Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

hetvatten

Grundläggande utrustning och teknik.
Holm44
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 16, 2014 15:56

hetvatten

Inlägg av Holm44 »

hej,jag tänkte ta steget från ölsatser :idea: till att brygga på riktigt.
En fråga:är det ok att ta hetvatten från min vv-beredare(kommunalt gott vatten,neutralt ph) till att mäska med?Kan nog komma upp till 70 grader om jag skruvar upp blandningsventilen
Eller blir det bismak? Vatten som vatten.... :roll: Leffe holm
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: hetvatten

Inlägg av Toffeln »

Googla och gör dig en uppfattning. Jag tar inte varmvatten från kranen eftersom det kan stå rätt länge och bakterier växer fint i varmt vatten. Dessutom ska tydligen metaller släppa från rör och behållare och hamna i vattnet.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: hetvatten

Inlägg av latmasken »

Det kan vara värt att notera att varmvatten normalt inte är godkänt som dricksvatten, helt enkelt eftersom man har för dålig koll på kvaliten.

När man gör välling till småbarn så är rådet alltid att koka upp kallvatten och sen eventuellt blanda det med kallt kallvatten för att få det till dricktemperatur. Man ska alltså inte ta varmvatten från kranen bara för att det råkar ha rätt temperatur.

Sen vid ölbryggning så brukar man väl vara rätt noga med vattenprofilen, många behandlar sitt vatten med tillsatser för att det ska lämpa sig till ölbryggning. Så "vatten som vatten" stämmer inte riktigt.

Googlade lite snabbt fram den här sidan
https://otterbo.wordpress.com/vattenbehandling/


Det verkar med andra ord inte riktigt vara lämpligt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster