller tänker jag fel där kanske? Är det bättre att köra med kortare destillationer för att bara få den starkare body som kommer i början?

Jag inser att eco är långt ifrån optimal för att producera calvados i men skulle det vara teoretisk möjligt att få ut en vettig produkt som med lite lagring skulle vara något man vågade bjuda på utan att skämmas…

Som sista fråga så har jag läst, på en av alla siter jag plöjt i jakt på information om calvados tillverkning, att åtminstone vissa av bryggarna traditionellt använder sig av en svagare must på under 10% alkohol då smakerna av äpple blir mera utvecklade då.. Kan det vara en plan för en andra sats, fort farande i teorin på Nya Zeeland ;), att jäsa en äppel cider på kanske 9-10% och köra denna genom econ eller blir det bara pannkaka av det då eco funkar bäst ju starkare low wine man startar med. Vore det då bättre att jäsa ett äpplevin med starkvinsjäst och försöka få det så starkt som jästen pallar med i stället om man skulle använda en eco?

Hoppas ni har lite idér här gubbar för det vore ju synd att slösa bort 25l gott äpplevin utan att få ut ens ett glas drickbar calvados, om man nu bodde på Nya Zeeland vill säga ;)
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Calvados i Eco500?

Inlägg av savonit »

Skall du destillera och få ut smak, vet inte riktigt med calva men när man gör whisket så kör man 60 minuter, det sparar man i en dunk. resten vet jag inte riktigt vad man gör med, men det är i alla fall första 60 minuterna smaken sitter i.

Så har jag förstått det.
piccolo
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör feb 23, 2008 16:22

Calvados i Eco500?

Inlägg av piccolo »

Hmm ju mer jag läser på om calvados processen destå mera lutar det åt att det inte skulle bli någon calvados om man destillerade äppelvinet utan snarare en cognac....

Calvados verkar kräva en must gjord på i stort sett bara ren äppeljuice som jäses till låg% med enbart det egna sockret... Äppelvinet i detta fall skulle vara gjorts snarare på typ 8kg äpplen samt en hel del strösocker för att komma upp i 13%...

Ja. ja om jag nu bodde på nya zeeland skulle jag nog testat bränna en vända i alla fall och lagarat det med ekspån på flaska.. Kanske blir det en äppel cognac som kan vara välsmakande och tre liter vin hit eller dit spelar ju ingen som helst roll ;)
Användarvisningsbild
svartnos
Föredetta moderator
Inlägg: 1075
Blev medlem: tis apr 22, 2008 23:23

Calvados i Eco500?

Inlägg av svartnos »

För att få heta cognac ska produkten som destileras ha lagrats i minst 3 år på ekfat...
Skriv svar

Återgå till "Vattendestillator"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst