Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygden smakar jäst

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
insu
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre sep 02, 2011 13:43
Ort: Tyresö, Stockholm
Kontakt:

Brygden smakar jäst

Inlägg av insu »

Efter 7 dagar jäsning smakar bryggden väldigt mycket jäst (FG 18), nu efter 10 dagar har det avtagit men fortfarande sur jästsmak, inte så mycket humle som jag hade hoppats. Nu efter 3 dagar till ligger FG på 12, när jag startade låg den på 58

Är detta vanligt eller har jag blivit infekterad av något?



Receptet kommer här:

– Glutenfri Havre, rostade i ugnen i 90 min, ska stöpas 30min i hett vatten (ca 60-80 grader), sedan ska havret silas och vattnet användas för koket.
– Durra Sorghum sirap 1burk, koktid 60min
– Bitterhumle: East kent golding pellets 30g, koktid 60min
– Smakhumle: East Kent Golding pellets 6g, koktid 20min
– Aromhumle: Perle kottar 16g, koktid 5min
– Belgisk kandissirap, 100g för färg och smak, koktid 5min
– Jäst: Lallemand Abbaye Glutenfri Belgisk öljäst 11 g



Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Brygden smakar jäst

Inlägg av Toffeln »

Låt den stå 2 veckor till åtminstone. Snabbklarna runt 0gradit om du vill så blir det nog bättre på några dagar.
Användarvisningsbild
insu
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre sep 02, 2011 13:43
Ort: Tyresö, Stockholm
Kontakt:

Re: Brygden smakar jäst

Inlägg av insu »

Toffeln skrev:Låt den stå 2 veckor till åtminstone. Snabbklarna runt 0gradit om du vill så blir det nog bättre på några dagar.
Ok, menar du att den ska ligga i jäsfat 2 veckor till. Jag har haft den i ca 22 grader hela tiden.

Eller ska man kanske sekundärjäsa?
Hur fungerar det med det? Häller man i ny jäst? Läste någonstans att man kan lägga i en humlepåse också så får den ordentligt med humlesmak.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Brygden smakar jäst

Inlägg av Knox »

7+7 (primär + sekundär om man vill säga så) dagar i samma jäskärl, flaska och låt stå i rumstemperatur i 2v och sen kyla ner.
Användarvisningsbild
insu
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre sep 02, 2011 13:43
Ort: Tyresö, Stockholm
Kontakt:

Re: Brygden smakar jäst

Inlägg av insu »

Ok, nu efter några dagar till har smaken börjat stabilisera, fortfarande smak av jäst men mycket bättre än för några dagar sedan.
Däremot tycker jag att det är för lite humlesmak, kan man slänga in en påse med humle i jäsfatet för att få mer humlesmak?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Brygden smakar jäst

Inlägg av Knox »

Absolut, det kallas för torrhumling, från 3g/l och uppåt. För amerikansk IPA brukar jag köra 6-10g/l

Du får i princip ingen beska av torrhumling utan bara "arom"

Ölen ska inte stå för länge på humlen då det kan bli "gräsiga" smaker så max 6-7 dagar, jag brukar köra 4-5 dagar innnan jag tappar på fat eller flaska
Användarvisningsbild
insu
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre sep 02, 2011 13:43
Ort: Tyresö, Stockholm
Kontakt:

Re: Brygden smakar jäst

Inlägg av insu »

Så körde in 3g/l I söndags, samt så bytte jag om till en ny dunk bara för att få bort massa jäst, tänkte sätta ut jäskärlet imorgon till fredag, 1-3 grader för att få allt att hamna i botten.

Men om den fortfarande smakar jäst på fredag när jag ska buteljera, vad gör jag då?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Brygden smakar jäst

Inlägg av AirQ »

Att det smakar jäst är inte konstigt, det tar tid för jästen att göra sitt jobb, även om det är "utjäst" på oechle skalan så jobbar jästen ändå.

Jag brukar låta mina öl jäsa 3 veckor för sen torrhumla och kallkrasha.
Dvs oftast runt 4veckor innan det hamnar på fat eller flaska.

I ditt fall skulle jag flaskat och låt det stå ett par veckor på flaska så skall du se att det blir bra, smakar de fortfarande jäst då så är det bara att låta det stå längre, oftast brukar hembryggt smaka bättre med tiden.
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster