Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Gamla råvaror, humle, malt

Grundläggande utrustning och teknik.
Lukedaduke
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: sön okt 11, 2015 14:54
Utrustning: Hembrygg

Gamla råvaror, humle, malt

Inlägg av Lukedaduke »

Hej!

Efter ett längre uppehåll med studier har jag bestämt mig för att återuppta bryggning igen. :D När jag öppnade bryggarskåpet slog det mig att jag har uppemot 40kg okrossad/krossad malt som jag inte använt upp och bäst före datum har passerat sen mer än två år tillbaks. (malten har förvarats svalt, mörkt och hållits förslutet.) Jag har även en hel del humle i frysen förslutet och där bäst före datum och ligger på minst 2 år tillbaks.

Vad jag har förstått så går det att använda gammal malt men att man tappar smak samt kan få ett lågt OG värde. Jag har hört att det går att "kompensera" genom att:

1. Mäska längre tid
2. Höja utbytet
3. Stegmäskning
4. Blanda gammal och ny malt

Hur resonerar ni andra? bör jag testa och se hur det smakar eller bara slänga allt?

/Med vänlig hälsning Luke
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Gamla råvaror, humle, malt

Inlägg av AirQ »

Humlen hade jag nog använt (med lite högre givor)eftersom den är vakumförpackad och legat i frysen, men eftersom maltet då bör vara 2.5-3år gammal så hade jag nog satsat på att köpa ny, handlar ju inte några jätte summor heller.
Learning by doing is the shit
Lukedaduke
Färsk jäst
Inlägg: 21
Blev medlem: sön okt 11, 2015 14:54
Utrustning: Hembrygg

Re: Gamla råvaror, humle, malt

Inlägg av Lukedaduke »

AirQ skrev:Humlen hade jag nog använt (med lite högre givor)eftersom den är vakumförpackad och legat i frysen, men eftersom maltet då bör vara 2.5-3år gammal så hade jag nog satsat på att köpa ny, handlar ju inte några jätte summor heller.
Det är sant, då slipper jag tänka på att ölen kan bli dålig, tack för svar!
sladdbarn
Bryggare
Inlägg: 130
Blev medlem: sön jul 22, 2012 21:54

Re: Gamla råvaror, humle, malt

Inlägg av sladdbarn »

Min okrossade malt som är/var nästan lika gammal har gått utmärkt att brygga på, den krossade malten vågar jag inte att gissa på.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Gamla råvaror, humle, malt

Inlägg av Toffeln »

Eftersom du har alla grejer hemma förlorar du ingenting på att prova, arbetstid borträknad. Du får en träningssats att brygga, lära dig tekniken igen. Jag tycker du ska köra på med gamla varor innan du spenderar flera hundra på en "riktig" sats. Det värsta som kan hända är att du får mer insikt i just din bryggdag och får hälla ut några liter i trädgården.
Hotrod
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: sön apr 15, 2018 22:55
Utrustning: Bryggverk 200 liter
Ort: Finja

Re: Gamla råvaror, humle, malt

Inlägg av Hotrod »

Jag har bryggt på flera år gammal malt. Man kan säkert räkna på det, men om den blir 5.3 eller 5.1 procent kvittar ju.
Smaken går säkert att känna skillnad på åxå om man har 2 st brevid varandra, annars inte.
Vad gäller humlen är det inte heller så kritiskt som många påtalar. Ta bara lite mer än receptet säger.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster