Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brygga öl med maltextrakt

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
insu
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre sep 02, 2011 13:43
Ort: Tyresö, Stockholm
Kontakt:

Brygga öl med maltextrakt

Inlägg av insu »

Har under flera år funderat på att börja brygga öl, helst glutenfritt då jag har familjemedlemmar som är gluten intoleranta.

Men först tänkte jag börja lite lätt med att brygga med maltextrakt och med gluten.

Har gjort en lista för första steget, alltså fram till att ölen ska in i jäsdunken.

Har jag glömt något, tänkte göra enligt Humlegårdens recept Inca India Pale Ale och 10 liter för då funkar väl med en 5 liters kokkärl?
Bilagor
Screenshot_20170903-162240.png
Screenshot_20170903-162240.png (377.39 KiB) Visad 292 gånger
Användarvisningsbild
konserven
Bryggare
Inlägg: 140
Blev medlem: sön nov 08, 2009 22:03

Re: Brygga öl med maltextrakt

Inlägg av konserven »

Ska du humla själv blir utbytet inte så bra i ett litet kokkärl och går åt mycket mer humle. (kolla något bryggprogram eller gratisvariant på näte typ https://www.brewersfriend.com/homebrew/ ... alculator/ )

vill du inte köpa större gryta så använd fler grytor för att försöka kompensera om du orkar (även om det blir en del extra slabb och meck).

Ska du gå över till helmäskning så måste grytan rymma allt vatten + malt + marginal tills när det kokar för bästa resultat och effektivitet. Men dumt att slå på stort om du inte vet om du vill brygga mer.

En hävert behöevr du nog också (gärna som man pumpar igång) är bra och ev för flasktappning.
Användarvisningsbild
insu
Turbojäsare
Inlägg: 28
Blev medlem: fre sep 02, 2011 13:43
Ort: Tyresö, Stockholm
Kontakt:

Re: Brygga öl med maltextrakt

Inlägg av insu »

konserven skrev:Ska du humla själv blir utbytet inte så bra i ett litet kokkärl och går åt mycket mer humle. (kolla något bryggprogram eller gratisvariant på näte typ https://www.brewersfriend.com/homebrew/ ... alculator/ )

vill du inte köpa större gryta så använd fler grytor för att försöka kompensera om du orkar (även om det blir en del extra slabb och meck).

Ska du gå över till helmäskning så måste grytan rymma allt vatten + malt + marginal tills när det kokar för bästa resultat och effektivitet. Men dumt att slå på stort om du inte vet om du vill brygga mer.

En hävert behöevr du nog också (gärna som man pumpar igång) är bra och ev för flasktappning.
Tack! :-)

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster