Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Smaksätta en ölsats.

Grundläggande utrustning och teknik.
GunnarGren
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör mar 23, 2013 20:26

Smaksätta en ölsats.

Inlägg av GunnarGren »

Funderar på att prova att smaksätta en helt vanlig ölsats med lakritsrotpulver. Första tanken var att blanda ut det i det kokande vattnet som man blandar i ölsatsen, lättast så tänkte jag. Kan det fungera tro eller finns det en risk att sker någon kemisk reaktion eller nåt annat knas?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Smaksätta en ölsats.

Inlägg av Knox »

det går säkert bra, ersätt också sockret med maltextrakt (om du inte redan gör det) så får du en betydligt bättre produkt.
viewtopic.php?f=2&t=12864
GunnarGren
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör mar 23, 2013 20:26

Re: Smaksätta en ölsats.

Inlägg av GunnarGren »

Jo, jag brukar använda maltextrakt och även reducera vätskemängden till 15 -16 liter, blir mera smak tycker jag. Ja, det är väl bara att prova och smaksätta så får man se hur det blir.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Smaksätta en ölsats.

Inlägg av latmasken »

Är inte lakritsrot antiseptisk? Finns kanske risk att den dödar jästen då liksom...

Sen vet man ju inte om jäsningen påverkar smaken, det smakar kanske inte alls lakrits efter jäsningen...

Säger inte att du ska strunta i det, men det finns en del saker att tänka på när man försöker experimentera:)
GunnarGren
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör mar 23, 2013 20:26

Re: Smaksätta en ölsats.

Inlägg av GunnarGren »

Kollar man runt på nätet så är det uppenbarligen folk som har lyckats att smaksätta med lakritsrot men förfarandet verkar skilja sig åt. Hittade detta svar som en snubbe hade frågat Lakritsfabriken i Ramlösa: "Jag tycker du ska köpa pulver och koka upp eller färdig syrup och smaksätta din öl och gärna under jäsningen. Det tror jag funkar bäst."

Så jag tror häller i lite i kokvattnet som jag tänkte, nog lättast att få det helt utblandat då.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Smaksätta en ölsats.

Inlägg av Knox »

blanda upp det i en mindre mängd vatten som du tillsätter, annars får du nog lätt klumpar.
GunnarGren
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: lör mar 23, 2013 20:26

Re: Smaksätta en ölsats.

Inlägg av GunnarGren »

Jo, det är nog en bra ide att göra så, i pulverform är den lite "pudrig".
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster