Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

el ström

Grundläggande utrustning och teknik.
Holm44
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 16, 2014 15:56

el ström

Inlägg av Holm44 »

:doh: HEJ,alla tillfälligt nyktra....Jag fick en massa malt ,olika humlen mm o glada tillrop från min dotter,samt diverse böcker i ämnet skrivna av svenska proffs.Jättebra!

Men ,jag har i några år fuskat i branschen o använt färdiga satser som jag modifierat med hyggligt resultat :P
Nu till min fråga::::Kan jag koka brygden i aluminiumkärl???kan det inte bli massa konstiga kemiska reaktioner då jag slänger ner en kylspriral(delfråga 2) av koppar i brygden ? :|
liksom lite av han Galvan på 1700-talet,då han lyckades framkalla ström av en mix av metaller i en sur/basisk vätska :screwy: :screwy:

en gammal elektriker leffe
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: el ström

Inlägg av AirQ »

Holm44 skrev::doh: HEJ,alla tillfälligt nyktra....Jag fick en massa malt ,olika humlen mm o glada tillrop från min dotter,samt diverse böcker i ämnet skrivna av svenska proffs.Jättebra!

Men ,jag har i några år fuskat i branschen o använt färdiga satser som jag modifierat med hyggligt resultat Bild
Nu till min fråga::::Kan jag koka brygden i aluminiumkärl???kan det inte bli massa konstiga kemiska reaktioner då jag slänger ner en kylspriral(delfråga 2) av koppar i brygden ? :|
liksom lite av han Galvan på 1700-talet,då han lyckades framkalla ström av en mix av metaller i en sur/basisk vätska :screwy: :screwy:

en gammal elektriker leffe
Tror inte att de ska va några problem alls.
Har iallafall inte hört talas om att någon annan har haft problem med något liknande iaf :)
De är nog bara o mäska på o va glad :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Holm44
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 16, 2014 15:56

Re: el ström

Inlägg av Holm44 »

AirQ skrev:
Holm44 skrev::doh: HEJ,alla tillfälligt nyktra....Jag fick en massa malt ,olika humlen mm o glada tillrop från min dotter,samt diverse böcker i ämnet skrivna av svenska proffs.Jättebra!

Men ,jag har i några år fuskat i branschen o använt färdiga satser som jag modifierat med hyggligt resultat Bild
Nu till min fråga::::Kan jag koka brygden i aluminiumkärl???kan det inte bli massa konstiga kemiska reaktioner då jag slänger ner en kylspriral(delfråga 2) av koppar i brygden ? :|
liksom lite av han Galvan på 1700-talet,då han lyckades framkalla ström av en mix av metaller i en sur/basisk vätska :screwy: :screwy:

en gammal elektriker leffe
Tror inte att de ska va några problem alls.
Har iallafall inte hört talas om att någon annan har haft problem med något liknande iaf :)
De är nog bara o mäska på o va glad :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Tack för snabbt svar :thumbup:
Om jag mäskar enl recept i en påse,lakar ur,höjer tempen o sen kokar 1 timme,kan jag då lägga i humlet i en vid påse enl schema för att slippa pelletsrester i brygden?
Snabbkylning sen ,hur viktigt är den,förutom infektionsrisk? :screwy:

Med vänlig hälsning leffe
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: el ström

Inlägg av AirQ »

Det är inga problem att använda påsar till humlen även om just vid pellets så rinner en hel del igenom maskorna.

Snabbkylningen är väll mest för att få snabb process och enligt vissa så klarnar ölet fortare.
Jag själv brukar låta det självkyla/kasta ut jäshinken vid kallt väder, brukar ta någon timme, men har inte haft några problem än med infektioner.

Sen finns de ju dem som kör nochill metoden o då väntar man ju till dagen efter

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster