Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

primning

Grundläggande utrustning och teknik.
Holm44
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 16, 2014 15:56

primning

Inlägg av Holm44 »

hur mkt socker/liter bör man tillsätta för efterjäsning av relativt stark öl?Ca 7,5-8%
har tidigare använt bitsocker på 3,6 gr/33cl men det smular så förbannat.Har nu köpt annat på 2,1gr,men räcker det?Vad är riktvärdet?

Med vänlig hälsning leffe :unsure:
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: primning

Inlägg av Knox »

alkoholstyrkan är ointressant så länge jästen klarar den

Hur mycket socker du har i påverkar antal volymer kolsyra som löses i ölet.
En mockabit (2.1g) ger runt 2 volymer kolsyra, passar ölstilar som inte ska ha hög kolsyrehalt men inte heller jättelåg.
två mockabitar ger då runt 4 volymer och passar bäst till en hefe weizen men mycket hög kolsyrehalt.

Enklast är om du blandar i en viss mängd socker i vörten innan du flaskar och räknar ut hur mycket socker du behöver med ett primingsverktyg, tex. https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/ kom bara ihåg att ställa in till metric. Lös sen den mängden socker du får fram i någon deciliter vatten och tillsätt med svag omrörning till grönölen. I det här fallet är det bra att ha tappat om en gång så man slipper att eventuell bottensats eller torrhumle röres upp
Holm44
Bryggare
Inlägg: 120
Blev medlem: tis sep 16, 2014 15:56

Re: primning

Inlägg av Holm44 »

Knox skrev:alkoholstyrkan är ointressant så länge jästen klarar den

Hur mycket socker du har i påverkar antal volymer kolsyra som löses i ölet.
En mockabit (2.1g) ger runt 2 volymer kolsyra, passar ölstilar som inte ska ha hög kolsyrehalt men inte heller jättelåg.
två mockabitar ger då runt 4 volymer och passar bäst till en hefe weizen men mycket hög kolsyrehalt.

Enklast är om du blandar i en viss mängd socker i vörten innan du flaskar och räknar ut hur mycket socker du behöver med ett primingsverktyg, tex. https://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/ kom bara ihåg att ställa in till metric. Lös sen den mängden socker du får fram i någon deciliter vatten och tillsätt med svag omrörning till grönölen. I det här fallet är det bra att ha tappat om en gång så man slipper att eventuell bottensats eller torrhumle röres upp

:? har räknat ut 120 gr bryggsocker till mina 24 L öl som ännu inte är riktigt utjäst Har just nu ett värde på 7 Oe med start på 68...
problemet mitt är att ölet f.n.smakar ganska sött (hade i 700gr cristallmalt vid starten) :roll: tror ej efterjäsningen vill komma igång

tänker omtappa ölet o slänga i rejält m chinnock-pellets för att sedan kallkrascha.Kan jag sen blanda i ett halvt pkt us05 samtidigt med primningen vilken jag tänkt röra ned i det kalla ölet,flaska o sen in i värmen 14 dgr

tidigare öl m samma recept Bulldogs Red Cat ville inte efterjäsa ngt vidare ,antar att samma sak händer här,kanske inte us05 orkar komma igång igen :doh:
kanske ngn form av förkultur vid primningen....?

leffe
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: primning

Inlägg av Knox »

Du har inte i crystalmalten i jäskärlet va?

Ett sg på 1.007 är ganska lågt så jag skulle tro att ölen är färdigjäst. Eftersom den är ganska alkoholstark så ger alkoholen en viss sötma och om du hade i 700g crystalmalt så lär du inte få ner "sötman/kvalmigheten".
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster